23948sdkhjf

Kom med til havneanløb i Danmarks nyeste containerhavn

For en gigant som APM Terminals, der opererer terminaler i nogle af verdens travleste havne som f.eks. Rotterdam og Shanghai, er terminalen i Kalundborg ubetinget den mindste som APM Terminals opererer i dag. Søfart ved med

APM Terminals’ nye terminal i Kalundborg ekspederer to havnekald pr. uge, mandag og torsdag. Det er feeder-rederiet Unifeeder, der står for begge havnekald. Unifeeder arbejder som underleverandør for A.P. Møller-Mærsk, som altså ikke bruger egne skibe til at sejle containere for sine kunder på Sjælland.

Feederskibene sejler de sjællandske containere direkte over Kattegat til Aarhus Havn, hvor der er forbindelse til Asien med Triple E-skibene og AE5-ruten. Herudover rammer Unifeeder-strengen travle containerhavne som Bremerhaven, Goteborg og Hamborg.

Hvert enkelt havnekald kan omfatte et godt stykke over 300 løft, så der er travlt på terminalen, når skibet lægger til kaj.

APM Terminals har indtil videre flere kunder som bruger terminalen til mindre mængder og én kunde at servicere 100 pct. i Kalundborg, nemlig A.P. Møller-Mærsk, der bruger APM Terminals som havneoperatør og Unifeeder som underleverandør til at servicere sine kunder på Sjælland.

50.000 kvadratmeter

APM Terminals råder over 50.0000 kvadratmeter af den spritnye Ny Vesthavn i Kalundborg.

Kalundborg Havn stiller to mobile havnekraner til rådighed for APM Terminals, og en tredje er på vej. Til maj får Kalundborg Havn leveret en ny mobilkran af det tyske mærke Konecranes Gottwald. Større Gottwald-kran findes ikke i Danmark, og med en løftekapacitet på 150 tons er Kalundborg Havn fremtidssikret et godt stykke ud i fremtiden, meddeler havnen.Havnens nuværende Gottwald-kraner er en del mindre og kan ’kun’ løftet 100 tons.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094