Bimco: Der kommer ingen varme til produkttank i den kolde tid
Produkttankrederierne kommer til at se langt efter den optur i spotraterne, som de plejer at opleve i årets koldeste kvartaler.
Det skriver Bimco i en ny analyse.
- Selvom de nye nedlukninger, som er blevet gennemført i mange lande, er mindre restriktive end i foråret, vil konsekvenserne for tankrederier blive værre på grund af den store forsyning i andet kvartal, noterer analytiker Peter Sand sig.
Han henviser blandt andet til, at der den 8. november blot var 57 pct. af de biler på vejene i Storbritannien, som der var ude at køre den samme dag i 2019. Det er et billede på, at efterspørgslen efter olieprodukter er lav. Samtidig med at alverdens olielagre blev fyldt til randen, da olieprisen ramte bunden i foråret, og derfor vælger mange raffinaderier at trække på lagrene i stedet for at få sejlet nye forsyninger ind.
Det afspejler sig da også i rateniveauerne, som for tiden ikke er nok til at dække omkostninger til drift og finansiering af skibene. LR2-skibe i spotmarkedet sejler for tiden til rater på 7400 dollar, for LR1-skibe ligger spotraterne på 6147 dollar om dagen, imens handysize-skibe kan chartres for 1730 dollar om dagen.
Læs også: Investeringsøkonom: Torm går tid med svære vilkår i møde