23948sdkhjf

Containerrederier fortsætter aflyste sejladser ind i efteråret

Den europæiske import i containere faldt med 20 pct. i april, og rederierne kigger fortsat langt efter et opsving

På trods af, at corona-pandemien lader til at være aftagende i mange vestlige lande, som følgeligt er begyndt at genåbne samfund og økonomier, fortsætter containerrederiernes aflysninger af sejladser fra Asien til resten af verden. 

Indtil videre er 75 sejladser i tredje kvartal blevet aflyst. Det gælder blandt andet for Mærsk og alliancepartneren 2M, der har annuleret både AE2/Swan- og AE20/Dragon-ruterne i både juli, august og september. Det svarer til, at alliancen reducerer sin kapacitet på Asien-Europa med hele 22 pct., om end en mulig ny rute med afgang hver 14. dag kan formindske reduktionen til 15-18 pct.

Imens har The Alliance reduceret sin kapacitet på Asien-Nordeuropa med 28 pct. i tredje kvartal ved at aflyse FE4-ruten, oplyser Lars Jensen, CEO i Seaintelligence Consulting, på Linkedin.

- Det må forventes, at 2M følger op med yderligere aflysninger uden for ruterne på Asien-Europa, og at også Ocean Alliance kommer til at annoncere aflysninger, skriver han.

Færre afgange og højere rater

De nye aflysninger kommer efter en periode, hvor antallet af fragtede containere er faldet brat, og hvor den oplagte containertonnage aldrig har været større.

I april 2020 blev der flyttet 16,9 pct. færre containere end i april 2019. Heraf tegnede den europæiske import sig for 20 pct., den amerikanske for 17 pct. imens importen til det indiske subkontinent og Mellemøsten faldt med 25 pct.

Ifølge Journal of Commerce (JOC) viser den seneste opgørelse fra Alphaliner, at tonnage svarende til 2,72 mio. teu for tiden er taget ud af markedet, hvilket svarer til 11,6 pct. af den samlede flåde. 

For mange rederier gælder det, at de skibe, der er taget ud af markedet, er på værft for at få monteret scrubber, men for alle rederier gælder det, at effekten af de mange stilleliggende skibe er klar: På trods af den lave efterspørgsel er raterne højere, end de var i samme periode sidste år, og kun to gange i år har raterne på Shanghai-Nordeuropa været lavere end i de samme uger sidste år.

Den seneste opgørelser over Shanghai-indekset viser, at spotraterne til Nordeuropa ligger på 880 dollar pr. teu, imens en fyrrefodscontainer til USA's vestkyst koster 2132 dollar. 

Også rederiernes enhedsomkostninger må formodes at være relativt lave, for i kraft af den store reduktion i kapaciten bliver de resterende skibe fyldt bedre op. Ifølge JOC er der endnu ikke officielle tal fra rederiere, men en unavngiven direktør har i maj fortalt mediet, at skibene sejler "meget fyldte" fra Kina. Et eksempel herpå er verdens pt. største containerskib, 'HMM Algeciras', der forventes at lodse og laste 13.600 teu, når det kommer til Hamborg i weekenden.

Læs også: Containerrederier holder rater oppe trods krise

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11