23948sdkhjf

Nu bliver skandinaviske passagerfærger til fragtskibe

Aktuelt overblik: Covid-19-krisen har medført store ændringer i udenrigs-passagertrafikken rundt om i Skandinavien

Corona-virussen påvirker også et stort antal færgeruter uden for Danmarks grænser. I den nordlige Østersø har Ålandske Viking Line i lighed med DFDS, som har indstillet København-Oslo, indstillet den primære city-to-city minicruise-rute mellem Stockholm, Mariehamn (Ålandsøerne) og Helsinki.

Læs også: Godsorienteret fokus gør DFDS mindre eksponeret for virus-effekt

Den udprægede tax free-rute mellem Kapellskär (Sverige) og Mariehamn er ligeledes blevet indstillet. Det samme gælder for Viking Lines rene passager minicruise-rute mellem Stockholm og Mariehamn med cruise-færgen ’Viking Cinderella’, der herhjemme er kendt som Politiets indkvarteringsskib i Rønne under Folkemødet.

Rederiets rute mellem Stockholm, Mariehamn og Turku (Finland) opretholdes dog for at sikre fragtkapacitet mellem Sverige og Finland. Det samme gør Viking Lines rute mellem Helsinki og Tallinn, dog med en reduceret fartplan.

Ruter til Baltikum

Den ligeledes rene passager minicruise-rute med Birka Cruises mellem Stockholm og Mariehamn har været indstillet siden i søndags. Rederiets (Ålandske Rederiaktiebolaget Eckerö) færgerute mellem Helsinki og Tallinn sejer d.d. fortsat efter normal fartplan, men rederiets rute mellem Grisslehamn (Sverige) og Eckerö (Åland) har været indstillet siden i mandags.

Estiske Tallink Silja er den største færgeoperatør i den nordlige Østersø. De lukker i morgen 19. marts hovedruten mellem Stockholm og Helsinki. Det sker efter Tallink Siljas rute mellem Stockholm og Tallinn blev indstillet i søndags. Dagen efter fulgte lukningen af Stockholm – Riga-ruten, og i går 17. marts fulgte så en halvering af kapaciteten mellem Helsinki og Tallinn.

I lighed med Viking Line opretholder Tallink Silja almindelig fartplan på ruten mellem Stockholm og Turku som en del af den kritiske fragtinfrastruktur mellem Sverige og Finland.

Fælles for alle passagerruter til og fra Finland har dog siden i mandags været, at kun finske statsborgere på hjemrejse må krydse grænsen i havnen, hvorfor samtlige ruter til Finland de facto er blevet til rene fragtruter, hvor kun lastbilchauffører, ud over finske statsborgere, er undtaget.

Statsborgere hentes hjem med færge

Det estiske rederi bruger i dag og i morgen en af de tiloversblevne færger, ’Romantika’, til at hente estiske og lettiske statsborgere ud af Tyskland via havnen i Mukran (Sassnitz). ’Romantika’ vil ankomme til Riga i morgen ved midnat lokal tid.

Finske Wasaline opererer den nordligste færgerute mellem Sverige og Finland i Den Botniske Bugt mellem Umeå og Vasa. Her opretholdes fortsat normal fartplan - dog med passagerbegrænsning som følge af den finske grænselukning.

Sveriges pendant til Bornholmslinjen er den ligeledes samfundsbegrundede betjening af Gotland med færgeruter ud fra Nynäshamn (Stockholm-regionen), Oskarshamn og Västervik. I lighed med Bornholm, er færgetrafikken til Gotland også kritisk infrastruktur, hvorfor disse ruter foreløbigt opretholdes som normalt.

Stena i det øvrige Skandinavien

Ud over Stena Lines ruteindstillinger og rutereduktioner på de danske ruter, så indstillede rederiet i mandags også ruten mellem Trelleborg og Sassnitz, ligesom ruten mellem Karlskrona og Gdansk er overgået til en ren fragtrute.

Stena Lines færger mellem Trelleborg og Rostock begrænser fra på mandag passagerkapaciteten ombord til 299, men opretholder indtil videre normal fartplan. Samme begrænsning trådte i går i kraft på ruten mellem Gøteborg og Kiel.

Letland lukkede i går sine grænser, hvorfor Stena Lines rute mellem Nynäshamn og Ventspils også fra i dag er overgået til en ren fragtrute.

Den seneste melding fra Finnlines, som opererer fragt- og passagerruter mellem Helsinki-Travemünde, Travemünde-Malmø, Långnäs-Naantali (Ålandsøerne-Finland) samt mellem Kapellskär-Långnäs, er fra 13. marts. Her lød meldingen, at ruterne ville fortsætte, minimum som fragtruter.

Det har de således gjort siden 16. marts, hvor Finland som nævnt lukkede grænsen for persontrafik med undtagelse af finske statsborgere på hjemrejse.

Ruterne til Polen

Tyske TT-Line med ruter fra Trelleborg til henholdsvis Travemünde, Rostock, Świnoujście og Klaipeda fortsætter med drift i de almindelige fartplaner. Det er dog kun på ruterne mellem Sverige og Tyskland, at der fortsat tages passagerer med som normalt. På ruterne til Polen og Litauen medtages kun passagerer, der er statsborgere  i de to lande eller har anerkendelsesværdige formål med deres rejse.

Det samme gør sig gældende for de to polske operatører ud fra Ystad til Polen, henholdsvis Unity Line og Polferries. Sidstnævnte har ligeledes en rute til Polen fra Nynäshamn, der også indtil videre fortsætter i fartplanen.

I Norge har Color Line indstillet trafikken med rederiets to cruise-færger mellem Kiel og Oslo. Ruten besejles dog fortsat af et rent ro/ro-skib for at opretholde fragtkorridoren til Tyskland.

Norges anden udenrigsrute, ud over dem til Danmark, er imellem Sandefjord og Strømstad. Også her har de to operatører indstillet driften helt, da disse færgeoverfarter ikke tjener som vigtige fragtruter.

Hurtigruten tilbage til udgangspunktet

Kystpassagerfarten Hurtigruten mellem Bergen og Kirkenes er en vigtig del af Norges infrastruktur. Ruten fortsætter derfor som normalt, men parallelt med den samfundsbegrundede funktion har Hurtigruten i det seneste tiår også udviklet sig til international turistrute.

Derfor har covid-19 betydet, at der er indført strenge regler for passagerer, der ikke har opholdt sig i Norge i de senest 14 dage – altså en udelukkelse af turister. Norge lukkede mandag desuden også sine grænser helt for persontrafik for ikke-norske statsborgere.

Færøske Smyril Line driver passagerruten mellem Færøerne (Torshavn), Island (Seyðisfjørður) og Hirtshals.

Rederiet har valgt at indstille al passagersejlads på ruten, men fortsætter med et sejle i den almindelig fartplan, da ruten er en kritisk fragtkorridor, særligt for trailergods mellem De Nordatlantiske Øer og Det Europæiske Kontinent.

Fælles for stort se alle trafikændringerne i det Skandinaviske udenrigsfærgenetværk er, at de foreløbige foranstaltninger for et begrænse persontrafikken som følge af covid-19, foreløbigt er sat i værk frem til dagene efter påske.

Men situationen udvikler sig næsten time-til-time, og lukkes grænsen mellem Sverige og Tyskland, vil det aktuelle billede ændre sig markant.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11