Rolners heavy-rederi overtager ni skibe fra konkurrent
Med ét slag er flåden vokset betragteligt i det Hamborg-baserede United Heavy Lift, der har danske Lars Rolner som hovedejer.
Det står klart, efter at rederiet har overtaget ni heavy lift-skibe (MPP) fra konkurreten Zeamarine, der igennem længere tid har kæmpet med en omstrukturering af selskabet.
Der er tale om ni forholdsvist nye skibe, der alle er bygget i 2018 og 2019 og har en løftekapacitet på 900 ton. I en pressemeddelelse udtaler Lars Rolner, at skibene passer perfekt ind i United Heavy's målsætning om at være en frontløber inden for miljøvenlig sværtransport.
- Målsætningen er at reducere det samlede CO2-fodaftryk for vores flåde og samtidig udvide antallet af skibe til at betjene vores kunder. CO2-udslippet fra de miljøvenlige F900-skibe er 30-50 pct. lavere sammenlignet med den eksisterende flåde af P-typer, som reduceres til at omfatte tre P-type-skibe i alt, siger han.
Køber tre andre skibe
Foruden de ni skibe, der nu er omdøbt og går under betegnelsen UHL900-serien, har United Heavy Lift opkøbt skibene 'Zea Mahawali' og 'Zea Kelani', der bliver omdøbt til 'Veronica' og 'Valentina'.
Begge skibe skal indgå i Vestafrikatjenesten, som rederiet driver sammen med Marguesa. Endelig bliver skibet 'BBC Spring' overtaget i slutningen af februar, hvor det kommer til at indgå i heavy lift-flåden.
Foruden det lavere brændstofforbrug fremhæver Lars Rolner, at 900-skibenes dimensioner er et godt supplement til flåden. Skibene har et lasterum på 105,45 x 20 meter og en højde på 14,25 meter samt 125 x 25 meters dæksplads.
Ifølge mediet Journal of Commerce har der igennem længere tid været uenigheder om den fremtidige retning for heavy lift-rederiet Zeamarine, ligesom der har været tvivl om, hvorvidt en række opkøbte virksomheder kunne generere den forventede synergi. I december blev den daglige ledelse af Zeamarine overtaget af skatteeksperten Sven Lundehn, der er CEO i det tyske konsulenthus Alldatax. Ved samme lejlighed blev Jan-Hendrik Többe fritstillet fra sin rolle som Zeamarines adm. direktør.
Som Søfart tidligere har skrevet, skete der sidste år en omrokering i United Heavy Lifts ledelse og ejerskab. Lars Rolner overlod CEO-posten i rederiet til Lars Bonnesen, imens Christian Monsted blev general manager med ansvar for at udvikle den internationale tilstedeværelse. Begge indtrådte de som partnere i rederiet med en ejerandel på 25 pct. imens Lars Rolner ejer 50 pct.
Læs mere: Lars Rolner henter ny CEO til United Heavy Lift