23948sdkhjf

IMO vedtager forbud mod heavy fuel om bord

Et forslag fra USA og flere andre flagstater om en mere lempelig indfasning af de kommende svovlkrav blev afvist på MEPC-mødet i London, hvor et forbud mod at have heavy fuel om bord blev vedtaget

Fra den 1. januar 2020 må der ikke være mere end 0,5 pct. svovl i brændstoffet, med mindre skibet er forsynet med scrubber for at kompensere for et højere svovlindhold. Og sådan bliver det. 

Det slog IMO fast under MEPC-mødet i London kort inden weekenden. Op til mødet, der varede det meste af sidste uge, havde USA sluttet sig til koret af flagstater som Panama, Bahamas og Marshall Islands, der gerne ser en mere lempelig indfasning af kravene. 

Læs mere: USA vil have prøve-fase for svovlkrav

Det blev altså afvist. Dog med den tilføjelse, at emnet kan komme op til behandling igen, når IMO's Marine Environment Protection Committee (MEPC) mødes igen i maj 2019.

Flagstaterne skal i mellemtiden indsamle mere data som belæg for deres frygt for, at en hård indførelse af svovlkravene vil få store konsekvenserne for prisen på diesel- og fyringsolie til almindelige forbrugere.

Til den tid vil der dog næppe være tilstrækkelig tid til at lave om på noget, før kravet trædet i kraft lidt mere end et halvt år senere, skriver Reuters.

IMO gik endda skridtet videre, hvilket er med til at understrege, at svovlkravene skal tages alvorligt. I en opdatering fra fredag skriver IMO, at et forbud mod at have heavy fuel om bord på skibe "til forbrænding i forbindelse med fremdrift eller operation om bord er blevet vedtaget. Vel at mærke for skibe, som ikke er forsynet med scrubbere. 

Forbuddet træder i kraft 1. marts 2020, altså to måneder efter svovlkravet er trådt i kraft, og skal gøre det lettere at håndhæve svovlkravet.

- Ændringen ændrer ikke på nogen måde ikrafttrædelsesdatoen for 0,5 pct.-grænsen den 1. januar 2020. Den er beregnet som en ekstra foranstaltning til at understøtte konsekvent gennemførelse og overholdelse (af svovlkravet, red.), og være et effektivt middel til håndhævelse for flagstaterne, især ved havnestatskontrol, skriver IMO.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141