J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år
Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked
Driftsindtjeningen (EBITDA) udgjorde således minus 6,2 mio. dollar i første kvartal mod et underskud på 7,4 mio. dollar i første kvartal 2017, fremgår det af en kvartalsopdatering fra rederiet.
Resultatet fordelte sig med godt minus 10 mio. dollar i tørlastdelen, Lauritzen Bulkers, mens gasdivisionen, Laurizen Kosan, tjente knap 5 mio. dollar på driften før af- og nedskrivninger.
I første kvartal udgjorde det gennemsnitlige antal opererede tørlastskibe 83 mod 82 i fjerde kvartal 2017, mens det gennemsnitlige antal opererede gastankskibe var 32, uændret i forhold til fjerde kvartal i fjor.
- I årets første kvartal blev der indbefragtet yderligere et antal tørlastskibe på længerevarende time-charter i forventning om fortsatte forbedringer af tørlastmarkedet”, udtaler adm. direktør Mads P. Zacho. Han tilføjer at indtjeningen fra rederiets gastankskibe var som forventet.
Af væsentlige begivenheder i årets første kvartal nævner ledelsen, at seks yderligere tørlastskibe blev taget på længerevarende time-charter med option på såvel forlængelse som køb.
Derudover blev to gastankskibe indflaget under Dansk Internationalt Skibsregister (DIS) som de første J. Lauritzen-ejede gastankskibe under dansk flag siden 2003.
I kvartalsmeddelelsen noteres det, at tørlastmarkederne efter den sædvanlige svækkelse i starten af året steg mod slutningen af første kvartal.
Markedet for mindre gastanskskibe nød godt af de sædvanlige sæsonmæssige styrkelser, i særdeleshed de mindste skibsstørrelser, skriver ledelsen.
- Lauritzen Bulkers er godt positioneret til de forventede forbedringer af tørlastmarkedet i den resterende del af året. Vor kerneflåde af ejede, og skibe på længerevarende time-charter indgået i foregående år, forventes imidlertid først at nå break-even i 2019, hedder det i rederiets meddelelse.