Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

| Af Ritzau/redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Esbjerg Havn får kun tilladelse til at udvide, hvis det ikke påvirker Vadehavet negativt, forsikrer miljøminister Jakob Ellemann-Jensen (V) forud for møde med tysk minister.

Vadehavets skrøbelige natur vil lide skade, hvis Esbjerg Havn får tilladelse til en storstilet udvidelse, som havnen har planer om.

Sådan lyder frygten på Fanø, hvor borgmester Sofie Valbjørn (AL) har sat alle sejl til for at forhindre udvidelsen.

Blandt andet har hun skrevet til miljøministrene for Tyskland og Holland, der fredag skal mødes med den danske miljøminister, Jakob Ellemann-Jensen (V), om beskyttelsen af Vadehavet.

Jakob Ellemann-Jensen skriver forud for mødet i en mail til Ritzau, at han godt forstår Fanøs bekymring på Vadehavets vegne.

Men han lader forstå, at han er tryg ved de procedurer, som havneudvidelsen skal godkendes efter.

- Jeg kan godt forstå, at man kan være bekymret, når der er planer om et stort projekt i et vigtigt naturområde, skriver han.

Jakob Ellemann-Jensen tilføjer, at Vadehavet er et unikt stykke natur og det eneste havområde i Danmark, der er udpeget som Unesco Verdensarv – og derfor skal vi selvfølgelig passe godt på det.

- Jeg ser dog ingen grund til at råbe vagt i gevær. For man kan kun få tilladelse til en udvidelse efter en række vurderinger, der slet ikke er foretaget endnu, skriver han.

I Esbjerg mener borgmester Jesper Frost Rasmussen (V), at den tyske minister har en klar interesse i at modarbejde udvidelsen af Esbjerg Havn.

- Det er naturligt, at den tyske minister gerne ser Esbjerg Havn løbe tør for plads, så de tyske havne får opgaverne med udskibning af vindmøller i stedet, siger han til TV Syd.

Miljøministeren nævner, at der blandt andet skal foretages en VVM-undersøgelse. Det står for Vurdering af Virkninger på Miljøet.

Ud over at Vadehavet er udpeget som Unesco Verdensarv, er det også udpeget som Natura 2000-område, der er en EU-betegnelse for, at det nyder særlig beskyttelse.

Og Ellemann er tryg ved, at der tages de nødvendige hensyn, hvis der bliver givet tilladelse til at udvide havnen, skriver han.

Esbjerg Havn har søgt om tilladelse til at opfylde et areal på en million kvadratmeter.

Der vil blive tale om en form for kunstig halvø, der vil reducere afstanden mellem havnen og Fanø med 40 procent.

Udvidelsen af Esbjerg Havn var egentlig ikke på dagsordenen til de tre ministres møde fredag. Men efter henvendelsen fra Fanøs borgmester har den tyske minister bebudet, at han vil tage emnet op.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

RAL lander underskud i turbulent 2017

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

VIDEO
Brand rammer bilskib

Nyhedsbrev

Danske Rederier får ny pressechef

Online Avis Arkiv

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

ADP henter ny salgschef

Vattenfall indleder jagten på sø-miner

I sensommeren sender Vattenfall et skib ud for at undersøge, hvad der gemmer sig nede i havbunden der, hvor havmølleparkerne Vesterhav Syd og Nord og Kriegers Flak skal opføres.

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Knæk i kurven sender Europaraterne ned

Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

SHORTSEA: Direkte ro/ro-forbindelse til Helsinki fra Aarhus og ny rute til det vestlige Finland

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Finansdirektør forlader Maersk Line

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Send til en kollega

0.211