Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

| Af Ritzau | Tip redaktionen om en historie

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Med et fald på henholdsvis 8,3 pct. og 8,9 pct. oplevede både A- og B-aktierne i A.P. Møller-Mærsk torsdag det største fald på én dag i 12 år.

Læs også: Mærsk under hårdt pres

Det stod klart ved børsens lukning torsdag klokken 17.

Man skal tilbage til 27. juni 2006 for at finde en dag, hvor Mærsks aktier oplevede et større fald. Dengang faldt de med henholdsvis 8,37 og 9,28 procent.

Samlet mistede selskabet 17,66 mia. kroner i værdi, hvis man tager udgangspunkt i lukkekursen henholdsvis onsdag og torsdag.

Det sker efter et kvartalsregnskab, der viste stigende omsætning, men samtidig et underskud på 239 mio. dollar. Det svarer til 1,5 mia. danske kroner.

Læs også: Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

- Mærsk tjener ikke nok penge i første kvartal, og det skuffer investorerne. Mærsk har ikke været god nok til at styre omkostningerne, vurderer senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

- Det skal ses i lyset af, at Mærsk selv er meget klar i mælet om at for at vinde i den globale containerindustri, så skal man være verdensmester i at styre sine omkostninger. Og det må vi bare sige, at det er Mærsk ikke i første kvartal, siger han.

Det er blandt andet det tyske rederi Hamburg Süd, som Mærsk opkøbte i 2017, der er kommet til med en højere omkostningsbase, vurderer Morten Imsgard.

Dertil kommer stigende brændstofpriser, flere udgifter til havneterminaler og ugunstige valutakurser, som ligeledes koster dyrt for Mærsk.

Læs også: Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

- Der er andre globale containerrederier, som simpelthen er bedre til at tjene penge end Mærsk, og det er selvfølgelig bekymrende for investorerne, siger Morten Imsgard.

På et tidspunkt torsdag eftermiddag havde begge aktier tabt over ti pct. af deres værdi, men både A-, og B-aktierne formåede altså at indhente lidt af det tabte, inden børsens lukning.

Som Søfart skrev i går, var integreringen af Hamburg Süd med til at øge Mærsks omsætning i første kvartal med 30 pct. i forhold til samme periode sidste år. 

Mere om: Mærsk


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
Brand rammer bilskib

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Danske Rederier får ny pressechef

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Nyhedsbrev

Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

SHORTSEA: Direkte ro/ro-forbindelse til Helsinki fra Aarhus og ny rute til det vestlige Finland

Online Avis Arkiv

Finansdirektør forlader Maersk Line

ADP henter ny salgschef

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Knæk i kurven sender Europaraterne ned

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Send til en kollega

0.218