Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

I dag er der ingen kontrol af illegal arbejdskraft til søs, skriver 3F, efter at et rederi forleden fik en millionbøde for at bruge søfolk uden arbejdstilladelse. Flere ordførere vil nu tage sagen op i Folketinget.

Der er ingen kontrol med, om danske rederier bryder udlændingeloven og udnytter illegale søfolk til dumpingløn. Det vil flere ordførere i Folketinget have ændret på.

Læs også: Rederi får millionbøde for brug af illegal arbejdskraft

Det skriver Fagbladet 3F.

Det sker efter, at rederiet Sirius Shipping i retten blev idømt en bøde på 1,5 mio. kroner for at have brugt filippinske søfolk uden arbejdstilladelse på fire af deres skibe under dansk flag.

Ulovlighederne blev afsløret af det Internationale Transportarbejderforbund ITF, og ikke af de danske myndigheder. De fører nemlig ikke aktiv kontrol med, om rederierne bryder udlændingeloven.

Læs også: Rederi får millionbøde for brug af illegal arbejdskraft

Læs også: Besætning fra konkursskib får løn efter halvandet år

Ifølge udlændingeloven skal søfolk uden for EU have arbejdstilladelse, hvis de arbejder på et skib under dansk flag i international trafik og anløber en havn i Danmark mere end 25 gange inden for et år.

Sirius Shipping blev dømt for at anløbe en havn mere end 25 gange uden de fornødne arbejdstilladelser.

Ansvaret hører under Udlændinge- og Integrationsministeriets styrelse for International Rekruttering og Integration (SIRI), men de kontrollerer ikke.

- SIRI har ingen mulighed for at kontrollere, hvor mange gange et dansk skib i international fart med en udenlandsk arbejdstager ombord anløber dansk havn, siger specialkonsulent i SIRI Jesper Wodschow Larsen og fortsætter:

Læs også: Oliegigant bag arrest i Aalbæk Bugt

- SIRI kan ikke kontrollere, om udenlandske arbejdstagere på skibe overtræder reglerne for fritagelse for arbejdstilladelse.

Transportordfører for Enhedslisten Henning Hyllested vil have Søfartsstyrelsen til at tjekke besætningernes arbejdstilladelser og andre oplysninger, der kan afsløre brug af ulovlig arbejdskraft.

- Søfartsstyrelsen er jo i forvejen om bord på skibene som myndighed, hvor de tjekker forhold, der har at gøre med søfartlovgivningen. Det kan sagtens lade sig gøre at udvide deres kontrol. Det er helt galt, at myndighederne ikke arbejder på tværs her, siger Henning Hyllested.

Han mener, at der i høj grad er brug for langt mere kontrol.

Læs også: Strandede russere i dansk farvand afmønstrer

- Der bruges illegale søfolk, og der underbetales, så det brager. Det blev understreget af dommen i Odense. Ulovlighederne er også dokumenteret af ITF, siger Henning Hyllested, der vil tage sagen op i Folketinget med spørgsmål eller samråd.

Erhvervsordfører Hans Kristian Skibby (DF) er enig.

- Det er god, sund fornuft. Jo flere kontroller lavet af den samme myndighed, der har forstand på området, jo bedre. Jeg vil opfordre de to ministerier, som styrelserne hører under, til at drøfte det her, siger Hans Kristian Skibby.

ITF-inspektør Morten Bach, der i sin tid anmeldte rederiet Sirius til politiet, pointerer, at ITF gør, hvad de kan for at dæmme op for ulovlighederne.

- Men det er nu engang ikke vores opgave at kontrollere, om loven overtrædes. Det er myndighedernes opgave, og de svigter desværre, siger han.

Fagbladet har bedt Søfartsstyrelsen om en kommentar. Men styrelsen har ingen kommentarer til ordførernes forslag.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
Brand rammer bilskib

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

Nyhedsbrev

Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

SHORTSEA: Direkte ro/ro-forbindelse til Helsinki fra Aarhus og ny rute til det vestlige Finland

Online Avis Arkiv

ADP henter ny salgschef

Finansdirektør forlader Maersk Line

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Knæk i kurven sender Europaraterne ned

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Send til en kollega

0.2