23948sdkhjf

Uenighed om skyld for 'Sanchi'-ulykke

En komite, som efterforsker den værste olietanker-ulykke i årtier, har afsluttet arbejdet – og er uenige.

Årsagen til den værste ulykke med et tankskib i flere årtier er blevet undersøgt af en særlig komite, som nu har afsluttet sit arbejde.

Ulykken indtraf, da det 164.000 t.dv. store tankskib 'Sanchi' kolliderede med den 76.000 t.dv. store bulk carrier 'CF Crystal' den 6. januar. 'Sanchi', der havde 136.000 tons råolie om bord, brød i brand og sank otte dage senere. 

Ifølge Reuters er komiteen dog ikke nået til enighed om, hvorvidt skylden for ulykken tilfalder 'Sanchi' eller 'CF Crystal'.

- Kina og Hong Kong mener, at begge fartøjer kan bebrejdes, men Iran, Panama og Bangladesh anskuer 'CF Crystal's kovending til højre som årsagen til katastrofen, siger Irans repræsentant i efterforskningskomiteen ifølge Reuters på iransk tv.

- Spørgsmålet om hovedårsagen til katastrofen er juridisk, og det må afgøres af en domstol, tilføjede han.

'Sanchi' sejlede under Panama-flag og tilhørte den iranske operatør NITC.

Kun én ud af en 'Sanchi's besætning på 32 er blevet fundet, men ikke i live. Hele den 23 mand store besætning på 'CF Crystal' overlede kollisionen, der har ført til den værste olieforurening fra et tankskib i 35 år.

Sanchi's ulykke

Medie: ’Sanchi’-olieudslip på størrelse med Paris

’Sanchi’ kan blive den største oliekatastrofe siden 1991

’Sanchi’ synker – ingen overlevende

Eksplosionsramt tanker driver til japansk farvand

Eksplosion på brændende olietanker

32 frygtes omkommet i kollision ud for Kina

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094