23948sdkhjf

'Vistula Mærsk' er Årets Danske Skib 2018

Danish Ship of the Year-titlen tilfalder i år Maersk Lines seneste feeder-nybygning.

Det blev det isforstærkede feederskib 'Vistula Mærsk', der er ejet af Maersk Lines datterselskab Seago Line, som løb med titlen Danish Ship of the Year 2018.

Vinderen blev offentliggjort fredag den 4. maj på den maritime messe Danish Maritime Fair i København. 

Komiteen bag kåringen af Vistula Mærsk noterer i sin begrundelse, at feeder-segmentet i flere år har levet en lidt hensygnende tilværelse, da det er de store containerskibe, der har tiltrukket sig opmærksomheden. Desuden noterer komiteen følgende:

OMT og Maersk Line har i tæt samarbejde udviklet det endelige design, der er et godt bud på fremtidens feederskib, og som med sin isforstærkning desuden er verdens største containerskib med is-klasse 1A.

Skrogdesignet er udformet med lodret stævn med integreret moderat bulb. Sådan en stævn er nemmere at producere, men samtidig har den gode fremdrivningsegenskaber. Den længere vandlinjelængde på alle dybgange giver mindre samlet brændstofforbrug end den traditionelle bulb, der ofte benyttes for at hente de sidste sparede procenter hjem.

 - Det skal også fremhæves, at skibet er forsynet med ror-bulb, der også reducerer effektbehovet til fremdrivning.

Den fire mand store uafhængige komite, der står bag kåringen af Danish Ship of the Year, er ledet af skibsingeniør Hans Otto Holmegaard Kristensen, HOK Marineconsult, og består desuden af Thomas Knudsen fra MAN Diesel & Turbo, Henrik Bach fra DNV GL og maskinmester Per Jørgensen

Sidstnævnte understreger desuden, at en række betydelige danske underleverandører har bidraget til skibets udrustning: 

  • MAN Diesel og Turbo – hovedmotor
  • DESMI Oceanguard: UV ballast vandbehandling, ballast pumper, brandpumper samt krængningspumper
  • Wärtsilä-Lyngsø Marine: Alarm og monitoreringssystem samt broudstyr
  • Hempel: Generel maling leverandør samt maling til ballasttanke
  • NOVENCO: Air condition og ventilations blæsere
  • Grundfoss: Kondens- og fødevandspumper
  • Agrometer: Ballast strip pumper
  • Viking: Redningsflåder

I Seago Line takkede CEO Søren Castbak for prisen.

 - På vegne af Seago Line, Maersk Line og A.P. Møller-Maersk takker jeg for den fornemme pris. Vi er stolte af, at 'Vistula Mærsk' vandt titlen i så stærkt et felt, siger han i en pressemeddelelse. 

Læs også: Comeback til gammelt skibsdesign hos nye Maersk-feedere

Fire skibe var nomineret til prisen Danish Ship of the year 2018:

  • Maersk Master - AHTS Starfish-class AHTS
  • Maersk Installer - SSV Stingray-class SSV
  • Rockall - trawler bygget på Karstensens Skibsvært
  • Vistula Mærsk - isforstærket feederskib

Det er fjerde gang at Danish Ship of the Year prisen er uddelt. De tidligere vindere er: 

  • 2014: Bergensfjord, LNG-færge Fjord Line
  • 2015: Prinsesse Isabella, LNG færge Samsø Rederi
  • 2016: OV Bøkfjord, multifunktionsskib bygget af Hvide Sande Shipyard

 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094