Miljøskibe skal ombygges

Miljøstyrelsen vil ombygge sine nuværende katamaranbåde i stedet for at købe nye miljøskibe

Det kan ikke betale sig at købe nye skibe til overvågning af vandkemi, bunddyr og iltsvind. I
stedet skal Miljøstyrelsens to nuværende havgående katamaranbåde ombygges og forlænges,
så de bliver hurtigere og bruger mindre brændstof.

Miljøstyrelsen har gennemført en markedsundersøgelse, der viser, at nybygning af to egnede
kulfiberskibe ikke er økonomisk fordelagtigt set over skibenes forventede levetid på 20 år.

Læs også: Miljøstyrelsen skærper kontrol med bunkerselskaber

Allerede i efteråret 2017 var Miljøstyrelsen klar til at sende ombygning og forlængelse af
styrelsens to aluminiumskatamaraner i udbud. Men man valgte at trykke på pauseknappen
for at undersøge, om nybyggede skibe kunne løse opgaven med en bedre driftsøkonomi. Men
det er altså ikke tilfældet.

Læs også: Danske Rederier: Bunkeroperationer bør omfattes af svovlkrav

- Ombygningen af katamaranerne imødekommer vores to primære forudsætninger: At der
er fornuftig økonomi målt over 20 år, og at skibene bliver en robust arbejdsplatform, hvor
vi effektivt og sikkert kan udføre prøvetagningen, også når vejret viser tænder, siger
kontorchef Morten Jepsen, Miljøstyrelsen.

Miljøstyrelsen har truffet beslutning om at ombygge katamaranerne efter en
markedsundersøgelse og dialog med en række danske værfter og værfternes
brancheforening, Danske Maritime. Danske og udenlandske skibsmæglere har også vurderet
en forventet salgspris på styrelsens katamaraner. Udbuddet forventes offentliggjort på EU's
udbudsportal i starten af uge
Mere om: Miljøstyrelsen | udbud


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
Brand rammer bilskib

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

Nyhedsbrev

Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

SHORTSEA: Direkte ro/ro-forbindelse til Helsinki fra Aarhus og ny rute til det vestlige Finland

Online Avis Arkiv

ADP henter ny salgschef

Finansdirektør forlader Maersk Line

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Knæk i kurven sender Europaraterne ned

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Send til en kollega

0.216