Stigende fragtrater giver gevinst til Mærsk-aktionærer

| Af Ritzau/redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Fire ugers konstante stigninger i containerraterne har været med til at sende Mærsk-aktien i vejret.

Den sidste uge i april bragte så gode nyheder til Mærsk, at koncernens aktie løftede sig til den mest indbringende i C25-indekset i april måned.

Læs også: Finansdirektør forlader Maersk Line

Med en stigning på 8,7 pct. - svarende til en kursgevinst på 13 mia. kroner - blev A.P. Møller-Mærsk den aktie, der steg relativt mest i værdi i april. Det viser en analyse fra Spar Nord.

Den store stigning kommer samtidig med, at Shanghai Containerized Freight Index steg for fjerde uge i træk. Det endte i index 760,67, hvor det i slutningen af maj ramte årets foreløbige lavpunkt i 560,88 point.

Det var særligt ruterne fra Asien til Nordeuropa, der vejer forholdsvist tungt i indekset, som bar stigningen. I sidste uge steg prisen for at sende en TEU på ruten med hele 32,5 pct. til 774 dollar.

Gode nyheder

Dermed har de hårdt prøvede aktionærer i Mærsk fået lidt gode nyheder, lyder det fra senioranalytiker ved Sydbank Morten Imsgard.

Læs også: Mærsk under hårdt pres

Han forklarer, at opmærksomheden er rettet mod den transformation, som koncernen forsøger at gennemgå de kommende år.

- Man skal se det fra et lavt udgangspunkt. Mærsk har de seneste år været udfordret. De har i to år leveret regnskaber, der ikke kan betragtes som tilfredsstillende på nogen måde, siger han.

- Generelt set må man sige, at hvis man har været Mærsk-aktionær i mere end lige den sidste måned, så er man hårdt prøvet. Det har ikke været nogen fest.

Stadig usikker fremtid

Ifølge aktieanalytiker hos Spar Nord Mikkel Duus-Hansen skyldes Mærsks gode april en stigning i indtjeningen fra fragten af containere.

Læs også: MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

- Kursstigningen for A.P. Møller–Mærsk har fundet sted inden for den seneste uge efter nyheder om en tilpasning af flåden og en uventet stor stigning i fragtraterne, fortæller han.

Ifølge Morten Imsgard har kursstigningen ikke ændret ved usikkerheden på Mærsks fremtid.

- For mig at se er det en kortsigtet gevinst. Fragtrater svinger meget op og ned. Det er en hårfin balance i et marked, hvor der er rigtig mange skibe, som skal fyldes op på daglig basis, siger han.

Han peger også på, at mildere toner mellem USA og både Nordkorea og Kina kan have givet investorer mere mod på Mærsks forretning på kort sigt.

Læs også: Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

- Der skal ét tweet fra Donald Trump til, at der er fornyet frygt for, at en handelskrig kan sætte den globale efterspørgsel i stå. Så Mærsk opererer på et skrøbeligt fundament, siger analytikeren.

Selv om aktiehandlerne har set med mildere øjne på Mærsk i april, har intet dog rykket ved en usikker fremtid ifølge Morten Imsgard.

- Morgendagens Mærsk er for mig at se stort set ukendt for investorerne, siger han.

Mere om: fragtrater | Maersk Line


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

VIDEO
Brand rammer bilskib

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

Nyhedsbrev

Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

SHORTSEA: Direkte ro/ro-forbindelse til Helsinki fra Aarhus og ny rute til det vestlige Finland

Online Avis Arkiv

ADP henter ny salgschef

Finansdirektør forlader Maersk Line

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Knæk i kurven sender Europaraterne ned

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Send til en kollega

0.263