Gigantisk retrofit-ordre fra Hurtigruten

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Ordre på helt nye LNG/hybrid-elektriske hovedmaskinerier til ni skibe fra Hurtigruten på vej til Rolls-Royce Marine

Rolls-Royce Marine skal angiveligt retrofitte op til ni af Hurtigrutens skibe til kombineret LNG- og batteridrift. Ordren indebærer, at hvert af de op til ni skibe får udskiftet deres eksisterende dieselmekaniske hovedmaskineri med to nyudviklede Rolls-Royce Marine (Bergen Diesel B36:45L6PG) LNG-motorer, der er udviklet til at fungere i et LNG-elektrisk hybridsystem, hvori der også indgår en batteripakke.

Læs også: Hurtigruten mister fire skibe til offshorerederi på ikonisk kystrute

Det britiskejede, men norskbaserede Rolls-Royce Marine oplyser til det norske medie E24.no, at det er selskabets største ordre længe, og at der indtil videre er tale om en intentionsaftale, hvorfor antallet af skibe heller ikke ligger fast endnu. Kilder til det norske medie vurderer, at ordren kan have en værdi af op til en mia. norske kroner.

Skibe fra 1990’erne

Selskabet Hurtigruten, der i dag trafikerer den norske vestkyst fra Bergen i syd til Kirkenes i nord med 11 skibe og i alt 34 havneanløb, mistede i marts kontrakten på fire skibe fra 2021 til det nystiftede norske selskab Havila Kystruten. I koncessionen var der krav om en række miljøtiltag til operatørerne fra 2021, bl.a. om en væsentlig nedbringelse af CO2-udledningen.

Rolls-Royce Marine spiller i forvejen en hel central rolle som teknologi- og systemleverandør til to meget avancerede nybygninger, Hurtigruten i øjeblikket har under bygning ved Kleven-værftet. Disse skal dog primært anvendes i rederiets ekspeditionskrydstogtaktiviteter ved Syd- og Nordpolen.

Hurtigruten udmeldte i forbindelse med koncessionsafgørelsen i marts, at de syv skibe, rederiet ville bruge fra 2021, skulle være fra den del af flåden, der blev leveret i 1990’erne, mens et antal af de nyere skibe også skal forsætte på kystruten. Dog uden for kontrakten og dermed også kun med anløb af de havne, der kommercielt set anses som mest interessante som et rent turistprodukt.

Læs også: Hurtigruten mister fire skibe til offshorerederi på ikonisk kystrute



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Nyhedsbrev

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Online Avis Arkiv
Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Mærsk trukket hurtigt frem af Hamburg Süd

Mærsk har øget omsætningen med 30 pct. i første kvartal, godt hjulpet på vej af implementeringen af Hamburg Süd. Det underliggende resultat er dog et underskud på 239 mio. dollar.

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Topchef i Mærsk vil sætte færre skibe i søen for at holde hånd under indtjeningen. Nær fremtid ser dyster ud.

Plus

Vindeventyr tager fart i Rønne

Hollandske VBMS er begyndt at trække kabler ved et 385 MW tysk vindprojekt i Østersøen, og Rønne er servicehavn. Men det er kun begyndelsen - havarealer op til 9000 MW er udlagt nær Bornholm

Plus

Fire danske tankgiganter afviser Iran

De fire danske produkttank-giganter afviser at indgå nye aftaler på den potentielt set lukrative trade til Iran. Det sker som konsekvens af, at USA genindfører sanktioner overfor Iran

Svitzer vinder terræn på tre vigtigste markeder

Plus

Mærsks tankskibs-pool sætter fuld fart på væksten

Mens andre dansk-baserede tankpools er landet på omkring 100 skibe, er Maersk Tankers nu helt oppe på 164 skibe i folden. Heraf 65 udefra og man regner med flere under vingerne i fremtiden. Ifølge chefen handler det om at slå spotmarkedet

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

Containerrater stiger for femte uge i træk

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet i Aarhus

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Lækre kvalitets produkter!

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Super HMI touchskærm

Send til en kollega

0.242