Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Ved årsskiftet blev det billigere at køre over Storebælt end at sejle mellem Spodsbjerg og Tårs. Og sådan vil det fortsætte. Langelandsfærgen får nemlig ingen kompensation, skriver DR Sjælland.

Flere lastbiler vil fremover droppe færgen mellem Spodsbjerg på Langeland og Tårs på Lolland. De vil i stedet køre over Storebæltsbroen, hvor priserne ved årsskiftet blev sat ned med minimum 15 pct.

Læs også: Kolliderede bananer bliver til fjernvarme

Det skriver DR Sjælland.

Sådan lyder kritikken fra Danske Færger A/S, der i dag oplyser, at de ikke modtager kompensation fra Storebælt til at sænke priserne på Langelandsfærgen.

- For en vognmand har det jo meget stor betydning, hvad det koster at køre i forhold til at sejle en kilometer. Så der er vognmænd, der i dag sejler med færgen, som fremadrettet vil vælge at tage via Storebæltsbroen, siger han.

Regeringen lovede ellers, da de besluttede at sænke taksterne over Storebælt, at det ikke skulle gå ud over rederierne.

Læs også: Liberia og Hong Kong skal opklare Storebælt-havari

- Vi skal sikre, at der er en færgerute på Kattegat. Det har vi skrevet ind i den nye aftale om Storebælt. For der skal være en færgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland, sagde Erhvervsminister Brian Mikkelsen i efteråret til DR Sjælland.

Vognmand: Det er flere 100.000 kroner om året

Én af dem, der fremover vil vælge færgen fra, er direktør i transportfirmaet Sax-Trans i Sakskøbing Flemming Werner Jensen. For ham er der mange penge at spare ved at sende sine lastbiler over Storebælt:

- Vi er nødt til at tage den besparelse, der måtte ligge i at køre det billigste sted. Det er flere 100.000 kroner på årsbasis, så det er vi simpelthen nødt til.

Et selskab som Sax-Trans står alene for et sted mellem 1.200 og 1.500 ture mellem Lolland og Langeland om året. Ture, som færgerfarten nu kommer til at gå glip af.

Læs også: Sidste Bornholmerfærge fra Danske Færger er solgt

- Vi giver os til at køre den anden vej på alle de transporter, hvor det passer ind, og det gør langt de fleste, siger direktør Flemming Werner Jensen.

Dansk Industri: Det her vil få konsekvenser

Det er ikke kun Sax-Trans, som vælger at dreje rattet den modsatte vej og køre over broen.

Hos Dansk Industri har man allerede hørt fra flere vognmænd, der har samme overvejelser. Det fortæller branchedirektør for trafik og infrastruktur Michael Svane:

- Jeg har talt med virksomheder, ikke kun nede i lokalområdet men også i Jylland, som gør brug af ruten. De siger, at det her det vil da få konsekvenser.

Læs også: Hvem køber Danske Færger?

- Hvis ikke der sker en eller anden form for kompensation, eller taksterne bliver nedsat, så flytter trafikken sig, ingen tvivl om det, siger Michael Svane.

Molslinjen: Naivt at tro, det ikke har en effekt

Nord for Storebælt lægger Molslinjen til kaj. Da de er et kommercielt selskab, kan de heller ikke få kompensation.

Men på trods af de billigere priser på Storebælt har Molslinjen indtil videre ikke kunnet mærke et fald i antallet af køretøjer ombord, fortæller administrerende direktør Carsten Jensen:

- Indtil videre har vi ikke set nogen effekt. Men når staten går ind og konkurrerer med et produkt som vores, så vil det være naivt at tro, at det ikke har en effekt på længere sigt, siger han.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

RAL-chef: Vi kommer til at sejle på godt 10 havne

Efter slagsmålet med Aalborg Havn om flytning af basen til Aarhus og et dårligt årsregnskab for 2017 varsler Royal Arctic Line et langt større netværk på omkring ti havne i Norge, Danmark og Island

Plus

Willerslev krævede vildskab af rederier

Galleri: Smæk for skillingen under Danske Rederiers årsmøde

Plus

DFDS godt fra start i Kina

Første af fire nye ro/ro-skibe til DFDS oppe på fulde længde i byggedokken hos Jinling

Plus

SØFART TEMA: ’Innovation’
Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Maersk vil reparere 15.000 TEU containerskib

Brandbeskadigede ’Maersk Honam’ ender ikke som skrot

Nyhedsbrev

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Det netop offentliggjorte koncernregnskab for Blue Water Holding bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden

Online Avis Arkiv

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus 1

RAL lander underskud i turbulent 2017

Rederier: Pirateri plager Øst- og Vestafrika

Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

VIDEO
Brand rammer bilskib

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

ADP henter ny salgschef

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Send til en kollega

0.276