Søfarten har intet teknologisk quick fix

| Af Hans Otto Kristensen | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

Efter vedtagelsen på MEPC 72 i sidste uge om at reducere CO2-udledningen i 2050 i absolutte tal med 50 pct. har flere parter tilkendegivet deres synspunkter.

De har indikeret, hvilke veje der bedst - og mest sandsynligt - fører til målet.

Michael Prehn fra Danske Maritime har således udtalt, at han mener, at målet nemt kan nås med eksisterende teknologier og at målet derfor ikke er særligt ambitiøst.

Desværre tyder meget på, at målet ikke kan nås med eksisterende teknologier, hvilket jeg ønsker at begrunde med dette indlæg.

Lavere fart

Alle nye skibe har efter 1. januar 2013 skullet være forsynet med et Energi Effektivitets Design Indeks, EEDI certifikat, der dokumenterer, at de ikke udleder mere CO2 per ton dødvægt per nautisk mil end en given grænseværdi, der er afhængig af skibstype og dødvægt og byggeår.

Reglerne kræver endvidere, at EEDI-grænseværdien i 2015, 2020 og 2025 skal være reduceret med henholdsvis 10, 20 og 30 pct.

For de nye skibe, der er bygget efter 2013, ser det ud til, at 2020 relativt nemt kan nås og at eksempelvis containerskibe nemt kan opfylde 2025 kravene.

At containerskibe klarer EEDI-opfyldelsen så fint, skyldes mere effektive skibe og det faktum, at skibenes gennemsnitsstørrelse (målt i dødvægt) er blevet forøget voldsomt siden basislinjen for EEDI blev fastlagt på basis at skibe bygget i perioden 1999 - 2009. I den periode sejlede containerskibene relativt hurtigt, men deres fart er siden reduceret med 1 - 3 knob, størst for de store containerskibe. Fartreduktionen har haft den væsentligste betydning for reduktionen af EEDI.

Overopfyldelse

En anden grund til overopfyldelsen af EEDI-kravene skyldes, at motorernes specifikke olieforbrug (SFOC) er ca. 10 pct. lavere end den værdi, der blev brugt ved fastlæggelse af EEDI basislinjen, så på forhånd var man dermed næsten sikret 10 pct. klar gevinst.

Efter fokus på energieffektiviteten er der af naturlige grunde udvist større omhu i designet af skibene, så eksempelvis fremdrivningsmodstanden er blevet mindre samtidig med brugen af eksempelvis bedre propellere. Disse forbedringer kan meget være ca. 10 pct. Dette adderet til de 10 pct. på grund af lavere SFOC giver de godt 20 pct. overopfyldelse af EEDI grænsen, som man typisk observerer for tank- og bulkskibs området.

Manglende realisme

Der kan stadig hentes ca. 10 pct. forbedringer eksempelvis ved at udnytte motorernes spildvarme bedre end i dag til el-produktion, som kan omsættes til øget effekt til propelleren via en el-motor. Muligheden for yderligere tekniske forbedringer nærmer sig herefter en asymptotisk grænse, da effektiviteten af såvel motor(anlæg) samt propellere samt skibsskrog med mindre fremdrivningsmodstand formentlig kun kan øges marginalt fremover.

Derfor vil det næppe være realistisk at mindske det absolutte CO2-udslip med 50 pct. i 2050 med tekniske løsninger, som vi kender i dag.

Man skal i den sammenhæng tænke på, at frem til 2050 vil transportbehovet på globalt plan formentlig vokse, alene på grund af den øgede befolkningstilvækst, så derfor skal de tekniske forbedringer for det enkelte skib være højere end 50 pct.

For at nå en teknisk forbedring for det enkelte skib på mere end 50 pct. er man nødt til at se i øjnene, at det kun løses med helt andre brændstoftyper, hvor CO2 udledningen per kg brændstof er reduceret drastisk. De nye brændstoffer bliver i virkeligheden det felt, som industrien skal satse på fremover, så CO2 udslippet per produceret kilo watt time bliver reduceret drastisk. Her kan dansk forskning for alvor få stor betydning specielt set i lyset af en række aktører, der allerede er på banen på det kemisk-fysiske område, men også på motor siden, hvor vi heldigvis allerede ser, at MAN Diesel & Turbo som en af verdens førende motorproducenter, er med i fronten i afprøvning af en række alternative brændstoffer allerede i dag.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Nyhedsbrev

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Online Avis Arkiv

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

Torm lander fint første kvartal

Mærsk trukket hurtigt frem af Hamburg Süd

Mærsk har øget omsætningen med 30 pct. i første kvartal, godt hjulpet på vej af implementeringen af Hamburg Süd. Det underliggende resultat er dog et underskud på 239 mio. dollar.

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Topchef i Mærsk vil sætte færre skibe i søen for at holde hånd under indtjeningen. Nær fremtid ser dyster ud.

Missil rammer tørlaster med russisk korn

En bulk carrier fra det tyrkiske rederi Ince er blevet ramt af et missil undervejs til Yemen med russisk korn. Skibet blev efterfølgende beordret Saudi-Arabien, oplyser Ince.

Plus

Vindeventyr tager fart i Rønne

Hollandske VBMS er begyndt at trække kabler ved et 385 MW tysk vindprojekt i Østersøen, og Rønne er servicehavn. Men det er kun begyndelsen - havarealer op til 9000 MW er udlagt nær Bornholm

Svitzer vinder terræn på tre vigtigste markeder

Maersk Supply Service går frem i presset marked

Mærsks offshorerederi har øget omsætningen i første kvartal 2018 til trods for, at antallet af oplagte skibe nu er større end for et år siden.

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

Containerrater stiger for femte uge i træk

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet i Aarhus

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Lækre kvalitets produkter!

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Super HMI touchskærm

Send til en kollega

0.202