Reder efter fuld kaptajn: Vi må ændre holdning til søs

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Trods to ædru navigatører om bord sejlede den russiske kaptajn på Rix Parter i aftes igennem Storebælt i beruset tilstand. Det skal være ok at sige fra, lyder det fra Baltic Shipping Companys direktør Ronnie Hulstrøm.

- Vi må ændre den gammeldags holdning med, at det går nok, vi skal bare afsted.

Læs også: Uenighed om skyld for 'Sanchi'-ulykke

Sådan lyder det fra Ronnie Hulstrøm, adm. direktør i Baltic Shipping Company (BSC), efter et af rederiets fartøjer, det 3700 t.dv. store general cargo-skib Rix Partner, i nat blev tilbageholdt ved Nyborg med en beruset kaptajn. 

Ronnie Hulstrøm forklarer til Søfart, at BSC blot har Rix Partner på kommercielt management og dermed ikke står for skibets tekniske drift og besætning. Ikke desto mindre gælder BSC's nultolerance over for alkohol om bord også på Rix Partner, og den pågældende kaptajn, en russisk mand, vil ikke komme til at sejle på BSC's skibe mere.

- Vi har en klar procedure for, at alkohol er bandlyst om bord, Men det har åbenbart ikke været nok, siger han og kalder episoden for "bundærgerlig og helt uhørt."

Skal beskytte whistleblowere

Det fremgår af AIS-data, at skibet har slingret ned gennem et af de mest trafikerede farvande i denne del af verden, men heldigvis blev ingen ramt. Det store spørgmål er nu, hvordan en kommerciel operatør som BSC vil sikre sig, at noget lignende ikke kommer til at gentage sig.

Læs også: Se flydekran punktere tankskib

Ronnie Hulstrøm mener, at det er svært at gardere sig 100 pct. imod, da det ikke er muligt at føre kontrol hver gang, et skib lægger fra land. Han efterlyser i stedet en holdningsændring blandt besætningen på skibe. Forsvarets Operationscenter oplyser til Søfart, at der var yderligere to navigatører om bord på Rix Partner, som begge var ædru, men ikke slog alarm. Sådan bør det ikke være, mener Ronnie Hulstrøm.

- Jeg tror, at det er et spørgsmål om at bakke op om de besætningsmedlemmer, der siger fra. At der er en beskyttelse af de mennesker, siger han og fortsætter:

- Hvis en matros ringer til rederiet og siger, at kaptajnen er stiv, skal matrosen jo ikke være bange for at miste sit arbejde eller for at blive udsat for chikane fra resten af besætningen. Den holdning skal ændres. 

Læs også: Hver fjerde sømand er deprimeret

Læs også: Se bilskib mase slæbebåd mod kaj

Opgør med macho-kultur

Dermed langer Ronnie Hulstrøm ud efter en mandsdomineret kultur om bord på skibe, som for nyligt er blevet belyst gennem en undersøgelse af søfolks trivsel. Her havde hver fjerde følt sig nedtrykt eller modløs i løbet af de seneste to uger, men af disse var det kun 21 pct. som havde snakket med en kollega om det.

- Vores branche er generelt mere "macho" end andre. Holdningen er, at man må mande sig op og komme videre, og der er frygt for at miste sit job, hvis man snakker om det, udtalte den 29-årige master mariner Dan Thompsen i forbindelse med undersøgelsen.

Ronnie Hulstrøm afviser, at det ville ændre noget at stille krav om, at alle besætningsmedlemmer skal være danske.

- Vi har jo det samme problem, uanset om det er en dansker, en tysker eller en russer. Det gælder på tværs af samfundslag og nationaliteter, at nogle mennesker ikke kan finde ud af at leve efter reglerne, siger han.

I første omgang vil han endnu engang indskærpe, at der er en streng nul alkohol-politik på skibe, der sejler for Baltic Shipping Company. Den anholdte kaptajn bliver nu afskediget og kan se fremt til en bøde fra politiet, men derudover får episonen ikke umiddelbart nogen konsekvenser, oplyser Ronnie Hulstrøm.

En anden kaptajn ankommer til det tilbageholdte Rix Partner i aften.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Sven Thormod Petersen
Drug and alcohol abuse prevention programmes in the maritime industry

A major safety consideration, often ignored, is the use of
alcohol or illicit or medications while on shore. Such use
may become the company's business when it results in
impaired performance. For officers and other seafarers
some companies specify the number of hours prior to
boarding during which alcohol may not be consumed.

http://www.ilo.org/safework/info/publica...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Tidligere Samsøfærge fik lift til Torshavn

FÆRGER: Midlertidig færgerokade på Færøerne sendte ’Issehoved’ over Nordatlanten som projektlast med Eimskip

Plus

Positionsbillede

Plus

RAL-chef: Vi kommer til at sejle på godt 10 havne

Efter slagsmålet med Aalborg Havn om flytning af basen til Aarhus og et dårligt årsregnskab for 2017 varsler Royal Arctic Line et langt større netværk på omkring ti havne i Norge, Danmark og Island

Plus

Helsingør satser på krydstogt og biomasse

De har ingen bulk i Helsingør, men til gengæld en meget aktiv færgerute og et stort krydstogtsegment. Nu arbejder man på en ny havn, der skal servicere både biomasse og de 300.000 turister, der årligt kommer for at se Hamlets slot

Plus

Willerslev krævede vildskab af rederier

Galleri: Smæk for skillingen under Danske Rederiers årsmøde

Nyhedsbrev

Plus

SØFART TEMA: ’Innovation’
Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Online Avis Arkiv
Plus

DFDS godt fra start i Kina

Første af fire nye ro/ro-skibe til DFDS oppe på fulde længde i byggedokken hos Jinling

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Det netop offentliggjorte koncernregnskab for Blue Water Holding bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden

Maersk vil reparere 15.000 TEU containerskib

Brandbeskadigede ’Maersk Honam’ ender ikke som skrot

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus 1

RAL lander underskud i turbulent 2017

Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Rederier: Pirateri plager Øst- og Vestafrika

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

ADP henter ny salgschef

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Send til en kollega

0.224