Sjældent vrag af banebrydende Nazi-ubåd fundet i Skagerrak

| Af Ritzau/Redaktionen | Tip redaktionen om en historie

Sea War Museum Jutland har gjort et unikt fund på havbunden under Skagerrak – den tyske ubåd U-3523, der afgik fra Tyskland på dagen for den danske befrielse.

Den 6. maj 1945, mens danskerne havde travlt med at fejre befrielsen, blev den tyske ubåd U-3523 sænket af et britisk B24 Liberator-fly i Skagerrak, der kastede sine dybvandsbomber mod den.

Læs også: Ubådsejer: Ulykke dræbte svensk journalist på ubåd

Nu er vraget af ubåden, der var et stort fremskridt i ubådsteknologi, fundet.

- Det er en helt særligt ubåd, denne her. Det var den mest moderne ubåd, tyskerne nåede at lave under krigen. Den var topmoderne og langt foran sin tid, siger direktøren for Sea War Museum Jutland, Gert Normann Andersen.

Dagen før U-3523 ramte bunden af Skagerak, havde de tyske styrker i Danmark, Nordvesttyskland og Holland overgivet sig.

- U-3523 lå som skoleskib uden for Wilhelmshaven, men den 5. maj, da krigen slutter, er der altså nogen, der beslutter sig for at flygte. Hvorfor de flygter, og hvor de skal hen, det er der ingen, der ved. Så på den måde er den spændende, siger Gert Normann Andersen. 

Havde stor rækkevidde

U-3523 var af den nye og meget avancerede type XXI, som kunne have revolutioneret ubådskrigen, hvis tilstrækkeligt mange både var blevet færdige i rette tid. 118 både blev bestilt, men kun to kom i aktiv tjeneste, og ingen kom nogensinde i kamp.

Efter krigen gik der mange rygter om topnazister, der flygtede til Sydamerika i ubåde og medbragte nazi-guld. U-3523 var en af de både, der gav næring til rygterne.

Med en banebrydende batteriteknologi var type XXI var den første ægte ubåd, som kunne sejle neddykket i længere tid. Den kunne holde sig neddykket i flere dage og genoplade batterierne, mens den stadig lå få meter under vandoverfladen.

U-3523 havde så stor rækkevidde, at ubåden kunne have sejlet hele vejen til Sydamerika i et stræk. Men om det også var målet for ubådens sidste togt, er der ingen, der ved. Der er heller ingen, der ved, om ubåden havde værdier eller passagerer om bord ud over den faste besætning på 58 mand, som alle omkom.

Der findes kun én bevaret udgave af u-bådstypen. Den ligger som museumsbåd ved skibsfartsmuseet i Bremerhaven, der var base for mange af Tysklands ubåde under Anden Verdenskrig. 

Ligger på 123 meter

Sea War Museum Jutland har fundet ubåden i forbindelse med et løbende arbejde for finde og kortlægge vrag i Nordsøen. U-3523 dukkede op på skærmen under museets scanning af havbunden ti sømil nord for Skagen, og billedet overraskede museets fagfolk.

Helt usædvanligt ligger hele ubåden med forenden begravet i havbunden, mens agterenden stikker 20 meter op over bunden. Vraget ligger på 123 meters vanddybde, hvilket gør det meget vanskeligt tilgængeligt.

Hidtil har man ment, at U-3523 blev sænket i farvandet nordøst for Skagen, men den gamle position var behæftet med store fejl. U-3523 ligger i virkeligheden cirka ni sømil vest for den position, der i sin tid blev opgivet af det britiske bombefly.

Anvendt op til 80'erne

Nazityskland brugte meget aktivt ubåde under hele Anden Verdenskrig for at forstyrre og stoppe transporten af krigsmateriel, tropper og olie fra USA til Europa og Nordafrika samt Storbritanniens forsyningslinjer.

De første mange år af krigen kunne ubådene dog ikke holde sig neddykket særligt længe, og da de allierede fik luftherredømmet og begyndte at sejle i mere beskyttede konvojer, led de tyske ubåde store tab.

Ubådstypen XXI var en del af modsvaret. Den var så langt foran sin tid, at Storbritannien, USA, Frankrig og Sovjetunionen efter krigen færdiggjorde flere af de tyske ubåde og anvendte dem i en årrække for at studere den tyske teknologi. I Sovjetunionen blev ubåden kendt som Whiskey-klassen og blev brugt i aktiv tjeneste helt op i firserne.

Trods den pirrende uvished om, hvad der befinder sig om bord, har Sea War Museum Jutland ingen planer om at hæve U-3523.

Sea War Museum Jutland i Thyborøn har indtil nu fundet, registreret og opmålt omkring 450 vrag i Nordsøen og Skagerrak. Herunder har museet indtil videre fundet vragene af 12 undervandsbåde, hvoraf tre er britiske og ni er tyske.

Se en animation af U-3532's placering på havbunden her:



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

Søfarten har intet teknologisk quick fix

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

SH Group fra Svendborg har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine

Plus

Unge tager på 24-timers togt i simulator

SIMAC i Svendborg sender sine elever på 24-timers sejlads i simulator

Plus

Ny Sanmar-serie til Svitzer

NYBYGNING: Ny Svitzer-slæber til Bremerhaven på leveringsrejse nordpå fra Tyrkiet

Nyhedsbrev

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Unik elfærge kontraheret i Norge

Der bliver tale om den første eldrevne enkeltskrogede pendulfærge i aluminium, når det norske rederi Norleds seneste nybygning står færdig i 2019.

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

Plus

Bredden skal være styrken på Fredericia Havn

Mange danske havne arbejder i disse år med at specialisere sig inden for bestemte segmenter. Men i Fredericia er specialet at satse bredt, hvilket to store projekter også bidrager til disse år

Gigantisk retrofit-ordre fra Hurtigruten

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Ordre på helt nye LNG/hybrid-elektriske hovedmaskinerier til ni skibe fra Hurtigruten på vej til Rolls-Royce Marine

Plus

Fremgang hos tørlastoperatør

Driftsresultatet blev næsten fordoblet hos Hellerup-operatøren Baltnav i 2017

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

Ved årsskiftet blev det billigere at køre over Storebælt end at sejle mellem Spodsbjerg og Tårs. Og sådan vil det fortsætte. Langelandsfærgen får nemlig ingen kompensation, skriver DR Sjælland.

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

Ny overenskomst for navigatører på plads

Søfartens Ledere har indgået en ny overenskomst med Rederiforeningen af 2010. Aftalen er treårig og giver en stigning på løn og pension på 4,6 %.

HH Ferries øger markedsandel på Øresund

Plus

C-bed-direktør: Vigtig og succesfuld epoke er slut

OFFSHORE VIND: Den sidste af C-bed’s gamle færger har forladt flåden. Nu er fokus på skræddersyede specialskibe

Plus

Kritik: Danske havne investerer for meget

En rapport fra Struensee & Co. bestilt af regeringen revser havnene for at overinvestere i sektoren. Snæversyn, lyder det fra branchen

Plus

Maritime iværksættere råber på finansiering

Det Blå Danmark skal være bedre til at støtte nystartede maritime virksomheder, mener iværksætter

Plus

215 havneanløb pr. uge gør Mærsk suveræn i Sydamerika

Latinamerika er nyt kerneland for Maersk Line, som netop nu åbner flere nye containerruter mellem bl.a. Sydamerika og Asien - ifølge ekspert er timingen god, da efterspørgsel på containertransport stiger kraftigt i Sydamerika

Derfor falder kvinderne fra

DEBAT: Den maritime branche forstår tilsyneladende ikke, hvorfor kvinderne falder fra - dagens kronikører giver her nogle bud på, hvad der skal til for at fastholde søfartens kvinder

Danske Havne konstituerer direktør

Maersk Honam kaster anker i Jebel Ali

Det delvist udbrændte containerskib Maersk Honam har nu nået Oman-golfen og har fået lov til at opankre ud for Jebel Ali, skriver World Maritime News.

Team Tankers i stort underskud

Et forværret marked og nedskrivninger på skibe førte til et 2017-underskud i Team Tankers på 62 mio. dollar, svarende til 370 mio. kroner.

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Ørsted byder på nyt offshore vind-projekt i USA

Sådan skete kollisionen på Storebælt

OW Bunker-opgør begynder i næste uge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøvetagningspumper

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Søby Værft øger dokkapacitet

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Klokke-hus

Busch præsenterer 2 nye serier af deres Dolphin serie på ACHEMA

Styr på håndværktøjet på supermoderne færge

Termografering for alle med Elma på El & Teknik 2018

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Det er ikke kun både og kobbertårne, som tidligere vist, et planåg fra Fyns...

RS Components udvider sit RS Pro-sortiment af test- og måleudstyr

Send til en kollega

0.232