Tvind-stifters skibsprojekt strandede på DDRs Østersø-kyst

| Af Anders Riis | Tip redaktionen om en historie

’Stinne’ af Hadsund, som blev lagt op og sat til salg den 7. september 1964 blev købt af en meget særlig herre - Skibet blev Mogens Amdi Petersens første skibsprojekt og er i dag hotel og restaurant i Tyskland

En dag i det tidlige efterår 1964 triller en motorcykel hen over brostenene på en af Danmarks små provinshavne. Motorcyklisten, en ung mand med skæg og hårpragt, kikker sig omkring. Alt ånder fred og ro, og der er intet spor af liv på skibene fortøjet ved den lille kaj.

Eneste levende væsen foruden mågerne er en knægt, der som altid er på kajen med sin cykel for at se, om der ’sker noget’.

- Jeg har tænkt på at købe sådan et skib.

- Ved du, hvem der ejer skibet der? spørger motorcyklisten knægten og peger på et af træskibene ved kajen. Jo, det ved knægten da, men hvorfor det?

- Jeg har tænkt på at købe sådan et skib. Kan du fortælle mig, hvordan jeg finder ejeren?

- Han bor lige oppe i byen. Lad mig vise dig vej, siger knægten, træder jernhesten an og cykler afsted med motorcyklen bagefter.

Og kort tid efter har lærer M.A. Petersen fra Odense købt sit første skib, ’Stinne’ af Hadsund, som er lagt op og sat til salg den 7. september 1964, efter at skipper Alfred Villadsen samme dag i stedet har købt et andet træskib, ’Joal’.

Hele kollektivet i partrederi
Mens Alfred Villadsen fra Hadsund som en af »havets husmænd« var ganske typisk for standen, kan man bestemt ikke sige det om ’Stinne’s nye ejere. For M.A. Petersen er ikke alene om at købe »Stinne«. Han bor i kollektivet »Huset« på Hunderupvej i Odense, og kollektivets otte beboere er naturligvis alle med i partrederiet, som lærer Petersen lægger navn til.

Det er Mogens Amdi Petersens første skibsprojekt, og den 25-årige lærer og senere Tvind-boss’ plan er, at »Stinne« i et års tid skal fortsætte i fragtfart i Danmark og omegn og helst tjene lidt penge hjem til kollektivets store plan om at rigge skibet op til en jordomrejse.

Fragtfart skal tjene til ombygning
I første omgang sejler de »Stinne« til Hobro, hvor skibet får en overhaling på træskibsværftet, og derefter går det til søs igen i videre fragtfart med fire mands besætning fra Randers-egnen og befragtet af skibsmæglerfirmaet Adolph Andersens Eftf. i Randers.

I første omgang går det efter planen, men den 27. februar 1965 sætter »Stinne«s tocylindrede Lysekil-motor ud undervejs i Østersøen, og »Stinne« driver hjælpeløst på land ud for Wustrow på kysten af Østtyskland.

En stædig 46-årig
Slæbebåde - først én, siden to og tre - fra arbejder- og bondestaten knokler i de følgende uger for at få vand under kølen på ’Stinne’ igen, men den 46-årige dame er stædig og står fast så tæt under land, at DDR-styrkerne bruger deres militære amfibiekøretøjer til at få personel ud til skibet.

Omsider lykkes det dog at få den senere Tvind-boss’ fartøj flydende, og ’Stinne’ slæbes til Ring Andersen i Svendborg, der i sin tid byggede hende, for besigtigelse. Resultatet er nedslående: Selv om hun faktisk er tæt, har strandingen givet hende skader, så hun kondemneres, og Mogens Amdi Petersen og kollektivet på Hunderupvej må i første omgang slå planerne om en jordomsejling med »Stinne« ud af hovedet.

Tvind får sejlskibsflåde
Fem år senere, i 1970, står Mogens Amdi Petersen i spidsen for oprettelsen af det, der siden er blevet kendt som skolesamvirket Tvind. Med det grundlæggende pædagogiske princip om »learning-by-doing« kommer samvirket gennem sit rederi »Thomas Brocklebank« til at beskæftige talrige ældre danske sejlskibe, blandt andet også yderligere ét fra Hadsunds træskibsflåde. Men det er en anden historie - og historien for den nedriggede skonnert »Stinne« af Hadsund/Odense tager en anden, og ganske uventet, retning.

Hende får de østtyske bjærgere med hjem til DDR igen som bjærgeløn. 15. maj 1965 slæbes »Stinne« til Warnemünde, og lægges siden op i Wustrow. Ofte er en sådan oplægning begyndelsen til enden for et træskib, men »Stinne« er anderledes sejlivet. De statsejede (selv kaldte de dem folkeejede) virksomheder i DDR var ivrige for at skaffe feriemuligheder til deres medarbejdere langs landets i forhold til folketallet beskedne kystlinie. »Stinne« blev indrettet til feriehjem for medarbejderne i DEMUSA (forkortelse for det (øst-)tyske musik- og legetøjseksportselskab).

Tyskland
Og dér ligger »Stinne« den dag i dag...

Siden trak man »Stinne« op på land i klitterne, og skibet fortsatte med at være fabriksmedarbejdernes feriehjem, nu for VEB Polygraph i Plauen, der byggede grafiske maskiner til hele Europa.

Og der ligger »Stinne« stadigvæk. Efter murens fald tilbyder gamle danske »Stinne« sig nu som privat ejet fiskerestaurant, selskabslokaler og sommerpensionat, hvor du kan føle dig som »Jeppe i Tvind-bossens seng« i kaptajnens kahyt, overnatte lidt mere ydmygt i en dobbeltkahyt, spise i skibsrestauranten i det tidligere lastrum eller holde din fest med op til 50 gæster.

I dag hedder ’Hotellschiff Stinne’s »kaptajn« Peter Scholz
















Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Henning Boje Andersen
Sjov historie. Men se hvordan Stinne ser ud i dag:
https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review...

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

Søfarten har intet teknologisk quick fix

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

SH Group fra Svendborg har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine

Plus

Unge tager på 24-timers togt i simulator

SIMAC i Svendborg sender sine elever på 24-timers sejlads i simulator

Plus

Ny Sanmar-serie til Svitzer

NYBYGNING: Ny Svitzer-slæber til Bremerhaven på leveringsrejse nordpå fra Tyrkiet

Nyhedsbrev

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Unik elfærge kontraheret i Norge

Der bliver tale om den første eldrevne enkeltskrogede pendulfærge i aluminium, når det norske rederi Norleds seneste nybygning står færdig i 2019.

Online Avis Arkiv

Positionsbillede

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

Gigantisk retrofit-ordre fra Hurtigruten

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Ordre på helt nye LNG/hybrid-elektriske hovedmaskinerier til ni skibe fra Hurtigruten på vej til Rolls-Royce Marine

Plus

Bredden skal være styrken på Fredericia Havn

Mange danske havne arbejder i disse år med at specialisere sig inden for bestemte segmenter. Men i Fredericia er specialet at satse bredt, hvilket to store projekter også bidrager til disse år

Plus

Fremgang hos tørlastoperatør

Driftsresultatet blev næsten fordoblet hos Hellerup-operatøren Baltnav i 2017

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

Ved årsskiftet blev det billigere at køre over Storebælt end at sejle mellem Spodsbjerg og Tårs. Og sådan vil det fortsætte. Langelandsfærgen får nemlig ingen kompensation, skriver DR Sjælland.

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

Ny overenskomst for navigatører på plads

Søfartens Ledere har indgået en ny overenskomst med Rederiforeningen af 2010. Aftalen er treårig og giver en stigning på løn og pension på 4,6 %.

HH Ferries øger markedsandel på Øresund

Plus

C-bed-direktør: Vigtig og succesfuld epoke er slut

OFFSHORE VIND: Den sidste af C-bed’s gamle færger har forladt flåden. Nu er fokus på skræddersyede specialskibe

Plus

Kritik: Danske havne investerer for meget

En rapport fra Struensee & Co. bestilt af regeringen revser havnene for at overinvestere i sektoren. Snæversyn, lyder det fra branchen

Plus

Maritime iværksættere råber på finansiering

Det Blå Danmark skal være bedre til at støtte nystartede maritime virksomheder, mener iværksætter

Plus

215 havneanløb pr. uge gør Mærsk suveræn i Sydamerika

Latinamerika er nyt kerneland for Maersk Line, som netop nu åbner flere nye containerruter mellem bl.a. Sydamerika og Asien - ifølge ekspert er timingen god, da efterspørgsel på containertransport stiger kraftigt i Sydamerika

Derfor falder kvinderne fra

DEBAT: Den maritime branche forstår tilsyneladende ikke, hvorfor kvinderne falder fra - dagens kronikører giver her nogle bud på, hvad der skal til for at fastholde søfartens kvinder

Danske Havne konstituerer direktør

Maersk Honam kaster anker i Jebel Ali

Det delvist udbrændte containerskib Maersk Honam har nu nået Oman-golfen og har fået lov til at opankre ud for Jebel Ali, skriver World Maritime News.

Team Tankers i stort underskud

Et forværret marked og nedskrivninger på skibe førte til et 2017-underskud i Team Tankers på 62 mio. dollar, svarende til 370 mio. kroner.

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Ørsted byder på nyt offshore vind-projekt i USA

Sådan skete kollisionen på Storebælt

OW Bunker-opgør begynder i næste uge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøvetagningspumper

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

KURSUS - Generationsskifte af Ejendom

Søby Værft øger dokkapacitet

Skab tillid med klima ikon

Er du ny bruger af Inventor? - kom på 4-dages basis-kursus fra d. 7/5 og få intensiv træning

Klokke-hus

Busch præsenterer 2 nye serier af deres Dolphin serie på ACHEMA

Styr på håndværktøjet på supermoderne færge

Termografering for alle med Elma på El & Teknik 2018

Udstillere glæder sig til MOVE 2018

HUSK: Du kan også leje dit løftegrej hos os - det disse waterbags et eksemp...

Pas godt på dine medarbejdere - og dig selv!

Det er ikke kun både og kobbertårne, som tidligere vist, et planåg fra Fyns...

RS Components udvider sit RS Pro-sortiment af test- og måleudstyr

Send til en kollega

0.208