Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

| Af Af Lars Karlsson, best.medl. Frederikshavn Havn | Tip redaktionen om en historie

DEBAT: De svenske havnevirksomheder forsvandt, fordi de ikke havde viljen til at investere i fremtiden.Danmark bør stille sig selv spørgsmålet, om der ikke er mere brug for at give havnene fri frem for at indføre en ny lovgivning med end flere snærende bånd og bureaukrati

I Søfart den 5. marts 2018 udbredte formanden for danske havnevirksomheder, Klaus G. Andersen, sig om sine forventninger til fremtidens havnelov i Danmark.

I hans øjne er der behov for en styrket havnelov med endnu flere regler for, hvad man må og ikke må på havnene. Og man forstod, at der bør indføres sanktioner for overtrædelser.

Han henviste også til udviklingen i Sverige, hvilket i mine øjne kalder på en replik.

Klaus G. Andersen anfører i sin artikel, at de private virksomheder i de svenske havne er blevet ’næsten udraderet’ siden de kommunalt ejede havne for årtier siden fik kommercielle rettigheder.

Dette er faktuelt forkert!

Sagen er derimod. at de svenske havnekommuner i løbet af 1980’erne blev tvunget til at overtage dårligt drevne private havnevirksomheder som var truet af konkurs med mindre man konsoliderede virksomheden i takt med den almindelige erhvervsudvikling.

Nødlidende virksomheder
Frem til begyndelsen af 1980’erne blev havneoperationerne i de fleste svenske virksomheder udført af en kommunal havneadministration. På havnene fandt man også en række private virksomheder, som ofte var kontrolleret af kunderne som var agenter, mæglere, rederier og speditører, som gjorde brug af virksomhedens services og anløb med deres skibe.

I forbindelse med indførelsen af containertransporten var havnevirksomhederne konfronteret med et stort behov for nye investeringer. Investeringer, som virksomhederne typisk ikke havde de finansielle muskler til at løfte. Da virksomhedernes kunder også var virksomhedernes ejere, var lave priser for de ønskede services den altdominerende prioritet og der blev ikke konsolideret kapital ind i virksomhederne. Men da disse investeringer var helt nødvendige for at overleve, stod mange svenske havnevirksomheder derfor i en faretruende situation.

Mange var således truet af konkurs.

Alvorlig situation
Dette var en alvorlig situation for havnene, der i sagens natur ikke kan overleve uden servicevirksomheder, der kan få logistikken til at fungere i praksis.

De private havnevirksomheder blev i stort omfang ’reddet’ af de kommuner, som ejede havnene og som så en interesse i at indkorporere de private havnevirksomheders services i havnens virksomhed, hvormed man skabte en langt mere effektiv organisation.

Læs også: DF og S frygter ny havnelov

Med disse organisatoriske transformationer skiftede havnene fra blot at eje et havneanlæg til at blive konkurrencedygtige virksomheder, der opererer på et frit marked på samme vilkår som andre virksomheder.

Dette kunne ske, fordi Sverige ikke har nogen havnelov. I Sverige er havnene kommunale virksomheder, og i kommunerne står man frit til at vælge den organisatoriske form, der bedst passer til virksomheden, så længe konkurrencen finder sted på samme vilkår som med andre virksomheder.

Den omstændighed, at Klaus G. Andersen henviser til, at de private aktiviteter i de svenske havne er blevet undertrykt af stærke kommunale havne er derfor helt forkert.

Danske overvejelser
Udviklingen i de svenske havne bør derimod føre til, at den danske sektor kan overveje, om den danske havnemodel egentlig skaber de bedste vilkår for havnenes kunder. Spørgsmålet er, om det er de kommunale havne eller de private virksomheder, som driver udviklingen fremad i de danske havne?

Udviklingen i Sverige har under alle omstændigheder afsløret, at private virksomheder ikke altid bidrager positivt til udviklingen af havnene. Tværtimod!

Læs også: Havnesektoren har brug for et velfungerende privat marked

Havde det ikke været fordi de kommunale havne havde reddet de skrantende havnevirksomheder gennem en svær økonomisk periode, kunne mange svenske havne havde været forsvundet i dag.

Uanset hvilken organisatorisk model man vælger for de danske havne, bør der aldrig være nogen tvivl om, at kunden er kernen, og at der skal tilvejebringes de bedste muligheder for kunden. Kunden skal være i centrum!

En lov baseret på at beskytte en bestemt gruppe af havnevirksomheder - og dermed begrænse mulighederne for at skabe de bedst mulige betingelser for kunden - kommer ikke til at bibringe en positiv udvikling for de danske havne.

I lyset af de svenske erfaringer bør man snarere stille spørgsmålet, om det komplicerede regelsæt for driften i danske havne ikke snarere burde udfases fuldstændigt og hurtigst muligt?

Hvorfor ikke lade de danske havne - ligesom alle andre virksomheder - arbejde frit og uhindret på et marked med masser af konkurrence og mange aktører. Dette ville skabe optimale betingelser for kunden, og gøde jorden for innovation og forretningsudvikling i havnene. Samtidig ville det stille havnene stærkt i fremtidens hårde konkurrence med de udenlandske havne.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Skoleskibet ’Dynekilen' forbi Aarhus, inden det Tvind-ejede skib returnerede mod syd - denne gang mod Sønderborg

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Nyhedsbrev

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Online Avis Arkiv
Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

Torm lander fint første kvartal

Mærsk trukket hurtigt frem af Hamburg Süd

Mærsk har øget omsætningen med 30 pct. i første kvartal, godt hjulpet på vej af implementeringen af Hamburg Süd. Det underliggende resultat er dog et underskud på 239 mio. dollar.

Plus

Mærsks tankskibs-pool sætter fuld fart på væksten

Mens andre dansk-baserede tankpools er landet på omkring 100 skibe, er Maersk Tankers nu helt oppe på 164 skibe i folden. Heraf 65 udefra og man regner med flere under vingerne i fremtiden. Ifølge chefen handler det om at slå spotmarkedet

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

Containerrater stiger for femte uge i træk

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet ...

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

Send til en kollega

0.226