Liberia og Hong Kong skal opklare Storebælt-havari

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

To containere ligger stadig i Storebælt efter et containerskib og en tørlaster stødte sammen i marts. Nu skal Liberia og Hong Kong undersøge sagen, siden skibene er indflaget her

- Vi har stort set indsamlet alle oplysninger om havariet.

Sådan lyder meldingen til Søfart fra undersøgelseschef i Den Maritime Havarikommission, Øssur Hilduberg, torsdag d. 5. april. Han uddyber:

- Nu forhandler vi med flagstaterne (Liberia og Hong Kong, red.) om, hvem der skal foretage analysen og skrive en rapport. Hvis ikke de vil gøre det, må vi jo handle, men det er deres ansvar, fastslår Øssur Hilduberg og tilføjer, at han da forventer, at de to landes maritime myndigheder lever op til deres ansvar.

- Det er jo sådan, det skal foregå ifølge konventionerne. Så vi forhandler pt. med dem om, hvem der skal gøre hvad. Havariet er sket i dansk farvand, så hvis de nægter at gøre noget, kan vi træde til, men det regner vi bestemt ikke med bliver nødvendigt, fastslår Øssur Hilduberg og understreger, at IMO fastlægger minimumskrav til undersøgelserne.

Civil bjærgning

Det er ikke hver dag, der sejler sydfrugter rundt i Storebælt, men en stor mængde avocadoer strandede helt oppe på Samsø i sidste uge. Mens to containere pt. ligger på 35 meters dybde efter containerskibet ’Delphis Gdansk’ og tørlasteren ’BBC Neptune’ kolliderede 30 kilometer nord for Storebæltsbroen d. 27. marts 2018.

Læs også: Færge under pres: lastbiler tager broen efter prisdump

Ifølge Forsvarets Operationscenter ligger containerne dog så dybt, at de umiddelbart ikke udgør en fare for skibstrafikken i området. Og nu skal Liberia og Hong Kongs myndigheder i aktion, når de har fået alt materialet fra de danske myndigheder.

Læs også: Kolliderede bananer bliver til fjernvarme

De to skibe havde kurs mod henholdsvis Sankt Petersborg i Rusland og Göteborg i Sverige. De var på vej i hver sin retning gennem Storebælt, da de tørnede sammen, og ved kollisionen røg to containere fra containerskibet over på tørlasteren. En brød i brand, mens andre containere faldt i vandet. Men på nær de to, der gik til bunds, er de alle bjerget. Og siden containerne ikke udgør nogen fare, er sagen for lukket fra Forsvarets side, fortæller vagtleder ved Forsvarets Operationscenter, Jesper Lyngholm til Ritzau.

- Nu sker der rent praktisk det, at rederierne, som har ansvaret for de her containere, går i gang med at finde et civilt bjærgningsselskab, som ved hjælp af dykkere kan komme ned og sætte trosser og wirer i containerne og få dem hevet op igen, siger Jesper Lyngholm ifølge Ritzau.
Mere om: Storebælt


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

Svært at identificere omkomne på Maersk Honam

Det er endnu ikke lykkedes at identificere tre af de fire besætningsmedlemmer, der er fundet omkomne efter branden på Maersk Honam. Skibet ventes at kaste anker i dag.

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

Hans Buch sætter ny mand i spidsen for marine

Nyhedsbrev

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Online Avis Arkiv

Grenaa Havn går langt over budget

Esbjerg Havn fylder 150 år

For 150 år siden besluttede Rigsdagen at anlægge Esbjerg Havn, som i dag er et internationalt knudepunkt med 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Plus

Derfor valgte Esvagt et dansk ophugningsværft

Da offshorerederiet skulle sende to skibe til skrot, var kravet først og fremmest, at værftet skulle stå på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Radioaktivt affald kan give udfordring i Frederikshavn

Havnedirektør maner til besindighed, efter at Danmarks Naturfredningsforening har indgivet en klage efter udsigten til lavradioaktivt affald fra det kommende ophugningsværft i Frederikshavn.

Kina opruster mod APM Terminals

Nu har Semco Maritime overskud på driften

I 2017 lykkedes det Semco Maritime at vende et underskud til overskud, i hvert fald på driften. Bundlinjen er stadig rød.

Besætning på hollandsk skib kidnappet af pirater

Flere besætningsmedlemmer på hollandsk multi purpose-skib er blevet taget som gidsler efter angreb ved Port Harcourt i Nigeria.

Plus 1

Danske skibsofficerer efterlyser nuanceret syn på vækst

ARBEJDSPLADSER: Søfartens Ledere forventer ingen eller kun ringe dansk beskæftigelsesvækst fra de mange ekstra skibe under Dannebrog

Plus

Maersk Line bevarer kompetente besætninger

INDFLAGNING: Søfolk fra den veldrevne Hamburg Süd-flåde fortsætter som hidtil under det nye danske ejerskab

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

Søfarten har intet teknologisk quick fix

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

Plus

Unge tager på 24-timers togt i simulator

SIMAC i Svendborg sender sine elever på 24-timers sejlads i simulator

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

SH Group fra Svendborg har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine

Positionsbillede

Plus

Ny Sanmar-serie til Svitzer

NYBYGNING: Ny Svitzer-slæber til Bremerhaven på leveringsrejse nordpå fra Tyrkiet

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Ørsted byder på nyt offshore vind-projekt i USA

Sådan skete kollisionen på Storebælt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmateriale) nu også i Danmark.

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt udstyr

Corvina Cloud

Sinamics-drev erstatter Micromaster

Hos os kan du få produceret DNV 2.7.1. godkendte wireslings

Når du skifter mellem kontor- og risikomiljøer.

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøvetagningspumper

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Send til en kollega

0.208