Containerrute på Stillehavet trak tænderne ud på ØK

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

I 1980’erne begyndte det for alvor at gå ned ad bakke for ØK’s containersatsning - ØK’s liner replacement skibe var for langsomme og havde ikke kapacitet til at konkurrere mod de nybygninger, som konkurrenten Maersk Line satte i drift

ØK’s rute til Vestafrika blev containeriseret i 1977 ved indsættelsen af ’Fionia’ (Fyn) og ’Boringia’ (Bornholm), som var skibe der var lig ’Falstria’ og ’Meonia’, men udstyret med kraner for at betjene havne i Vestafrika.

Denne linje blev i 1988 solgt til rederiet CMB i Belgien.

Dette salg skulle vise sig at være et fornuftigt skridt, idet Maersk Line i 1990 tog et særdeles offensivt skridt netop her med indsættelsen af fire skibe af ’Trein Mærsk’ typen (1316 TEU), efterfulgt af seks skibe af ’Chastine Mærsk’ typen (1350 TEU) fra Nordeuropa til Vestafrika.

Skæbnesvangert
Som en ouverture til den skæbnesvangre Trans Pacific linjefart, som var en væsentlig årsag til ØK’s problemer, fik Kompagniet i 1978-1979 leveret syv såkaldte ’S’-både, hvor ’Sumbawa’ fra Japan blev den første med en kapacitet på 692 TEU plus 30 x 40 fods containere.

Disse blev kaldt Liner Replacement (LR) skibe, med to fra Japan og fem fra Nakskov.

En af årsagerne til denne ordre var at yde hjælp til Nakskov Skibsværft, som var ved at løbe tør for ordrer.

Samtidig ønskede Kompagniet en ny slags skibstype, som kunne dække næsten alle behov.

Skibene fik derfor en masse udstyr, som skulle kunne tilgodese mange forskellige formål. Til gengæld kan man hævde, at det udstyr, der ikke blev anvendt på en given rejse, var død kapital.

Alt dette betød, at skibene blev meget dyre, og endte som en belastning for ØK.

For langsomme
De fem Nakskov-både blev i første omgang indsat på Trans Pacific ruten mellem USA’s vestkyst og Fjerne Østen i konkurrence med ’rene’ celle containerskibe.

Skibene var med 16 knob dog for langsomme, og havde en for lille containerkapacitet til at kunne konkurrere med rigtige containerskibe, som skød en fart på over 22 knob.

Værdien af lasten på et containerskib er enorm, og en sejltid på ekstra 4-5 dage i forhold til rigtige containerskibe, medfører en stor kapitalbinding for kunderne.

Over Stillehavet følger skibene normalt en storcirkel, hvor de kommer tæt på Aleuterne (Alaska), hvor dårligt vejr især om vinteren kan betyde forsinkelser, og medfører problemer med lagerstyring for kunderne.

Skibene havde ringe maskinkraft, og ifølge søfolk rystede hele overbygningen når skibene bankede pæle i søen. Desuden var der en større eksport af varer fra Østen til USA end omvendt, hvilket betød, at skibene ofte sejlede med en del tomme containere den ene vej.

S-bådene blev solgt
Med undtagelse af en stillehavsrute, som ØK drev lige før og efter anden verdenskrig med Victory skibe, og som for øvrigt ikke blev nogen succes, har ØK ikke været involveret i sejlads mellem fremmede kontinenter (cross-trading), men udelukkende drevet linjer fra og til Nordeuropa.

Efter salget af S-bådene efter blot fem års tjeneste til Iran og Jugoslavien, blev de erstattet af ’Falstria’ og ’Meonia’ samt indbefragtede containerskibe, hvilket midlertidigt hjalp lidt på økonomien.

Efter salg af ’Falstria’ og ’Meonia’ i 1992, fortsatte Trans Pacific ruten udelukkende med indbefragtede containerskibe.

Læs også: 3 Spørgsmål til Martin Iversen om ØK

Konkurrencen over Stillehavet var imidlertid stor.

Amerikanske rederier havde visse fordele, og efter år med blodrøde tal lukkede ØK derfor ruten i 1992.

Mærsk tøver
Da ØK gik ind i containerfarten i 1971, var Mærsk mere tøvende, idet de i første omgang gik mere ind for palletiseret gods.

Mærsk fik således i 1974 selv bygget tre semi-containerskibe af ’Marchen Mærsk’ typen.

Disse skibe havde mange ligheder med ØK’s Liner Replacement skibe.

Herefter fik Mærsk i 1974 leveret containerskibet ’Svendborg Mærsk’ (1815 TEU) fra Japan, som en slags forsøg. Man ønskede så at sige at sidde på plankeværket og følge med i, hvordan pionererne taklede containerfartens børnesygdomme.

Helhjertet satsning
I 1975 gik Mærsk helhjertet ind i containerfarten med levering af ni ’A’ både fra Tyskland, som var turbinedrevne, og havde en kapacitet på 1600 TEU.

Disse skibe blev sat ind i rederiets linje mellem USA’s østkyst og Fjerne Østen. Herefter fulgte den nævnte ’L’ serie fra Lindø, og i dag råder Mærsk over 777 containerskibe.

I mens led ØK som sagt svære tab på Trans Pacific ruten, samt i mindre grad på ruten mellem Nordeuropa og Fjerne Østen bl.a. med de tidligere Ben-Line både.

Læs også: ØK: Kompagniet der mistede udsynet

I 1993 sluttede ØK’s containereventyr, da man var nødsaget til at sælge containerdivisionen til Mærsk.

Med i handelen fulgte ’Benalder’, ’Benavon’, ’Benarty’, ’Arosia’ og ’Alsia’, ’Nihon’ og ’Toyama’.

Containerfart er meget kapitalkrævende, og da ØK ikke havde de samme økonomiske muskler som Mærsk, blev det slutningen på ØK’s containerengagement.

’Falstria’ og ’Meonia’ var i 1992 og 1993 blevet solgt til Grækenland, og ’Selandia’ og ’Jutlandia’ blev i 1993 solgt til US Navy Sealift Command.

Dette blev desværre enden på 95 års linjefart under splitflag.

ØK var et hæderkronet Kompagni, med en historie og kultur, som var enestående, og som i dag har skabt en form for kult blandt tidligere ØK-søfolk, og skibsinteresserede.











Mere om: ØK


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Molslinjen gik frem på top- og bundlinje i 2017

Færgerederiet overførte sidste år rekordmange personbiler og øgede sin markedsandel i forhold til Storebæltsbroen

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Spansk leverandør skal bygge LNG-tanke til 22.000 TEU-nybygning

Batterier forsinket til ny hybridfærge

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

Søby Værft er tilbage i sorte tal

Nyhedsbrev

Plus

DFDS selv med til at bygge ny kanal-færge

NYBYGNING: Stena RoRo løfter option på femte E-Flexer fra Avic Weihai-værftet til 10-års bareboat charter hos DFDS, der selv skal være med under bygningen

Online Avis Arkiv

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Ny pulje skal fjerne skibsvrag langs danske kyster

Folketinget kommer nu med økonomisk hjælp til kommuner, som gerne vil fjerne nogle af de mange skibsvrag langs danske kyster.

Plus

Shopping, shipping og en kronprins

Kronprins Frederik klippede snoren, da M/S Museet for Søfart i går åbnede den nye udstilling ’The Magic Box’, som stiller skarpt på forbrugersamfundet og søfartens betydning for den almindelige forbruger

Esvagt henter tidligere Mærsk-chef som formand

Plus

IT lov skal sikre samfundets vigtigste transporttjenester

De største havne og transportselskaber skal være særlig klar til at modstå cyberangreb

Kina skærer stål til første vestlige krydstogtskib

SKIBSBYGNING: Starten på dansk-amerikaners pionerprojekt i Kina markeret ved China Merchant Heavy Industries

Plus

Nyt klimamål kan styrke LNG

Ny CO2-aftale i kombination med 2020-svovlkravene giver øget vind i sejlene for skibsdesignerne, der bl.a. ser et større fokus på LNG-drevne skibe. Men industrien ser kun LNG som en del af løsningen - nye opfindelser er nødvendige

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

Plus

Aalborg Havn gaflede MAN Diesels garvede motormand

PORTRÆT: Han blev rost for sine innovative evner i motorgiganten MAN Diesel & Turbo - men Kjartan Ross har alligevel valgt at skifte spor og skal i fremtiden være salgschef i Aalborg Havn

Plus

Sø- og landtransport mødes i Fredericia

MOVE er en nyskabelse og et koncept, der beskæftiger sig med det, der rører sig netop nu inden for logistik i Danmark og i resten af verden, forklarer projektleder Jørgen Kronborg.

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

Esbjerg Havn fylder 150 år

For 150 år siden besluttede Rigsdagen at anlægge Esbjerg Havn, som i dag er et internationalt knudepunkt med 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Kina opruster mod APM Terminals

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Christina Boutrup fortæller om “Made By China” på MOVE 2018

Kobbernitter fås hos Præstmark

Vi er glade for at blive valgt som leverandør af denne Schmalz vakuumløsning til IAT A/S

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Se vores nye video om de belastningstests vi udfører

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Besøg IBIX på VBG messen

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Afslutningskursus Befaren Skibsassistent

Ny smart Elma instrumentserie med Bluetooth - Gratis APP og indbygget kraftig LED lommelygte

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Glasrør og glasstænger kan Mirit Glas tilbyde efter kundens specifikationer

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% r...

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt uds...

Corvina Cloud

Send til en kollega

0.255