23948sdkhjf

Leder Ocean Infinity efter MH370 eller forsvundne skatte?

Ocean Infinity bruger avanceret subsea-udstyr til at lede efter det forsvundne fly MH370, og får kun betaling, hvis de finder noget. Måske er de i virkeligheden på skattejagt, siger kilder til South China Morning Post.

Det Texas-registrerede selskab Ocean Infinity har siden midten af januar i år ledt efter flyet MH370, som styrtede ned på vej fra Australien til Malaysia i 2014.

Ocean Infinity tilbød at undersøge et 25.000 kvadratkilometer stort område, der af de australske myndigheder er blevet udpeget som det sted, hvor vraget efter MH370 med størst sansynlighed ligger. 

Det særlige ved aftalen er, at Ocean Infinity kun skal have betaling, hvis det lykkes at finde flyet. I så fald skal de malaysiske myndigheder hoste op med imellem 20 og 70 mio. dollar. Ellers er det gratis. Det skriver South China Morning Post.

Stor financiel risiko

Aftalen vækker undren hos Paul-Henri Nargeolet, der har været med til at lede efter både Titanic og Air France-flyet AF447, som styrtede ned i Atlanterhavet i 2009.

- Jeg kan ikke se, hvordan eller hvorfor noget selskab skulle påtage sig sådan en financiel risiko, siger han til South China Morning Post og skønner, at det koster mellem 70.000 dollar og 100.000 dollar om dagen at drive Ocean Infinitys efterforskning.

Ocean Infinity har skibet 'Seabed Constructor' på en seks-årig charteraftale fra norske Swire Seabed, et datterselskab til Swire Pacific Offshore. Det 115 meter lange skib er fra 2012, kan løfte 250 ton fra en dybde på 4000 meter og er forsynet med DP2-udstyr.

Om bord har Ocean Infinity seks (måske ni) autonome undervandsfartøjer af typen Hugin 6000, som i teoerien kan operere ned til 6000 meters dybde. Dertil kommer otte ubemandede fartøjer, som samler data fra undervandsfartøjerne og sender dem videre til moderskibet.

På den måde kan Ocean Infinity scanne omkring 1.000 kvadratkilometer på bare 24 timer, skriver South China Post.

Slukkede transponder

I februar blev Seabed Constructors AIS slukket i 80 timer. Det fyrede op under mistanken om, at Ocean Infinity måske ikke bare er på jagt efter et forsvundet fly, men måske også efter sunkne skatte.

Da Seabed Constructor forsvandt fra kortet, var den i nærheden af to skibsvrag, som de australske myndigheder havde lokaliseret i deres langvarige søgning efter MH370. Ifølge Daily Mail skulle det ene af vragene være det peruvianske skib SV Inca, som forsvandt på vej til Sydney for mere end 100 år siden. 

Ifølge den amerikanske oceanograf David Gallo er det et klassik træk at slukke for AIS'en, når man arbejder over et vrag. Og flere af de pengestærke folk bag Ocean Infinity kan på forskellig vis kædes sammen med skattejagt, fremgår det af South China Morning Post.

Det ville ikke være første gang, at Seabed Constructor leder efter sunkne skatte. Så sent som i 2017 var skibet med til at finde fire ton guld ud for Island, som sank sammen med det tyske fragtskib SS Minden i 1939.

I 2012 og 2013 var søsterskibet Seabed Worker desuden med til at bjerge 110 ton sølv, som lå på 4700 meters dybde ud for Irland i det sunkne SS Gairsoppa.

Indtil videre har Ocean Infinity gennemgået 33.000 kvardratkilometer havbund. Officielt uden at finde hverken MH370 eller andet spændende.

Videoen herunder præsenterer Ocean Infinity.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078