Leder Ocean Infinity efter MH370 eller forsvundne skatte?

| Af Redaktionen/jhm | Tip redaktionen om en historie

Ocean Infinity bruger avanceret subsea-udstyr til at lede efter det forsvundne fly MH370, og får kun betaling, hvis de finder noget. Måske er de i virkeligheden på skattejagt, siger kilder til South China Morning Post.

Det Texas-registrerede selskab Ocean Infinity har siden midten af januar i år ledt efter flyet MH370, som styrtede ned på vej fra Australien til Malaysia i 2014.

Ocean Infinity tilbød at undersøge et 25.000 kvadratkilometer stort område, der af de australske myndigheder er blevet udpeget som det sted, hvor vraget efter MH370 med størst sansynlighed ligger. 

Det særlige ved aftalen er, at Ocean Infinity kun skal have betaling, hvis det lykkes at finde flyet. I så fald skal de malaysiske myndigheder hoste op med imellem 20 og 70 mio. dollar. Ellers er det gratis. Det skriver South China Morning Post.

Stor financiel risiko

Aftalen vækker undren hos Paul-Henri Nargeolet, der har været med til at lede efter både Titanic og Air France-flyet AF447, som styrtede ned i Atlanterhavet i 2009.

- Jeg kan ikke se, hvordan eller hvorfor noget selskab skulle påtage sig sådan en financiel risiko, siger han til South China Morning Post og skønner, at det koster mellem 70.000 dollar og 100.000 dollar om dagen at drive Ocean Infinitys efterforskning.

Ocean Infinity har skibet 'Seabed Constructor' på en seks-årig charteraftale fra norske Swire Seabed, et datterselskab til Swire Pacific Offshore. Det 115 meter lange skib er fra 2012, kan løfte 250 ton fra en dybde på 4000 meter og er forsynet med DP2-udstyr.

Om bord har Ocean Infinity seks (måske ni) autonome undervandsfartøjer af typen Hugin 6000, som i teoerien kan operere ned til 6000 meters dybde. Dertil kommer otte ubemandede fartøjer, som samler data fra undervandsfartøjerne og sender dem videre til moderskibet.

På den måde kan Ocean Infinity scanne omkring 1.000 kvadratkilometer på bare 24 timer, skriver South China Post.

Slukkede transponder

I februar blev Seabed Constructors AIS slukket i 80 timer. Det fyrede op under mistanken om, at Ocean Infinity måske ikke bare er på jagt efter et forsvundet fly, men måske også efter sunkne skatte.

Da Seabed Constructor forsvandt fra kortet, var den i nærheden af to skibsvrag, som de australske myndigheder havde lokaliseret i deres langvarige søgning efter MH370. Ifølge Daily Mail skulle det ene af vragene være det peruvianske skib SV Inca, som forsvandt på vej til Sydney for mere end 100 år siden. 

Ifølge den amerikanske oceanograf David Gallo er det et klassik træk at slukke for AIS'en, når man arbejder over et vrag. Og flere af de pengestærke folk bag Ocean Infinity kan på forskellig vis kædes sammen med skattejagt, fremgår det af South China Morning Post.

Det ville ikke være første gang, at Seabed Constructor leder efter sunkne skatte. Så sent som i 2017 var skibet med til at finde fire ton guld ud for Island, som sank sammen med det tyske fragtskib SS Minden i 1939.

I 2012 og 2013 var søsterskibet Seabed Worker desuden med til at bjerge 110 ton sølv, som lå på 4700 meters dybde ud for Irland i det sunkne SS Gairsoppa.

Indtil videre har Ocean Infinity gennemgået 33.000 kvardratkilometer havbund. Officielt uden at finde hverken MH370 eller andet spændende.

Videoen herunder præsenterer Ocean Infinity.

Mere om: Skattejægeren


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

Plus

Nyt klimamål kan styrke LNG

Ny CO2-aftale i kombination med 2020-svovlkravene giver øget vind i sejlene for skibsdesignerne, der bl.a. ser et større fokus på LNG-drevne skibe. Men industrien ser kun LNG som en del af løsningen - nye opfindelser er nødvendige

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

Nyhedsbrev

Esbjerg Havn fylder 150 år

For 150 år siden besluttede Rigsdagen at anlægge Esbjerg Havn, som i dag er et internationalt knudepunkt med 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Online Avis Arkiv

Grenaa Havn går langt over budget

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Svært at identificere omkomne på Maersk Honam

Det er endnu ikke lykkedes at identificere tre af de fire besætningsmedlemmer, der er fundet omkomne efter branden på Maersk Honam. Skibet ventes at kaste anker i dag.

Hans Buch sætter ny mand i spidsen for marine

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Plus

Derfor valgte Esvagt et dansk ophugningsværft

Da offshorerederiet skulle sende to skibe til skrot, var kravet først og fremmest, at værftet skulle stå på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter

Besætning på hollandsk skib kidnappet af pirater

Flere besætningsmedlemmer på hollandsk multi purpose-skib er blevet taget som gidsler efter angreb ved Port Harcourt i Nigeria.

Radioaktivt affald kan give udfordring i Frederikshavn

Havnedirektør maner til besindighed, efter at Danmarks Naturfredningsforening har indgivet en klage efter udsigten til lavradioaktivt affald fra det kommende ophugningsværft i Frederikshavn.

Kina opruster mod APM Terminals

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Nu har Semco Maritime overskud på driften

I 2017 lykkedes det Semco Maritime at vende et underskud til overskud, i hvert fald på driften. Bundlinjen er stadig rød.

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

Plus 1

Danske skibsofficerer efterlyser nuanceret syn på vækst

ARBEJDSPLADSER: Søfartens Ledere forventer ingen eller kun ringe dansk beskæftigelsesvækst fra de mange ekstra skibe under Dannebrog

Plus

Maersk Line bevarer kompetente besætninger

INDFLAGNING: Søfolk fra den veldrevne Hamburg Süd-flåde fortsætter som hidtil under det nye danske ejerskab

Søfarten har intet teknologisk quick fix

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

Plus

Unge tager på 24-timers togt i simulator

SIMAC i Svendborg sender sine elever på 24-timers sejlads i simulator

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

SH Group fra Svendborg har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine

Positionsbillede

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Ørsted byder på nyt offshore vind-projekt i USA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmateriale) nu også i Danmark.

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmateriale) nu også i Danmark.

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt udstyr

Corvina Cloud

Sinamics-drev erstatter Micromaster

Hos os kan du få produceret DNV 2.7.1. godkendte wireslings

Når du skifter mellem kontor- og risikomiljøer.

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøveta...

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Send til en kollega

0.206