ØK var pionér i containerfarten, men blev overhalet af Mærsk

| Af Niels Storinggaard | Tip redaktionen om en historie

Første del af fortællingen om ØK's legendariske - men mislykkede - indtog i containersegmentet

Dampskibet ’Siam’ afgik i 1898 fra København og Nordeuropa til Fjerne Østen, og dermed var ØK’s første linje indviet.

Siden blev det til et netværk af linjer fra Nordeuropa til Indien, Indonesien, Australien, New Zealand, Vestafrika og Pacific kysten af USA-Canada, samt en lokal linje mellem Øst og Vestafrika med et mindre skib (Bintang).

Linjerne blev drevet med almindelige fragtskibe (linjeskibe) på omkring 10.000 t.d.w med mange mellemdæk, små luger og en skov af bomme.

Lasten for linjerne var stykgods bestående af sække, kasser, rør, og alt andet som kunne lastes i eller på dækket af linjeskibe, eller cargoliners som de blev kaldt.

Lastning og losning var omstændelig og tidskrævende, og lange havneophold var normen, hvor tiden i de første mange år ikke havde samme værdi som i dag.

Samtidig var der risiko for svind i form af skader og tyveri på lasten.

Første containerskib
Med tiden blev øgede lønninger til havnearbejdere og søfolk, samt det faktum at skibene blev dyrere at bygge, en afgørende faktor for at det blev mindre lønsomt at drive skibsfart med konventionelle linjeskibe.

Med henblik på at reducere tiden i havn, samt skære i omkostningerne til lastning og losning, byggede flere rederier i slutningen af 60’erne skibe, som var specielt egnet til palletiseret gods.

Dette var dog kun en midlertidig løsning, og i 1956 introducerede Sealand, USA, verdens første containerskib.

Herefter skete der en gradvis opbygning af containerterminaler på hovedruterne mellem industrilandene, hvor stevedoreomkostningerne var størst.

Da 90 pct. af jordens befolkning bor på den nordlige halvkugle, var det her der først blev satset med større containerskibe på de horisontale ruter mellem Europa og USA til Fjerne Østen.

Nord/syd ruterne har derimod mere karakter af feederservice med mindre skibe.

Dyr satsning
Containerfart er en dyr satsning, og i Danmark var ØK som pioner det første containerrederi med levering af sine to første containerskibe m/s ’Falstria’ og ’Meonia’ fra Nakskov.

Skibene havde en kapacitet på 1200 TEU (Twenty Equivalent Units), og blev i samsejling med Blue Star Line og Johnson line under navnet Johnson ScanStar sat ind i ØK’s fart fra Nordeuropa til Stillehavs-kysten af USA og Canada.

ØK genindførte latinske navne på skibene efter danske landsdele (Falstria = Falster, Meonia = Møn). Derefter fulgte ’Selandia’ (Sjælland) og ’Jutlandia’ (Jylland) i 1972 fra B&W, som blev indsat på ruten til Fjerne Østen i samsejling med Wilhelmsen, Brostrøm, Nedlloyd og franske CGM under navnet ScanDutch.

Jordomrejse
Skibene havde en kapacitet på 2.272 TEU, og blev dengang betragtet som meget store skibe.

I dag vil man kalde dem feederskibe.

Til sammenligning er de største containerskibe fra Mærsk i dag på mere end 18.000 TEU.

Da ’Selandia’ blev leveret, var Suez Kanalen lukket, og skibet foretog som verdens hurtigste containerskib en jordomrejse som udgående gik via Sydafrika til havne i Fjerne Østen, og hjem via Panama Kanalen.

Det blev med en sejltid på 40 dage, og en gennemsnitsfart på 28 knob en verdensrekord, der tog hårdt på skibet, med to måneders reparation på B&W til følge.

Men ØK vandt en del prestige.

Mærsk melder sig
Skibet havde en centerhovedmotor samt en styrbords og bagbords motor, som samlet udviklede 82.000 IHK.

De to skibe blev i 1984 forlænget til 2850 TEU, hvorefter kun de to vingemotorer blev benyttet på rejsen til og fra Østen, hvor de kunne opnå en fart på 25 knob.

Centermotoren blev udelukkende benyttet til havnemanøvre.

ScanDutch var i 1970’erne en større spiller i farten mellem Europa og Fjerne Østen end Mærsk.

Dette ændrede sig dog radikalt, da Mærsk indsatte seks skibe af ’Laura Mærsk’ typen (2100 TEU) på Europa/Fjerne Østen ruten i 1980.

Med et slag blev Mærsk således til en af de førende på denne rute mod Østen.

Opbrud
Denne øgede konkurrence voldte Scandutch problemer, og Wilhelmsen og Brostrøm gik derefter ud af ScanDutch poolen i 1988.

Efterfølgende købte ØK ’Nihon’ fra Brostrøm og ’Toyama’ fra Wilhelmsen i 1991.

ØK gik selv ud af ScanDutch poolen i 1990, og indledte i stedet et samarbejde med det skotske rederi Ben-Line under navnet EAC-Ben Line.

Ben-Line bidrog med tre tørstige turbineskibe, men var en svag partner med en flåde af gamle konventionelle skibe.

Økonomisk magtede Ben-Line imidlertid ikke opgaven, og måtte i 1992 sælge deres tre containerskibe til ØK.

Skibene havde i Ben-Line regi fået udskiftet turbinemaskineriet med MAN-hovedmotorer i 1982, hvilket gjorde dem mere økonomiske at drive.

Herefter drev ØK linjen til Fjerne Østen alene med 6 skibe, efter at de i 1990 fik leveret ’Arosia’ (Aarhus) og ’Alsia’ (Als) på 4000 TEU fra Japan.

Da Europa/Fjernøsten ruten er den vigtigste inden for containerfart, blev konkurrencen stor fra Mærsk, MSC, MOL, NYK og andre store rederier med hyppigere afsejlinger end ØK.

ØK var for lille
ØK var allerede ved indgangen til containerfarten for lille til at stå alene, hvorfor det var nødvendigt at samsejle med andre rederier.

Hyppige afsejlinger er vigtig for at kunne tiltrække kunder, og et rederi eller pool som har en afsejling hver uge, står langt stærkere i konkurrencen end afsejling hver 14. dag. Dette var årsagen til at ØK gik ind i Johnson Scan Star til Pacific, og Scandutch til Østen.

Da containerfart som nævnt er ekstremt kapitalkrævende, er det udelukkende de økonomisk stærke rederier, som f.eks. Mærsk, som er i stand til at drive en containerrute alene. I ScanDutch bidrog ØK kun med to skibe, nemlig Selandia og Jutlandia, men da ØK gik ud af denne pool, måtte de selv drive ruten med seks skibe, hvilket medførte en stor kapitalbinding, og stor økonomisk risiko, idet containermarkedet er meget volatilt, og kan svinge meget i dollar per container.

Alene var ØK en lille spiller i containermarkedet, og var i 1990 ejer af 9 containerskibe, hvor Mærsk var ejer af 34 containerskibe, med adskillige i ordre fra Lindø.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hvidbog skaber overblik over bunkeralternativer

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Hvilke af de eksisterede alternative brændstoffer kan reelt være et alternativ frem mod nye globale svovlgrænser. Det ser DNV GL nærmere på i ny hvidbog

Molslinjen gik frem på top- og bundlinje i 2017

Færgerederiet overførte sidste år rekordmange personbiler og øgede sin markedsandel i forhold til Storebæltsbroen

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Spansk leverandør skal bygge LNG-tanke til 22.000 TEU-nybygning

Batterier forsinket til ny hybridfærge

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

Nyhedsbrev

Plus

DFDS selv med til at bygge ny kanal-færge

NYBYGNING: Stena RoRo løfter option på femte E-Flexer fra Avic Weihai-værftet til 10-års bareboat charter hos DFDS, der selv skal være med under bygningen

Online Avis Arkiv

Søby Værft er tilbage i sorte tal

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

Ny pulje skal fjerne skibsvrag langs danske kyster

Folketinget kommer nu med økonomisk hjælp til kommuner, som gerne vil fjerne nogle af de mange skibsvrag langs danske kyster.

Plus

Shopping, shipping og en kronprins

Kronprins Frederik klippede snoren, da M/S Museet for Søfart i går åbnede den nye udstilling ’The Magic Box’, som stiller skarpt på forbrugersamfundet og søfartens betydning for den almindelige forbruger

Esvagt henter tidligere Mærsk-chef som formand

Kina skærer stål til første vestlige krydstogtskib

SKIBSBYGNING: Starten på dansk-amerikaners pionerprojekt i Kina markeret ved China Merchant Heavy Industries

Plus

IT lov skal sikre samfundets vigtigste transporttjenester

De største havne og transportselskaber skal være særlig klar til at modstå cyberangreb

Plus

Nyt klimamål kan styrke LNG

Ny CO2-aftale i kombination med 2020-svovlkravene giver øget vind i sejlene for skibsdesignerne, der bl.a. ser et større fokus på LNG-drevne skibe. Men industrien ser kun LNG som en del af løsningen - nye opfindelser er nødvendige

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

Plus

Aalborg Havn gaflede MAN Diesels garvede motormand

PORTRÆT: Han blev rost for sine innovative evner i motorgiganten MAN Diesel & Turbo - men Kjartan Ross har alligevel valgt at skifte spor og skal i fremtiden være salgschef i Aalborg Havn

Plus

Sø- og landtransport mødes i Fredericia

MOVE er en nyskabelse og et koncept, der beskæftiger sig med det, der rører sig netop nu inden for logistik i Danmark og i resten af verden, forklarer projektleder Jørgen Kronborg.

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

Kina opruster mod APM Terminals

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Se alle Medlemmernes egne nyheder

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Christina Boutrup fortæller om “Made By China” på MOVE 2018

Kobbernitter fås hos Præstmark

Vi er glade for at blive valgt som leverandør af denne Schmalz vakuumløsning til IAT A/S

CO2 neutralt website, et dansk initiativ.

Hent jeres kantbukkede emner hos VPD bearbejdning

Se vores nye video om de belastningstests vi udfører

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Besøg IBIX på VBG messen

Mindre offentligt opgavetyveri, tak!

Afslutningskursus Befaren Skibsassistent

Ny smart Elma instrumentserie med Bluetooth - Gratis APP og indbygget kraftig LED lommelygte

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Glasrør og glasstænger kan Mirit Glas tilbyde efter kundens specifikationer

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% recyklings materiale.

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af 85% r...

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt uds...

Corvina Cloud

Send til en kollega

0.227