Oliegigant bag arrest i Aalbæk Bugt

| Af Johannes Hartkopf-Mikkelsen | Tip redaktionen om en historie

Et datterselskab til oliegiganten Lukoil står bag arresten i tankskibet ‘Natig Aliyev’, som stadig ligger for anker nær Skagen. Det viser aktindsigt, som Søfart har foretaget. Advokat frygter, at sagen kan trække i langdrag.

Der er store interesser i spil i Aalbæk Bugt nær Skagen, hvor det tyrkisk/russiske tankskib ‘Natig Aliyev’ har ligget for anker siden begyndelsen af februar i år. 

Læs også: Monjasa: Lovløse tilstande i Aalbæk Bugt

Skibets ejer, det tyrkisk registrerede rederi Palmali, havde ikke betalt besætningen løn i månedsvis, da en gruppe mennesker steg om bord på slæbebåden Svava og satte kurs mod det opankrede tankskib den 27. februar om eftermiddagen.

Gruppen bestod af repræsentanter fra ITF, Søfartsstyrelsen, Nordjyllands Politi, advokatfirmaet Gorrisen Federspiel og Fogedretten i Hjørring. Da gruppen forlod ‘Natig Aliyev’ en lille times tid senere, var det sammen med skibets dokumenter.

Siden den 27. februar har den 19 mand store besætning fået sine penge, og de fleste besætningsmedlemmer er afmønstret. Dermed er ITF og Søfartsstyrelsen tilfredse indtil videre, men den klient, som Gorrisen Federspiel repræsenterer, er stadig langt fra tilfreds. Derfor ligger skibets dokumenter stadig hos Retten i Hjørring.

– Vi har desværre ikke modtaget noget som helst officielt svar fra hverken rederiet eller manageren af skibet. Hverken på arresten eller i form af sikkerhedsstillelse, siger Jens V. Mathiasen, partner i Gorrisen Federspiel, til Søfart.

Læs også: Strandede russere i dansk farvand afmønstrer

Han fortæller, at den slags sager normalt er overstået i løbet af de første fem dage, når en arrest bliver gennemført. Enten i form af tilbagebetaling af kravet – i der her tilfælde 574.175 dollar inkl. sagsomkostninger, svarende til 3.476.575 kroner – eller i form af sikkerhedsstillelse for det skyldige beløb.

– Vores klienter er selvfølgelig meget overraskede over, at Palmali ikke har tilbudt nogen form for sikkerhed, siger han.

Jens V. Mathiasen vil ikke fortælle, hvem klienten er. Det fremgår dog af en aktindsigt, som Søfart har fået hos Fogedretten i Hjørring, at det er rederiet Eiger Shipping, der har anmodet om at få arrest i ‘Natig Aliyev’.

Eiger Shipping er et datterselskab til oliegiganten Lukoil, der har base i Schweiz. Lukoil havde ‘Natig Aliyev’ på charter i tilbage 2015, men endte med at aflevere tankskibet inden charteraftalen udløb. Eiger Shipping havde lagt ud for bunker om bord på skibet, og havde derudover forudbetalt hyre for skibets besætning i en periode. 

Læs også: Aftale om havnearbejdere kan påvirke Unifeeder

Siden skibet blev afleveret til Palmali i december 2015 har Eiger Shipping krævet at få refunderet bunker på skibet og den forudbetalte hyre til besætningen. Fraregnet sagsomkostninger beløber det sig ifølge fogedbogen til “ikke under” 441.637 dollar.

Hos Gorrisen Federspiel frygter Jens V. Mathiasen, at Palmali ikke har skibets lovpligtige forsikringer på plads.

– Vi er lidt bange for, at de måske ikke engang har P&I-dækning på skibet længere, siger han og forklarer, at P&I-dækningen er en lovpligtig ansvarsforsikring.

PRI-dækningen træder bl.a. i kraft i tilfælde af olieforurening, eller hvis skibet sejler ind i en kaj. Hos de fleste P&I-klubber er det muligt at tilkøbe juridisk bistand i tilfælde af eksempelvis arrest. Når der er tale om gode kunder, vil PRI-klubben ofte gå ind og stille sikkerhed med det samme i forbindelse med en arrest, så skibet kan sejle videre med det samme, forklarer Jens V. Mathiasen.

Læs også: "Rederiet mishandler besætningen"

– På den måde er vi lidt urolige for, at der er ugler i mosen, siger han og understreger, at der er tale om ren spekulation fra ham selv og sin klient.

12 russiske besætningsmedlemmer afmønstrede i sidste uge skibet for at flyve hjem.

Mere om: ITF | Palmali


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Rekord hos Scandlines efter kapacitetsudvidelse

Færgerederiet øgede såvel omsætningen som lønsomheden i 2017

Plus

Aalborg Havn gaflede MAN Diesels garvede motormand

PORTRÆT: Han blev rost for sine innovative evner i motorgiganten MAN Diesel & Turbo - men Kjartan Ross har alligevel valgt at skifte spor og skal i fremtiden være salgschef i Aalborg Havn

Plus

IT lov skal sikre samfundets vigtigste transporttjenester

De største havne og transportselskaber skal være særlig klar til at modstå cyberangreb

Plus

Nyt klimamål kan styrke LNG

Ny CO2-aftale i kombination med 2020-svovlkravene giver øget vind i sejlene for skibsdesignerne, der bl.a. ser et større fokus på LNG-drevne skibe. Men industrien ser kun LNG som en del af løsningen - nye opfindelser er nødvendige

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

Nyhedsbrev

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

Online Avis Arkiv

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

Plus

Sø- og landtransport mødes i Fredericia

MOVE er en nyskabelse og et koncept, der beskæftiger sig med det, der rører sig netop nu inden for logistik i Danmark og i resten af verden, forklarer projektleder Jørgen Kronborg.

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Esbjerg Havn fylder 150 år

For 150 år siden besluttede Rigsdagen at anlægge Esbjerg Havn, som i dag er et internationalt knudepunkt med 200 virksomheder og 10.000 arbejdspladser

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Grenaa Havn går langt over budget

Svært at identificere omkomne på Maersk Honam

Det er endnu ikke lykkedes at identificere tre af de fire besætningsmedlemmer, der er fundet omkomne efter branden på Maersk Honam. Skibet ventes at kaste anker i dag.

Hans Buch sætter ny mand i spidsen for marine

Plus

Derfor valgte Esvagt et dansk ophugningsværft

Da offshorerederiet skulle sende to skibe til skrot, var kravet først og fremmest, at værftet skulle stå på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter

Besætning på hollandsk skib kidnappet af pirater

Flere besætningsmedlemmer på hollandsk multi purpose-skib er blevet taget som gidsler efter angreb ved Port Harcourt i Nigeria.

Radioaktivt affald kan give udfordring i Frederikshavn

Havnedirektør maner til besindighed, efter at Danmarks Naturfredningsforening har indgivet en klage efter udsigten til lavradioaktivt affald fra det kommende ophugningsværft i Frederikshavn.

Kina opruster mod APM Terminals

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Nu har Semco Maritime overskud på driften

I 2017 lykkedes det Semco Maritime at vende et underskud til overskud, i hvert fald på driften. Bundlinjen er stadig rød.

Plus 1

Danske skibsofficerer efterlyser nuanceret syn på vækst

ARBEJDSPLADSER: Søfartens Ledere forventer ingen eller kun ringe dansk beskæftigelsesvækst fra de mange ekstra skibe under Dannebrog

Plus

Maersk Line bevarer kompetente besætninger

INDFLAGNING: Søfolk fra den veldrevne Hamburg Süd-flåde fortsætter som hidtil under det nye danske ejerskab

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Ørsted byder på nyt offshore vind-projekt i USA

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Afslutningskursus Befaren Skibsassistent

Ny smart Elma instrumentserie med Bluetooth - Gratis APP og indbygget kraftig LED lommelygte

Bruger du også en gravemaskine til at løfte med?

Glasrør og glasstænger kan Mirit Glas tilbyde efter kundens specifikationer

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af over 75% recyklings materiale.

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

FUJI - Verdens mest miljørigtige SUPER alkaline batteri produceret af over 75% recyklings materiale.

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt udstyr

Corvina Cloud

Sinamics-drev erstatter Micromaster

Hos os kan du få produceret DNV 2.7.1. godkendte wireslings

Når du skifter mellem kontor- og risikomiljøer.

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg ...

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøveta...

Send til en kollega

0.421