23948sdkhjf

Første VLCC er afgået fra USA

For første gang har en VLCC lastet i en havn i USA, efter at det ophævede forbud mod at eksportere råolie har sendt eksporten i vejret. Mæglere kan blive ramt, skriver Bloomberg.

Tidligere på måneden afgik en VLCC – very large crude carrier – for første gang fra en havn i USA. Det skriver Bloomberg på baggrund af et interview med mæglerhuset Breamar ACM.

Det er Louisiana Offshore Oil Port, der har gjort det muligt for de største tankskibe at lægge til kaj, og det betyder en mere overskuelig arbejdsgang fra olielager til de skibe, der efter ophævelsen af det amerikanske forbud mod at eksportere råolie er begyndt at forsyne de asiatiske raffinaderier i stor stil. 

Hidtil har det været sådan, at mindre aframax-skibe sejlede råolie fra kajen ud til større tankskibe, der så tog turen til Asien. Den korte tur med aframax koster omkring 20 cent pr. tønde olie, og afføder et puslespil af koordinering, som mæglerne får til at gå op. 

Når en VLCC med en kapacitet på to mio. tønder kan laste direkte ved kajen, giver det en besparelse på 300.000 dollars pr. last, svarende til ca. 1,8 mio. kroner. 

Mæglerne på området står dog ikke til at blive arbejdsløse, vurderer Breamar ACM over for Bloomberg, eftersom terminalen i Louisiana kun forventes at laste en til to VLCC'ere om måneden. Dermed er der stadig masser af arbejde til de mindre terminaler, hvor de store olietankere ikke kan gå ind.

Breamar estimerer, at den amerikanske eksport i år indtil videre har ligget på 1,4 mio. tønder om dagen i snit, hvor det lå på 1,0 mio. tønder om dagen for hele 2017. Omkring ni VLCC'ere afgik fra USA i fjerde kvartal 2017 med en last, der var blevet skibet ud fra land med mindre tankskibe.

Læs mere om: VLCC
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11