Stena Lines nye færger tager form
Konstruktionen af den første af Stena Lines fire nye Ro/Pax-færger er netop skudt i gang med en traditionel ceremoni på Avic Weihai Ship yard i Kina, hvor byggeriet af den 214,5 meter lange færge vil foregå.
- Vores mål er, at Ro/Pax-fartøjerne bliver de bedste og mest effektive når det kommer til fleksibilitet, energieffektivitet og kundeservice, siger Stena Lines administrerende direktør Niclas Mårtensson, som deltog i den traditionelle ceremoni, hvor fire forskellige mønter blev placeret under kølen som et symbol på lykke og fremgang til søs.
Option på yderligere fire
De nye fartøjer bliver cirka 50 procent større end standardmålene på nutidens Ro/Pax-færger. Ro/Pax-færgerne, der har plads til op til 1.000 passagerer og 120 personbiler, repræsenterer en stor strategisk investering for Stena Line.
- Vi ser positivt på fremtiden, og vi forudser, at væksten inden for færgetrafikken fortsætter. Derfor er de nye færger et vigtigt strategisk træk, der skal hjælpe og forberede os på den kommende vækst, siger Niclas Mårtensson.
Færgerne vil blive leveret løbende i 2019 og 2020, og kontrakten indeholder en option på yderligere fire Ro/Pax-færger af samme type. Stena Line forventer at indsætte de nye færger i det Irske Hav mellem Irland og England.
Tekniske specifikationer på Stena Lines nye RoPax-færger Længde: 214,5 m Dybde: 6,4 m Bredde: 27,8 m Kapacitet bildæk: 3.100 banemeter + 120 personbiler Kapacitet passagerer: 1.000 Kahytter: 175 Motorer: 2 x V12 4-stroke diesel (2 x 12,600 kW) Hastighed: 22 knob Skibsværft: AVIC Weihai Ship yard, Kina |
Kilde: Stena Line