IMO er klar til svovlforbud

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

Det skal være forbudt at have ulovligt brændstof om bord fra 2020. Det er det klare signal fra IMO’s Miljøunderkomité

IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, var helt klar i mælet, da han åbnede det ugelange møde i mandags. Her fastslog han, at der ikke er en vej tilbage - de globale svovlkrav vil træde i kraft i 2020. Effekten af reglerne vil være signifikante for både miljøet og folkesundheden, og skal derfor gennemføres, sagde Kitack Lim.

I løbet af mødets første dage var der kun ganske få lande, der udtrykte bekymring om år 2020 som ikrafttrædelsesdato. Der blev derfor hurtig enighed om at drøfte de mere tekniske forslag til håndhævelse af svovlkravene, herunder et forbud mod at have brændstof ombord, der ikke lever op til kravene.

Under disse drøftelser blev IMO-landene enige om at indstille til IMO’s Miljøkomité, at det fra 2020 skal være forbudt at have brændstof ombord med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, medmindre skibet har en scrubber installeret til at rense udstødningen.

- Danske Rederier er meget tilfredse med det klare signal, som IMO i denne uge har sendt. Effektiv håndhævelse er noget, som vi – sammen med vores medlemmer samt en håndfuld søsterorganisationer – har arbejdet længe og hårdt for. Derfor var det også meget positivt, at en samlet international industri foreslog et forbud som optakt til mødet i IMO og ligeledes positivt, at de danske myndigheder gik forrest med støtte, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Hun henviser til det konkrete forslag fra ICS, BIMCO og en række andre internationale erhvervsorganisationer, som blev lanceret før mødet.

- Denne uge har været et godt eksempel på, at IMO-landene tager ansvar for både miljøet og skibsfartens konkurrenceevne. Man har således lyttet til bekymringer fra både NGO’er og rederiorganisationer og udvist den handlingskraft, som en global regulator for en global industri bør gøre, siger Maria Skipper Schwenn.

- Dette var første skridt til at gøre håndhævelsen af svovlkravene mere simpel. Nu tager IMO også fat på selve praktikken omkring implementering for at sikre, at både brændstofleverandører, rederier og myndigheder har de rigtige redskaber og vejledninger til at efterleve svovlkravene. Et møde af en uges varighed med særligt fokus på implementering af svovlkravene er planlagt til juli 2018, slutter hun.

Endelig vedtagelse til oktober
Mødet foregik i en underkomité til IMO’s Miljøkomité (MEPC). Det betyder, at forslaget nu sendes til drøftelse på det næste møde, der finder sted i april. Det bliver som et ”matter of urgency”, hvilket betyder, at forslaget behandles hurtigere end normalt og kan vedtages endeligt i oktober.

Herefter skal forslaget indarbejdes i IMO’s MARPOL-konvention, før det kan træde i kraft. Det forventes at ske den 1. marts 2020.

Også hos Søfartsstyrelsen glæder man sig over, at svovlforbuddet nu bliver til virkelighed.

- Forslaget om et globalt forbud mod at sejle med brændstof med højt svovlindhold er et skridt i den rigtige retning. Vi arbejder for at mindske konkurrenceforvridningen mellem de forskellige flagstater, og forbuddet vil fremme håndhævelse af reglerne og dermed være med til at skabe ens rammevilkår, siger Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth.

Kilde: Danske Rederier



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Nyhedsbrev

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Online Avis Arkiv

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

Torm lander fint første kvartal

Mærsk trukket hurtigt frem af Hamburg Süd

Mærsk har øget omsætningen med 30 pct. i første kvartal, godt hjulpet på vej af implementeringen af Hamburg Süd. Det underliggende resultat er dog et underskud på 239 mio. dollar.

Plus

Vindeventyr tager fart i Rønne

Hollandske VBMS er begyndt at trække kabler ved et 385 MW tysk vindprojekt i Østersøen, og Rønne er servicehavn. Men det er kun begyndelsen - havarealer op til 9000 MW er udlagt nær Bornholm

Plus

Mærsks tankskibs-pool sætter fuld fart på væksten

Mens andre dansk-baserede tankpools er landet på omkring 100 skibe, er Maersk Tankers nu helt oppe på 164 skibe i folden. Heraf 65 udefra og man regner med flere under vingerne i fremtiden. Ifølge chefen handler det om at slå spotmarkedet

Plus

Fire danske tankgiganter afviser Iran

De fire danske produkttank-giganter afviser at indgå nye aftaler på den potentielt set lukrative trade til Iran. Det sker som konsekvens af, at USA genindfører sanktioner overfor Iran

Færre skibe i søen skal redde indtjening i land hos Mærsk

Topchef i Mærsk vil sætte færre skibe i søen for at holde hånd under indtjeningen. Nær fremtid ser dyster ud.

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Containerrater stiger for femte uge i træk

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet i Aarhus

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Lækre kvalitets produkter!

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Super HMI touchskærm

Send til en kollega

0.226