IMO er klar til svovlforbud

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

Det skal være forbudt at have ulovligt brændstof om bord fra 2020. Det er det klare signal fra IMO’s Miljøunderkomité

IMO’s generalsekretær, Kitack Lim, var helt klar i mælet, da han åbnede det ugelange møde i mandags. Her fastslog han, at der ikke er en vej tilbage - de globale svovlkrav vil træde i kraft i 2020. Effekten af reglerne vil være signifikante for både miljøet og folkesundheden, og skal derfor gennemføres, sagde Kitack Lim.

I løbet af mødets første dage var der kun ganske få lande, der udtrykte bekymring om år 2020 som ikrafttrædelsesdato. Der blev derfor hurtig enighed om at drøfte de mere tekniske forslag til håndhævelse af svovlkravene, herunder et forbud mod at have brændstof ombord, der ikke lever op til kravene.

Under disse drøftelser blev IMO-landene enige om at indstille til IMO’s Miljøkomité, at det fra 2020 skal være forbudt at have brændstof ombord med et svovlindhold på mere end 0,5 procent, medmindre skibet har en scrubber installeret til at rense udstødningen.

- Danske Rederier er meget tilfredse med det klare signal, som IMO i denne uge har sendt. Effektiv håndhævelse er noget, som vi – sammen med vores medlemmer samt en håndfuld søsterorganisationer – har arbejdet længe og hårdt for. Derfor var det også meget positivt, at en samlet international industri foreslog et forbud som optakt til mødet i IMO og ligeledes positivt, at de danske myndigheder gik forrest med støtte, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

Hun henviser til det konkrete forslag fra ICS, BIMCO og en række andre internationale erhvervsorganisationer, som blev lanceret før mødet.

- Denne uge har været et godt eksempel på, at IMO-landene tager ansvar for både miljøet og skibsfartens konkurrenceevne. Man har således lyttet til bekymringer fra både NGO’er og rederiorganisationer og udvist den handlingskraft, som en global regulator for en global industri bør gøre, siger Maria Skipper Schwenn.

- Dette var første skridt til at gøre håndhævelsen af svovlkravene mere simpel. Nu tager IMO også fat på selve praktikken omkring implementering for at sikre, at både brændstofleverandører, rederier og myndigheder har de rigtige redskaber og vejledninger til at efterleve svovlkravene. Et møde af en uges varighed med særligt fokus på implementering af svovlkravene er planlagt til juli 2018, slutter hun.

Endelig vedtagelse til oktober
Mødet foregik i en underkomité til IMO’s Miljøkomité (MEPC). Det betyder, at forslaget nu sendes til drøftelse på det næste møde, der finder sted i april. Det bliver som et ”matter of urgency”, hvilket betyder, at forslaget behandles hurtigere end normalt og kan vedtages endeligt i oktober.

Herefter skal forslaget indarbejdes i IMO’s MARPOL-konvention, før det kan træde i kraft. Det forventes at ske den 1. marts 2020.

Også hos Søfartsstyrelsen glæder man sig over, at svovlforbuddet nu bliver til virkelighed.

- Forslaget om et globalt forbud mod at sejle med brændstof med højt svovlindhold er et skridt i den rigtige retning. Vi arbejder for at mindske konkurrenceforvridningen mellem de forskellige flagstater, og forbuddet vil fremme håndhævelse af reglerne og dermed være med til at skabe ens rammevilkår, siger Søfartsstyrelsens direktør Andreas Nordseth.

Kilde: Danske Rederier



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Dansk havnebus skal sejle uden kaptajn

Sømandsliv: Skibsdreng i ØK

Breve og dagbøger giver et indblik i livet til søs i 1700-tallet

Plus

Profil: Mærsk-manden med den utaknemmelige opgave

At transformere en gammeldags kultur med stempler og papircertifikater til en moderne, digitaliseret virkelighed

Blue Water laver mere og mere med FLSmidth

Plus

Ugens Foto: For anker i Santos

.

Plus

Her er det hemmelige Mærsk-museum på Esplanaden

Skibsreder A.P. Møllers originale kontor er bevaret på et utilgængeligt museum på Esplanaden i København

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Forbereder leje til en færge som måske ikke kommer

Plus

Rømø-fiskere hopper over hvert andet olieskift

Et hollandsk forsøg mangedoblede timerne mellem olieskift på skibe. Det fangede Svend Eskildsens opmærksomhed, og han prøvede samme manøvre i Danmark - med succes

Plus

Mærsk vil bygge nyt: Udnytter optioner hos Hyundai

CONTAINER: Yderligere to store containerskibe rapporteres undervejs i Maersk Lines igangværende nybygningsprogram

Plus

J. Lauritzen-boss tror på overskud i 2019

2017 blev endnu et år med røde tal på bundlinjen hos det danske tørlast- og gastankrederi. Dermed har J. Lauritzen på syv år tabt mere end 7,5 mia. kr. Men næste år skulle gerne give overskud, vurderer topchef Mads P. Zacho

J. Lauritzen stadig plaget af røde tal

Plus

Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

Plus

Rederi under radaren

United Shipping & Trading Company er en af de helt store i Det Blå Danmark. Det er også en af de mest lukkede. Søfart satte sig for alligevel at se lidt nærmere på virksomheden, og særligt rederiet Uni-Tankers - en skattet del af konglomeratet

Færgen udnytter ’Leonora Christina’s værftsophold

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Plus

Mærsk retter kikkerten mod land

Dagene med kontraheringer i bundter af mega-containerskibe er slut. Til gengæld skal de landbaserede aktiviteter øges, og Mærsk-toppen kigger nu efter opkøb uden for shippingbranchen

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Offshoreenergy rykker ind på Esbjerg Havn

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Kieler-sluse hårdt medtaget

Verdens næststørste containerrederi vil vokse i Aarhus

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Aalborg Havn øger sikkerheden - ny skumslukningscentral på vej

For at leve op til skærpede krav fra Beredskabsstyrelsen etablerer Aalborg Havn sammen med de øvrige lejere en ny skumslukningscentral på oliehavnen

Plus

Samsø-hurtigfærge til Sundbusserne

PASSAGERFART: Selskab bag Sundbusserne har købt den tidligere Samsø – Aarhus-færge fra Faaborg Værft

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Forbereder leje til en færge ikke kommer

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Plus

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nogle ser bare et kabel

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

TESS Danmark på FB og LinkedIn

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Geopal System leverer også kundetilpassede løsninger

Electro Care ApS - Afbalancering

Opgradering til industrikøkkenvaske

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Send til en kollega

0.29