Nordjylland vil udnytte vækstplanen

| Af Christine Lunde, direktør for MARCOD | Tip redaktionen om en historie

Synspunkt: Vækstplanen for Det Blå Danmark rammer plet i forhold til mange af de udfordringer, de ca. 400 nordjyske maritime virksomheder sidder med

Regeringens seneste initiativer på det maritime område rummer mange positive elementer.

Den nye montørordning vil også gavne Nordjylland. Det er godt, at danske rederier har fået en DIS-ordning for offshoreskibe. Indsatsområder såsom digitalisering, iværksætteri og teknologiudvikling er også fokusområder, som vil gavne det nordjyske område.

Vækstplanen for Det Blå Danmark rummer rigtig mange muligheder, og de ovenfor nævnte er nogle af de væsentligste.

Vi arbejder på et udviklingsprogram for digitalisering af maritime virksomheder i Nordjylland, et maritimt iværksætterprogram og et banebrydende pilotprojekt med en autonom havnebus i Aalborg.

Der er også indgået en vækstpartnerskabsaftale mellem regeringen og Vækstforum Nordjylland, som bl.a. omfatter en indsats - i samarbejde med MARCOD - i forhold til at anvende statslige og kommunale skibe/færger som testplatform for nye eller mere standardiserede maritime løsninger.

Vigtig klynge
Det er vigtigt for Nordjylland, at vækstplanen rummer indsatser inden for de maritime uddannelser og kompetenceudvikling, så branchen kan skaffe den nødvendige kvalificerede arbejdskraft, især faglærte og højtuddannede specialister.

Det er væsentligt, at hele den blå uddannelsesfødekæde er til stede og trives i Det Blå Nordjylland - lige fra ungdomsuddannelserne (lærlinge, skibsassistenter, HF Søfart) til de videregående blå uddannelser (maskinmester, maskinist, skibsfører og sætte- & kystskipper). Det er en helt nødvendig forudsætning for vækst i det Blå Nordjylland, at specialkompetencerne er til rådighed og bosat i regionen.

Der er flere ting, som er vigtige at holde sig for øje i rusen over de nye politiske rammer for maritim udvikling i Danmark:

Råderum
Erhvervsskolerne har brug for råderum til at sikre udvikling af læringsmiljøer, der fremmer kompetent arbejdskraft fremadrettet.

De mangler elever på deres erhvervsuddannelser rettet mod industrien - herunder den maritime branche. Det drejer sig om smede, skibsmontører og industriteknikere. Deres skolepraktik er tømt for elever og i øjeblikket har stort set alle elever fundet praktikpladser før de er færdige med deres grundforløb på skolen. Det er rigtig ærgerligt, at ikke flere vil disse uddannelser, når den maritime branche tilbyder nogle spændende og udfordrende jobs, hvor man har masser af muligheder for karriere, videreuddannelse og at se hele verden mens man tjener gode penge.

Regionen har flere nybygningsværfter, som er af stor betydning ikke bare for os, men for hele Danmark. De kan være med til at fremme både udviklingen af maritime teknologier, digitale systemer, produktions- og driftsformer, som er fremhævet i Vækstplanen.

Mere innovation
Værfterne har betydning for vores regions selvforståelse som maritimt centrum og dermed også fremtidige arbejdspladser for de unge.

Lad os arbejde for gode forhold for værftsdrift i Danmark herunder en fornuftig udbudspraksis - både så danske værfter kan være med, men så der også udbydes opgaveløsning med vægt på innovation, bæredygtighed og lærlinge.

Sidst men ikke mindst - i forhold til erhvervsfremmesystem debatten, som også adresseres i vækstplanen - så virker den ambitiøse danske klyngeindsats - 16.520 virksomheder deltog i de danske klynge- og netværksaktiviteter i 2016. Der skabes vækst og arbejdspladser gennem danske og regionale styrkepositioner og klyngerne indgår som en central byggesten i dette arbejde til gavn for virksomhederne. Når ambitionen er, at Danmark fortsat skal være et maritimt kraftcenter, så er Det Blå Nordjylland parat til at spille en hovedrolle. Vi har i forvejen en stærk maritim klynge af virksomheder, en lang historik og erfaring med nybygning, service og reparation, grøn miljøteknologi, et stærkt maritimt uddannelsesmiljø og en udpræget fordelagtig placering i forhold til kunderne og ser frem til at samle kræfterne i udmøntningen af den blå vækstplan.

MARCOD er et maritimt brancheudviklingscenter og klyngesekretariat, som støtter udviklingen hos små og mellemstore maritime virksomheder i den nordjyske maritime klynge.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Skoleskibet ’Dynekilen' forbi Aarhus, inden det Tvind-ejede skib returnerede mod syd - denne gang mod Sønderborg

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Nyhedsbrev

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Online Avis Arkiv
Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

Torm lander fint første kvartal

Mærsk trukket hurtigt frem af Hamburg Süd

Mærsk har øget omsætningen med 30 pct. i første kvartal, godt hjulpet på vej af implementeringen af Hamburg Süd. Det underliggende resultat er dog et underskud på 239 mio. dollar.

Plus

Vindeventyr tager fart i Rønne

Hollandske VBMS er begyndt at trække kabler ved et 385 MW tysk vindprojekt i Østersøen, og Rønne er servicehavn. Men det er kun begyndelsen - havarealer op til 9000 MW er udlagt nær Bornholm

Plus

Mærsks tankskibs-pool sætter fuld fart på væksten

Mens andre dansk-baserede tankpools er landet på omkring 100 skibe, er Maersk Tankers nu helt oppe på 164 skibe i folden. Heraf 65 udefra og man regner med flere under vingerne i fremtiden. Ifølge chefen handler det om at slå spotmarkedet

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

Containerrater stiger for femte uge i træk

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX skrubskive.

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet i Aarhus

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Lækre kvalitets produkter!

Har du behov for kompensering i konstruktionen?

Super HMI touchskærm

Send til en kollega

0.229