CMA CGM sætter første kæmpeskib ind på Asien-Europa rute

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Den 6. februar 2018 bliver ’Antoine de Saint-Exupéry’, CMA CGMs nye 20.600 TEU containerskib, sat ind på ruten mellem Asien og Nordeuropa. Det oplyser Maersk Lines franske rival i en pressemeddelelse.

Læs også: Total planlægger ny LNG-terminal i Oman

’Antoine de Saint-Exupéry’, som er opkaldt efter den franske forfatter til bl.a. ”Den lille prins”, er 400 meter langt og 59 meter i bredden. Kapaciten på 20.600 TEU betyder, at det har plads til 123 kilometer containere. 

Containerskibet er et af tre på 20.600 TEU, som CMA CGM bestilte i 2015 ved det koreanske Hanjin-værft. De var dengang rekordstore, men kun i nogle uger. Så kom OOCL på banen med en ordre på skibe med en kapacitet på 22.000 TEU, skriver Ritzau / Finans.

Siden har CMA CGM taget størrelsen et skridt op med en ordre på ni styk 22.000 TEU containerskibe. De nye skibe i serien bliver endda fuldt LNG-drevet fra starten af.

Mere om: CMA CGM


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Plus

Grimaldi indsætter mega-ro/ro skibe i Nordeuropa

Grimaldi vil indsætte tre af seks nye hybrid-drevne mega-ro/ro-skibe i Nordeuropa hos datterselskabet Finnlines

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Medie: Celsius køber fire skibe af Kirk-familien

Fire produkttankere har skiftet hænder fra Kirk Kapital til Celsius Shipping, som dermed gør sin entre i produkttank, skriver Tradewinds.

Plus

Svitzer sælger bugserbåd til Hanstholm

BUGSERING: Stor havneudvidelse giver arbejde til et tredje skib hos Hanstholm Bugserservice

Ny Ærøfærge er nu kontraheret i Hvide Sande

Plus

Alderspræsident forlader Maersk Supply Service

OFFSHORE: Fjerde og sidste af de norske PSV’ere fra halvfemserne er solgt som led i Maersk Supply Services flådefornyelse

Plus

Polsk rederi køber tidligere Herning-tanker

TANK: Christiania Shipping afhænder 16 år gammelt produkt- og kemikalietankskib til Unibaltic

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Historisk tilslutning til at sejle under Dannebrog

Brian Mikkelsen: Fremgangen viser, at Danmark er en attraktiv flagstat

Flensborg-værft får hidtil største ordre

Plus

215 havneanløb pr. uge gør Mærsk suveræn i Sydamerika

Latinamerika er nyt kerneland for Maersk Line, som netop nu åbner flere nye containerruter mellem bl.a. Sydamerika og Asien - ifølge ekspert er timingen god, da efterspørgsel på containertransport stiger kraftigt i Sydamerika

Plus

DFDS selv med til at bygge ny kanal-færge

NYBYGNING: Stena RoRo løfter option på femte E-Flexer fra Avic Weihai-værftet til 10-års bareboat charter hos DFDS, der selv skal være med under bygningen

Seks nye LR2-tankskibe på vej til Maersk Tankers

Medie: Norden køber to af Lego-familiens skibe

Norden har købt to skibe af Kirk Kapital, som efter et stort tab trækker sig ud af shipping.

Plus

Comeback til gammelt design hos nye Mærsk-feedere

Med lodret stævn og indbygget bulb på syv nye Østersø-feedere vender Maersk Line tilbage til et klassisk designprincip, som blev skrottet for mere end 50 år siden

Rederiet Knud I. Larsen knækkede halsen på container-feedere

Der stod pengestærke personligheder bag rederiet Knud I. Larsen. Det var bl.a. Herman og Peter Zobel (Codan) og familierne bag Frellsen Kaffe og Ørskov Skibsværft samt naturligvis Knud I. Larsen selv

Plus

4 spørgsmål til skibsdesigneren

Salgsdirektør Thomas Eefsen fra Odense Maritime Technology svarer på spørgsmål om Maersk Lines syv nye Østersø-feedere

Plus

C-bed-direktør: Vigtig og succesfuld epoke er slut

OFFSHORE VIND: Den sidste af C-bed’s gamle færger har forladt flåden. Nu er fokus på skræddersyede specialskibe

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

OSK-Ship Tech og kinesisk værft bag ny færge til Algeriet

SKIBSDESIGN: Guangzhou-værftet i Kina har netop skrevet kontrakt med det algeriske færgerederi ENTMV om byggeriet af en ny, stor passagerfærge. Det er OSK-Ship Tech, der står bag design

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

Send til en kollega

0.273