23948sdkhjf

Danske Rederier roser svovlsynder-gabestok

Ny lovændring skal sikre, at rederier, der ikke overholder kravet til indholdet af svovl i brændstoffet, skal have navnene offentliggjort. Danske Rederier glæder sig over forslaget

Selvom der i 2015 blev skræpet krav, så indholdet af svovl i brændstof blev nedsat til maksimalt at måtte udgøre 0,1 procent, har flere rederier har spekuleret i svovlindholdet i brændstoffet. 

Siden kravene til svovlindholdet blev indført i 2015 er mængden af svovl i luften over Danmark halveret. 

Trods den positive udvikling har Miljøstyrelsen siden da politianmeldt 21 rederier for overtrædelse af reglerne. Indholdet af svovl i brændstoffet er siden sommeren 2015 blevet målt af en såkaldt sniffer på Storebæltsbroen. Ifølge overvågningsresultaterne har 92-97 procent af skibene overholdt reglerne. Det er ikke godt nok, mener miljø- og fødevareministeren, der nu vil offentliggøre navne på svovlsynderne, så det bliver synligt, hvilke rederier der snyder.

Læs mere: Havets svovlsyndere skal frem i lyset

Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget, som man mener sender et stærkt signal til industrien. 

- Vi har længe arbejdet for effektiv håndhævelse og været meget tilfredse med indsatsen fra de danske myndigheders side. Svovlkravene er omkostningstunge for erhvervet at overholde, kontrollen på internationalt plan er relativt stormasket, og de bøder, vi har set ind til nu, er så lave, at de ikke eliminerer gevinsten ved at overtræde reglerne. Derfor ønsker vi at gøre dette til et kommercielt spørgsmål, så kunderne ganske enkelt kan fravælge rederier, der ikke overholder kravene, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier.

- Mig bekendt er Danmark det første land til at foreslå dette. Det sender fra verdens 6. største søfartsnation et stærkt signal til resten af verden om, at har et rederier bevidst undladt at sejle på det renere, men dyrere brændstof, så bliver rederiets navn offentliggjort, fortsætter hun. 

Lovforslaget vil dermed skabe gennemsigtighed for forbrugerne, som derfor vil kunne træffe deres valg af rederi baseret på ansvarlighed. Danske Rederier har gennem flere år arbejdet tæt sammen med Økologisk Råd om at sikre en effektiv håndhævelse af svovlkravene, og også her vækker ministerens forslag glæde:

- Vi håber, at landets store ansvarlige virksomheder vil følge registeret over rederier, der svindler og forurener, og så helt vil undlade at handle med svovlsvindlerne, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver hos Det Økologiske Råd.

Kilde: Danske Rederier

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156