23948sdkhjf

Unge med tro på fremtidens sømand

Søfart tog til Svendborg for at møde nogle af de unge, som heldigvis ikke lader sig skræmme af historierne om autonome skibe og benhård konkurrence fra udenlandske søfolk i den danske handelsflåde
Hvad skal fremtidens maritime kompetencer være?

Det var temaet for MARCOMP 2018-konferencen, der i sidste uge samlede en række maritime nøglespillere, arrangeret (eller støttet, red.) af Maskinmestrenes Forening, Danske Maritime, SIMAC, MARNAV, Maritime Development Center m.fl.

Det gav anledning til debat, og de unge fra søfartsskolerne i Svendborg og Marstal deltog aktivt i debatten. Bl.a. fremlagde de studerende tre punkter, som er vigtige for de unge på søen.

Først og fremmest faglighed, dernæst selvrealisering og endelig balance mellem arbejde og privatliv, og gerne mulighed for at kombinere sø- og landansættelser.

Blandt anbefalingerne var også bedre mad, fordi unge i dag går op i deres sundhed - altså ikke friturestegt mad i tre uger, som 24-årige Emma Grønsund formulerede det. Desuden blev den sociale sammensætning af besætningen vægtet højt. Søfart fangede fire af de skibsfører-studerende. De er alle på sidste del af uddannelsen og har været i langvarige praktikforløb på søen.


Emma Grønsund, 24 år, læser til skibsfører på SIMAC

Lidt polemisk - bliver du overflødig?

- Nej, mht. de autonome skibe kan jeg kun se det som en fordel, fordi der allerede er meget ude på skibene, der er autonomt - autopilot osv. Og jeg kan forestille mig, at man kan lave vedligeholdelse på skibet på oceangående passager, fremfor at stå på broen og ’spilde sin tid’.

Kan du konkurrere med filippinerne?


- Det, vi som danskere kan bidrage med, er også den måde, vi er på. Vi er meget stædige og har nogle faste holdepunkter, mens man kan opleve, at filippinere har en lidt anden måde at agere på. F.eks. er de meget tilbageholdende, mens vi er lidt mere frembrusende, vil nogle nok sige.


Stephanie Hansen, 24 år, læser til skibsfører på MARNAV

Er danske søfolk ved at blive overflødige?

- Det tror jeg aldrig sker, for der er mange måder at arbejde med det maritime på - bl.a. at kan man bruge indsigten fra søen på land.

Kan du konkurrere med filippinerne?

- Det er svært at konkurrere på løn, men det skibe, hvor der kun er filippinere, bliver ikke altid vedligeholdt så godt, som de skriver i deres papirer. Så kommer danskerne ud og skal rette det hele op igen bagefter, og det kan blive dyrt.


Kristian Kjeldsen, 42 år, læser til skibsfører på MARNAV

Er du nervøs for, at du bliver overflødig?

- Jeg tror det er uundgåeligt, at vi kommer til at forandre os. Vi skal sørge for, at vi er uddannet på et niveau, hvor vi er konkurrencedygtige. Og i forhold til de autonome skibe kommer det meget an på, hvilket segment, man kommer til at arbejde i.

Kan du konkurrere med filippinerne?


- Jeg mener det er en uundgåelig risiko, at vi bliver underbudt, men så må vi dygtiggøre os på andre fronter.


Anders Hansen, 23 år, læser til skibsfører på MARNAV

Frygter du for sømandserhvervets fremtid?

- Nej. Jeg får måske en lidt anden opgave en tidligere, men jeg tror jeg får en vigtig rolle. Jeg tror, at den faglighed, der altid har været krævet, stadig skal være høj, men måske skal vi have mere it-forståelse, f.eks. omkring hvordan man håndterer et nedbrud.

Kan du konkurrere med filippinerne?

- Danskerne har altid været gode til at være omstillingsparate, så vi skal kunne de svære og specielle opgaver, også selvom uddannelsen er til generalister. De ting, vi skal lave ude på vandet i fremtiden, vil være specielle.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125