Paradoks: Havnebyerne mister skibsfarten

| Af Søren L. Hviid | Tip redaktionen om en historie

KLUMME: Flere flytter ned på havnefronten - men de må ofte spejde forgæves efter et skib

Modsat for bare nogle årtier siden, er det nu blevet attraktivt at bosætte sig på havnen. Det skæpper godt i kommunernes kasser, når de kommunalt ejede, og mange gange definerende historiske arealer for de danske havnebyer, udstykkes til boliger.

Ejendomsmarkedet er i de største danske byer i stor vækst med tilflytning fra oplandet. Og for de attraktive havnearealers vedkommende er det grå guld klar til at veksle friværdien fra forstæderne med færre, men nybyggede kvartmetre med vandudsigt. I den samme periode har ISPS, som kom i kølvandet på terrorangrebet i New York 11. september 2001, afskærmet skibsfarten og havneaktiviteterne fra offentligheden.

Skibsfarten er i stedet flyttet ud i nye by-fjerne havnearealer, godt gemt væk bag hegn, gates og vagtværn. Tilbage i havnebyerne er i bedste fald nogle bevaringsværdige tidligere handelsskibe, men Danmarks fortsatte markante position som søfartsnation og sam-handlende med omverdenen er stort set usynlig for de fleste havnebyboere i dag.

Dette er måske særligt tydeligt i hovedstaden, der var først med at omdanne byens havn til havnenære by-arealer, helt blottet for handelsskibe. Eneste undtagelse er boligområderne ved historiske Langelinje og ved den tidligere frihavn. Men her har hjælpemaskineri-støj fra de få tilbageblevne af slagsen, Oslobådene og krydstogtskibene, afstedkommet beboerklager.

Noget at se på i Aarhus

Aarhus kom med på havneinddragelsesbølgen noget senere, og kunne derfor drage nytte af de andres erfaringer. Bydelen Aarhus Ø er etableret på den tidligere containerterminal og er faktisk et positivt eksempel på et havnenært by-areal. Her sikrer Aarhus Havns løbende ekspansion østover, der startede med etablering af Danmarks største containerterminal, at det havnenære byliv forsat har forbindelse med skibsfarten.

Det østvendte vue mod Aarhusbugten er således beriget med havnens mange containeraktiviteter, både deepsea og shortsea, suppleret af bulk- og ro/ro-skibe til og fra havnens sydlige terminaler. Og frem til 2020 passerer Molslinjens hurtigfærger næsten på timebasis bydelens mange udsigtsbalkoner.

Andre steder i landets havnebyer er de nye havnenære beboere tvunget til at bruge fantasien, når de skuer ud over et stillestående havnebassin eller en tom horisont.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

Nyhedsbrev

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

Online Avis Arkiv
Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus

RAL lander underskud i turbulent 2017

Rederier: Pirateri plager Øst- og Vestafrika

Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

VIDEO
Brand rammer bilskib

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

ADP henter ny salgschef

Vattenfall indleder jagten på sø-miner

I sensommeren sender Vattenfall et skib ud for at undersøge, hvad der gemmer sig nede i havbunden der, hvor havmølleparkerne Vesterhav Syd og Nord og Kriegers Flak skal opføres.

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blank...

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Send til en kollega

0.2