Paradoks: Havnebyerne mister skibsfarten

| Af Søren L. Hviid | Tip redaktionen om en historie

KLUMME: Flere flytter ned på havnefronten - men de må ofte spejde forgæves efter et skib

Modsat for bare nogle årtier siden, er det nu blevet attraktivt at bosætte sig på havnen. Det skæpper godt i kommunernes kasser, når de kommunalt ejede, og mange gange definerende historiske arealer for de danske havnebyer, udstykkes til boliger.

Ejendomsmarkedet er i de største danske byer i stor vækst med tilflytning fra oplandet. Og for de attraktive havnearealers vedkommende er det grå guld klar til at veksle friværdien fra forstæderne med færre, men nybyggede kvartmetre med vandudsigt. I den samme periode har ISPS, som kom i kølvandet på terrorangrebet i New York 11. september 2001, afskærmet skibsfarten og havneaktiviteterne fra offentligheden.

Skibsfarten er i stedet flyttet ud i nye by-fjerne havnearealer, godt gemt væk bag hegn, gates og vagtværn. Tilbage i havnebyerne er i bedste fald nogle bevaringsværdige tidligere handelsskibe, men Danmarks fortsatte markante position som søfartsnation og sam-handlende med omverdenen er stort set usynlig for de fleste havnebyboere i dag.

Dette er måske særligt tydeligt i hovedstaden, der var først med at omdanne byens havn til havnenære by-arealer, helt blottet for handelsskibe. Eneste undtagelse er boligområderne ved historiske Langelinje og ved den tidligere frihavn. Men her har hjælpemaskineri-støj fra de få tilbageblevne af slagsen, Oslobådene og krydstogtskibene, afstedkommet beboerklager.

Noget at se på i Aarhus

Aarhus kom med på havneinddragelsesbølgen noget senere, og kunne derfor drage nytte af de andres erfaringer. Bydelen Aarhus Ø er etableret på den tidligere containerterminal og er faktisk et positivt eksempel på et havnenært by-areal. Her sikrer Aarhus Havns løbende ekspansion østover, der startede med etablering af Danmarks største containerterminal, at det havnenære byliv forsat har forbindelse med skibsfarten.

Det østvendte vue mod Aarhusbugten er således beriget med havnens mange containeraktiviteter, både deepsea og shortsea, suppleret af bulk- og ro/ro-skibe til og fra havnens sydlige terminaler. Og frem til 2020 passerer Molslinjens hurtigfærger næsten på timebasis bydelens mange udsigtsbalkoner.

Andre steder i landets havnebyer er de nye havnenære beboere tvunget til at bruge fantasien, når de skuer ud over et stillestående havnebassin eller en tom horisont.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

’Ellen’ sejler fra budgettet

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

Nyhedsbrev

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Online Avis Arkiv
Plus

Nabotjek skaber håb om flere danske job i skibsfarten

Outputtet fra regeringens nabotjek af det maritime erhvervs konkurrencevilkår bør være flere danske job, mener SF. Danske Maritime bakker op

Enighed om DIS-udvidelse

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Maersk Drilling og Wärtsilä planlægger vedligeholdelses-sølvbryllup

Plus

To nye aframax-tankere til Torm

TANK: Input af nyt tonnage til Torms LR2-flåde. Yderligere to skibe i serien følger i det kommende halvår

'Næssie' som kirkeskib

Dansk design bag verdens største færgeordre

SKIBSDESIGN: Nye generationer af cruiseorienterede ro/pax-færger hos Grandi Navi Veloci og Moby Line bliver designet af OSK-Ship Tech

Esvagts næste ERRV søsat

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Dansk nedkølingsteknologi er klar til kommercielt spring

Bradal´s Produkthandel vælger Fredericia

Genvindingsvirksomheden flytter oplagringen og udskibningen af genbrugsjern til Fredericia Havn

Havnebus skal sejle uden kaptajn

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk.

Rival nedsabler Mærsks strategi

Der er ikke mange logiske tanker bag Mærsks planer om at knytte havneterminalerne tættere på containerforretningen, mener Hapag Lloyd’s topchef

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nord...

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet elle...

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Send til en kollega

0.226