Havets svovlsyndere skal frem i lyset

| Af Redaktionen/urt | Tip redaktionen om en historie

Miljø- og fødevareministeren vil med et nyt lovforslag gøre det muligt at offentliggøre navnene på rederier, der forurener luften ved ikke at overholde grænseværdierne for svovlindhold i skibenes brændstof. Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget

Borgerne skal i fremtiden kunne vide, hvilke rederier der sviner ulovligt med svovl i deres brændstof. Det skriver Miljø- og Fødevareministeriet i en pressemeddelelse.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen vil ændre loven, så det bliver muligt at offentliggøre navnene på de rederier, der bryder reglerne i danske farvande. Det skal få rederierne til at tænke sig om en ekstra gang, før de forsøger at spare penge ved at sejle med ulovligt forurenende brændstof.

- Grænserne for indholdet af svovl i brændstoffet skal overholdes af alle. Det er godt for miljøet og menneskers sundhed, og det skaber lige konkurrencevilkår inden for skibsfarten. Det er vigtigt med et stærkt signal til dem, der bryder loven, om, at svovlsvineri ikke er acceptabelt, siger Esben Lunde Larsen.

Ministeren har bedt Miljøstyrelsen om at forberede et lovforslag, til fremsættelse i oktober. Når loven er vedtaget, skal den give myndighederne hjemmel til at offentliggøre navne på rederier, der afsløres i ikke at overholde svovlkravene i dansk farvand.

Læs også: Bimco: Nye svovlregler for skibsfarten er et globalt eksperiment

Svovl er skadeligt for miljøet og for menneskers sundhed. Derfor blev kravene til svovlindholdet i skibes brændstof skærpet i starten af 2015. Siden har Miljøstyrelsen politianmeldt 21 rederier for overtrædelse af reglerne, og syv af dem er på nuværende tidspunkt blevet præsenteret for bøder. Tre af dem har betalt deres bøde på mellem 30.000 og 375.000 kroner.

Meget tyder på, at de skrappere krav har virket. De seneste år er mængden af svovl i luften over Danmark mere end halveret.

Læs også: Svenskerne strammer svovl-skruen

- Det er glædeligt, at de skærpede svovlkrav har ført til renere luft, og det skyldes, at langt de fleste skibe overholder reglerne. Derfor skal det være muligt at offentliggøre de lovbrydende rederiers navne, så man som kunde har mulighed for at fravælge rederier, der ikke overholder reglerne. Det kan forhåbentligt have en afskrækkende effekt på de få rederier, som i dag overtræder reglerne, siger Esben Lunde Larsen.

En af metoderne til at finde frem til svovlsynderne er at bruge teknologi, som kan måle indhold af svovl i skibenes røg. Siden sommeren 2015 har en såkaldt sniffer monteret på Storebæltsbroen overvåget skibstrafikken i Storebælt. I perioder har en lignende sniffer fra henholdsvis fly og helikopter målt svovlniveauet over skibes skorstene forskellige steder i danske farvande. En rapport fra Chalmers Tekniske Universitet i Sverige, som har stået for overvågningen indtil nu, viser, at 92-97 % af de målte skibe overholder reglerne.

Læs også: Ni ud af ti overholder svovlreglerne

Danske Rederier: Et stærkt signal

Hos Danske Rederier glæder man sig over lovforslaget, som man mener sender et stærkt signal til industrien.

- Vi har længe arbejdet for effektiv håndhævelse og været meget tilfredse med indsatsen fra de danske myndigheders side. Svovlkravene er omkostningstunge for erhvervet at overholde, kontrollen på internationalt plan er relativt stormasket, og de bøder, vi har set ind til nu, er så lave, at de ikke eliminerer gevinsten ved at overtræde reglerne. Derfor ønsker vi at gøre dette til et kommercielt spørgsmål, så kunderne ganske enkelt kan fravælge rederier, der ikke overholder kravene, udtaler Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.

- Mig bekendt er Danmark det første land til at foreslå dette. Det sender fra verdens 6. største søfartsnation et stærkt signal til resten af verden om, at har et rederier bevidst undladt at sejle på det renere, men dyrere brændstof, så bliver rederiets navn offentliggjort, fortsætter hun.

Lovforslaget vil dermed ifølge brancheorganisationen skabe gennemsigtighed for forbrugerne, som derfor vil kunne træffe deres valg af rederi baseret på ansvarlighed. Danske Rederier har gennem flere år arbejdet tæt sammen med Økologisk Råd om at sikre en effektiv håndhævelse af svovlkravene, og også her vækker ministerens forslag glæde:

- Vi håber, at landets store ansvarlige virksomheder vil følge registeret over rederier, der svindler og forurener, og så helt vil undlade at handle med svovlsvindlerne, siger Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver hos Det Økologiske Råd.

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet/Danske Rederier

FAKTA:
- Siden 1. januar 2015 har skibe, som sejler i Nordsøen og Østersøen, skullet bruge brændstof, som max. indeholder 0,10 procent svovl, medmindre skibet anvender renseteknologi. Det er et reduktionskrav på 90 procent i forhold til de tidligere regler.
- Fra 2020 skærpes reglerne internationalt, så skibes brændstof højst må indeholde 0,50 procent svovl mod 3,5 procent i dag, med mindre skibet anvender renseteknologi.
- Siden reglerne trådte i kraft, har Miljøstyrelsen anmeldt 21 skibe til politiet for overtrædelse af svovlreglerne. Indtil nu er der betalt tre bøder. De øvrige sager er stadig under behandling hos politiet.
- I 2015 og 2016 har Chalmers Tekniske Universitet stået for både snifferovervågningen fra Storebæltsbroen og den mobile overvågning fra mindre fly. I 2017 har Chalmers fortsat overvåget fra Storebæltsbroen, mens den mobile snifferovervågning overgik til firmaet Explicit og blev foretaget med helikopter. I 2018 fortsætter Explicit den mobile overvågning, mens overvågningen fra Storebæltsbroen netop har været i EU-udbud.
- Ifølge DCE på Aarhus Universitet er svovlindholdet i luften over Danmark mere end halveret, siden de skærpede svovlregler trådte i kraft 1. januar 2015.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Skoleskibet ’Dynekilen' forbi Aarhus, inden det Tvind-ejede skib returnerede mod syd - denne gang mod Sønderborg

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Nyhedsbrev

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Online Avis Arkiv
Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Fra Mærsk til Tunø-færgen

Skibsofficer Kristian Laursen Vig sejlede i en årrække på langfart med containerskibe hos Mærsk, men for otte år siden tog han springet til Tunøfærgen. Det har han ikke fortrudt

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Plus

Mærsk under hårdt pres

Omkostningerne og brændstofpriserne stiger, kerneforretningen vokser for lidt, og frygt for handelskrig lurer hos Mærsk, som skuffede markedet med et dundrende underskud i første kvartal.

J. Lauritzen venter at nå breakeven i tørlast til næste år

Tørlast- og tankrederiet mindskede underskuddet i første kvartal og har indbefragtet flere skibe i forventning om et bedre tørlastmarked

Toplobbyist forlader Danske Rederier

Direktør i Danske Rederier, Jakob Ullegaard, modtager kronprins Frederiks Harvard-legat og siger sit job op

Nordsøolie runder 80 dollar efter fire år

MSC opkræver gebyr for containere på 'Maersk Honam'

Esbjerg-mægler overtager tysk konkurrent

North Sea Hagland Shipbrokers i Esbjerg har købt størstedelen af aktierne i Hamborg-baserede NSH-Shipbrokers GmbH.

Første direkte tog fra Kina til Antwerpen

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Mærsk-aktier oplevede største fald på én dag i 12 år

Samlet mistede Mærsk-aktierne torsdag 17,66 milliarder kroner i værdi efter en hård dag på børsen.

Politikere: Kontrol skal stoppe brug af illegale søfolk

Torm lander fint første kvartal

Mærsk trukket hurtigt frem af Hamburg Süd

Mærsk har øget omsætningen med 30 pct. i første kvartal, godt hjulpet på vej af implementeringen af Hamburg Süd. Det underliggende resultat er dog et underskud på 239 mio. dollar.

Plus

Vindeventyr tager fart i Rønne

Hollandske VBMS er begyndt at trække kabler ved et 385 MW tysk vindprojekt i Østersøen, og Rønne er servicehavn. Men det er kun begyndelsen - havarealer op til 9000 MW er udlagt nær Bornholm

Plus

Mærsks tankskibs-pool sætter fuld fart på væksten

Mens andre dansk-baserede tankpools er landet på omkring 100 skibe, er Maersk Tankers nu helt oppe på 164 skibe i folden. Heraf 65 udefra og man regner med flere under vingerne i fremtiden. Ifølge chefen handler det om at slå spotmarkedet

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

11 kidnappede søfolk er samlet og i god behold

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Kina opruster mod APM Terminals

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

80% længere levetid og 30% mere aggressivitet. PREMIUM*** LONGLIFE Z-MAX sk...

Kan teknologi fra 1849 være en nyhed?

Er du klar til Breakbulk Europe?

Spændende konference om regnvandsbassiner med masser af natur og aktivitet ...

esabs nye 3-fasede rebel™ svejsemaskiner – en suveræn kombination af styrke...

Send til en kollega

0.244