Halvandet år med neo-panamax

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

DEEPSEA: Den udvidede slusekapacitet i Panama Kanalen har fuldstændigt ændret sejladsmønstret for de største gastankskibe

Da det forhenværende post panamax containerskib ’Cosco Shipping Panama’ 26. juni 2016 som det første neo-panamax skib passerede slusen til den ny-udevidede Panama Kanal var det med store bevågenhed i shipping pressen.

I det efterfølgende 18 måneder frem til nu har mere end 2.500 neo-panamax skibe taget samme vej. Det opgør DNV GL i sit nyhedsbrev.

Det tidligere panamax mål for at skib lå på 294 meters længde og en bredde på 32,2 meter. Maksimaldimensionerne lyder med udvidelsen af Panamax Kanalen, og det deraf følgende neo-panamax mål, nu på 366 meter længde og en bredde på 49 meter.

Det betyder ifølge DNV GLs opgørelse, at 80 procent af verdens handelsflåde i dag er i stand til at skyde genvej mellem Stillehavet og Atlanten via Panama Kanalen.

Kæmpe forskel for LPG-tank

Modsat i de hidtidige sluser, hvor der anvendes særlige lokomotiver til at hale skibene gennem, anvendes der i de nye sluser nu bugserbåde. En for og en agter. Det har i starten sænket transittiden lidt, men er i takt med større rutine blevet sænket væsentligt, er meldingen ifølge DNV GL fra Panama Kanalen.

Læs også: Tonnage-rekord i Panamakanalen

December sidste år blev antallet af sluser udvidet fra seks til syv, hvorved det gennemsnitlige daglige antal neo-panamax skibe, der passerer sluserne nu ligger på 5,9 skibe.

Siden indvielsen af den udvidede kanal er det containerskibe og LPG-tankskibe, der tegner sig for de fleste passager. I november 2017 havde således 1.147 neo-panamax containerskibe og 636 neo-panamax LPG-tankskibe således benyttes sig af den nye transit mulighed.

Læs også: Flere danske skibe bruger Panamakanalen

Selv om LPG-tankskibene kun indtager andenpladsen, repræsenterer de den skibstype, som har profiteret mest af den udvidede Panama Kanal.

Før juni 2016 gik samtlige post panamax mellem Nordamerika og Asien syd om Afrika via Kap Det Gode Håb. Nu viser DNV GLs tal, at samtlige neo-panamax skibe i dette segment går via Panama Kanalen.

Mere om: Panamakanalen


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Dansk havnebus skal sejle uden kaptajn

Sømandsliv: Skibsdreng i ØK

Breve og dagbøger giver et indblik i livet til søs i 1700-tallet

Plus

Profil: Mærsk-manden med den utaknemmelige opgave

At transformere en gammeldags kultur med stempler og papircertifikater til en moderne, digitaliseret virkelighed

Blue Water laver mere og mere med FLSmidth

Plus

Ugens Foto: For anker i Santos

.

Plus

Her er det hemmelige Mærsk-museum på Esplanaden

Skibsreder A.P. Møllers originale kontor er bevaret på et utilgængeligt museum på Esplanaden i København

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Forbereder leje til en færge som måske ikke kommer

Plus

Rømø-fiskere hopper over hvert andet olieskift

Et hollandsk forsøg mangedoblede timerne mellem olieskift på skibe. Det fangede Svend Eskildsens opmærksomhed, og han prøvede samme manøvre i Danmark - med succes

Plus

Mærsk vil bygge nyt: Udnytter optioner hos Hyundai

CONTAINER: Yderligere to store containerskibe rapporteres undervejs i Maersk Lines igangværende nybygningsprogram

Plus

J. Lauritzen-boss tror på overskud i 2019

2017 blev endnu et år med røde tal på bundlinjen hos det danske tørlast- og gastankrederi. Dermed har J. Lauritzen på syv år tabt mere end 7,5 mia. kr. Men næste år skulle gerne give overskud, vurderer topchef Mads P. Zacho

J. Lauritzen stadig plaget af røde tal

Plus

Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

Plus

Rederi under radaren

United Shipping & Trading Company er en af de helt store i Det Blå Danmark. Det er også en af de mest lukkede. Søfart satte sig for alligevel at se lidt nærmere på virksomheden, og særligt rederiet Uni-Tankers - en skattet del af konglomeratet

Færgen udnytter ’Leonora Christina’s værftsophold

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Plus

Mærsk retter kikkerten mod land

Dagene med kontraheringer i bundter af mega-containerskibe er slut. Til gengæld skal de landbaserede aktiviteter øges, og Mærsk-toppen kigger nu efter opkøb uden for shippingbranchen

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Offshoreenergy rykker ind på Esbjerg Havn

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Kieler-sluse hårdt medtaget

Verdens næststørste containerrederi vil vokse i Aarhus

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Aalborg Havn øger sikkerheden - ny skumslukningscentral på vej

For at leve op til skærpede krav fra Beredskabsstyrelsen etablerer Aalborg Havn sammen med de øvrige lejere en ny skumslukningscentral på oliehavnen

Plus

Samsø-hurtigfærge til Sundbusserne

PASSAGERFART: Selskab bag Sundbusserne har købt den tidligere Samsø – Aarhus-færge fra Faaborg Værft

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Plus

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Forbereder leje til en færge ikke kommer

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nogle ser bare et kabel

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

TESS Danmark på FB og LinkedIn

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Geopal System leverer også kundetilpassede løsninger

Electro Care ApS - Afbalancering

Opgradering til industrikøkkenvaske

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Send til en kollega

0.26