Halvandet år med neo-panamax

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

DEEPSEA: Den udvidede slusekapacitet i Panama Kanalen har fuldstændigt ændret sejladsmønstret for de største gastankskibe

Da det forhenværende post panamax containerskib ’Cosco Shipping Panama’ 26. juni 2016 som det første neo-panamax skib passerede slusen til den ny-udevidede Panama Kanal var det med store bevågenhed i shipping pressen.

Læs også: Bredere skibe kan snart passere Panama-kanalen

I det efterfølgende 18 måneder frem til nu har mere end 2.500 neo-panamax skibe taget samme vej. Det opgør DNV GL i sit nyhedsbrev.

Det tidligere panamax mål for at skib lå på 294 meters længde og en bredde på 32,2 meter. Maksimaldimensionerne lyder med udvidelsen af Panamax Kanalen, og det deraf følgende neo-panamax mål, nu på 366 meter længde og en bredde på 49 meter.

Det betyder ifølge DNV GLs opgørelse, at 80 procent af verdens handelsflåde i dag er i stand til at skyde genvej mellem Stillehavet og Atlanten via Panama Kanalen.

Kæmpe forskel for LPG-tank

Modsat i de hidtidige sluser, hvor der anvendes særlige lokomotiver til at hale skibene gennem, anvendes der i de nye sluser nu bugserbåde. En for og en agter. Det har i starten sænket transittiden lidt, men er i takt med større rutine blevet sænket væsentligt, er meldingen ifølge DNV GL fra Panama Kanalen.

December sidste år blev antallet af sluser udvidet fra seks til syv, hvorved det gennemsnitlige daglige antal neo-panamax skibe, der passerer sluserne nu ligger på 5,9 skibe.

Læs også: Tonnage-rekord i Panamakanalen

Siden indvielsen af den udvidede kanal er det containerskibe og LPG-tankskibe, der tegner sig for de fleste passager. I november 2017 havde således 1.147 neo-panamax containerskibe og 636 neo-panamax LPG-tankskibe således benyttes sig af den nye transit mulighed.

Selv om LPG-tankskibene kun indtager andenpladsen, repræsenterer de den skibstype, som har profiteret mest af den udvidede Panama Kanal.

Før juni 2016 gik samtlige post panamax mellem Nordamerika og Asien syd om Afrika via Kap Det Gode Håb. Nu viser DNV GLs tal, at samtlige neo-panamax skibe i dette segment går via Panama Kanalen.

Mere om: Panamakanalen


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

"Disciplin skabte min karriere"

Plus

Søfarten er blevet mere usynlig

Det er søfarten, der fragter 80-90 pct. af mine ting og råstofferne, de består af. Så hvorfor er søfarten så usynlig?

Plus

Tidligere Samsøfærge fik lift til Torshavn

FÆRGER: Midlertidig færgerokade på Færøerne sendte ’Issehoved’ over Nordatlanten som projektlast med Eimskip

Plus

Positionsbillede

Plus

RAL-chef: Vi kommer til at sejle på godt 10 havne

Efter slagsmålet med Aalborg Havn om flytning af basen til Aarhus og et dårligt årsregnskab for 2017 varsler Royal Arctic Line et langt større netværk på omkring ti havne i Norge, Danmark og Island

Nyhedsbrev

Plus

Helsingør satser på krydstogt og biomasse

De har ingen bulk i Helsingør, men til gengæld en meget aktiv færgerute og et stort krydstogtsegment. Nu arbejder man på en ny havn, der skal servicere både biomasse og de 300.000 turister, der årligt kommer for at se Hamlets slot

Online Avis Arkiv
Plus

Willerslev krævede vildskab af rederier

Galleri: Smæk for skillingen under Danske Rederiers årsmøde

Plus

SØFART TEMA: ’Innovation’
Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Plus

DFDS godt fra start i Kina

Første af fire nye ro/ro-skibe til DFDS oppe på fulde længde i byggedokken hos Jinling

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Det netop offentliggjorte koncernregnskab for Blue Water Holding bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden

Maersk vil reparere 15.000 TEU containerskib

Brandbeskadigede ’Maersk Honam’ ender ikke som skrot

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus 1

RAL lander underskud i turbulent 2017

Rederier: Pirateri plager Øst- og Vestafrika

Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Danske Rederier får ny pressechef

ADP henter ny salgschef

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste chance!

Technoflex virksomhed præsentation

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & ...

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Send til en kollega

0.26