Aalborg-virksomheden Serenergy er på vej med modulære brændselsceller, drevet på metanol.
Det sker i et projekt, der udspringer fra den tyske værftsgruppe Meyer Werft.
Teknologien kan ultimativt erstatte konventionelt drevet hjælpemaskineri på fremtidens krydstogtskibe. Dermed reintroduceres en af de seneste alternative bunkertyper. Denne gang må...
Modulære metanoldrevne brændselsceller på vej ud i elektriske skibsmaskinerier
BRÆNDSELSCELLER: Mens metanol allerede anvendes som alternativ bunker i mekaniske maskinerier, driver metanol også Serenergys brændselsceller, der er på vej ud i fremtidens krydstogtskibe
2
Billeder
RCCL, som her får en af sine Quantum-klasse nybygninger gelejdet ud gennem Ems-floden fra Meyer Werft i Papenburg, er et af de krydstogtrederier, der arbejder på en større udbredelse af brændselsceller i skibsfarten. Foto: Meyer Werft
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Søfart, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer