'Kronprins Frederik' på tur efter Fayard-ophold

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Fragtfgærgen har gennemgået omfattende vedligeholdelsesarbejde og er helt nymalet. Samtidig er færgens leje i Puttgarden blevet bundsikret.

'Kronprins Frederik' har siden april 2017 sejlet som fragtfærge på Scandlines’ Rødby-Puttgarden rute. En rute hvor der er brug for ekstra kapacitet til at fragte den stigende mængde lastbiler på ruten.

Læs også: Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Frem til april 2017 sejlede færgen på ruten Gedser-Rostock, men da Scandlines’ indsatte sine to nye hybridfærger 'Berlin' og 'Copenhagen' på den rute, blev det muligt at flytte 'Kronprins Frederik' til Rødby-Puttgarden.

Gennemgribende tjek i Munkebo
Færgen trængte dog til en række vedligeholdelsesarbejder og et kosmetisk løft. Den opgave vandt værftet Fayard i Munkebo, hvor færgen var i tørdok i november og december 2017. Samtidig gennemgik færgen et Lloyd’s Register tjek. 

Der blev udført stålreparationer af ballasttanke; færgens bagbord ror blev fjernet og sendt til reparation, og dens propeller blev efterset af eksperter. Desuden blev skibets davider renoveret, og deres bæreevne tjekket ved hjælp af sandsække. Også ankerkæden fik en overhaling med rensning og tjek af styrke.

Malerarbejdet var omfattende. Først blev al bundmaling fjernet ved hjælp af ultrahøjtrykspuling med et tryk på 2.500 bar. Til sammenligning er almindelig højtrykspuling på 100 til 150 bar. Skibets bund har fået begroningshæmmende maling for at holde brændstofforbruget nede. 

Bundsikring af færgens leje i Puttgarden
Under 'Kronprins Frederik's værftsophold blev færgens leje i Puttgarden i Tyskland bundsikret for at forhindre erosion. 

Bundsikringen består af en 45 cm tyk betonplade, som blev afgrænset af 155 gabioner.

Før støbningen af betonpladen, blev bunden stabiliseret med ca. 2.500 tons sten. 

Med værftsophold og bundsikring er både færge og leje klar til at fragte den stigende mængde lastbiler, der krydser Østersøen mellem Danmark og Tyskland.

Mere om: FAYARD | Scandlines


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Tidligere Samsøfærge fik lift til Torshavn

FÆRGER: Midlertidig færgerokade på Færøerne sendte ’Issehoved’ over Nordatlanten som projektlast med Eimskip

Plus

DFDS godt fra start i Kina

Første af fire nye ro/ro-skibe til DFDS oppe på fulde længde i byggedokken hos Jinling

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv
Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

Grimaldi indsætter mega-ro/ro skibe i Nordeuropa

Grimaldi vil indsætte tre af seks nye hybrid-drevne mega-ro/ro-skibe i Nordeuropa hos datterselskabet Finnlines

Medie: Celsius køber fire skibe af Kirk-familien

Fire produkttankere har skiftet hænder fra Kirk Kapital til Celsius Shipping, som dermed gør sin entre i produkttank, skriver Tradewinds.

Plus

Svitzer sælger bugserbåd til Hanstholm

BUGSERING: Stor havneudvidelse giver arbejde til et tredje skib hos Hanstholm Bugserservice

Ny Ærøfærge er nu kontraheret i Hvide Sande

Plus

Alderspræsident forlader Maersk Supply Service

OFFSHORE: Fjerde og sidste af de norske PSV’ere fra halvfemserne er solgt som led i Maersk Supply Services flådefornyelse

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Plus

Polsk rederi køber tidligere Herning-tanker

TANK: Christiania Shipping afhænder 16 år gammelt produkt- og kemikalietankskib til Unibaltic

Historisk tilslutning til at sejle under Dannebrog

Brian Mikkelsen: Fremgangen viser, at Danmark er en attraktiv flagstat

Flensborg-værft får hidtil største ordre

Plus

215 havneanløb pr. uge gør Mærsk suveræn i Sydamerika

Latinamerika er nyt kerneland for Maersk Line, som netop nu åbner flere nye containerruter mellem bl.a. Sydamerika og Asien - ifølge ekspert er timingen god, da efterspørgsel på containertransport stiger kraftigt i Sydamerika

Plus

DFDS selv med til at bygge ny kanal-færge

NYBYGNING: Stena RoRo løfter option på femte E-Flexer fra Avic Weihai-værftet til 10-års bareboat charter hos DFDS, der selv skal være med under bygningen

Seks nye LR2-tankskibe på vej til Maersk Tankers

Medie: Norden køber to af Lego-familiens skibe

Norden har købt to skibe af Kirk Kapital, som efter et stort tab trækker sig ud af shipping.

Plus

Comeback til gammelt design hos nye Mærsk-feedere

Med lodret stævn og indbygget bulb på syv nye Østersø-feedere vender Maersk Line tilbage til et klassisk designprincip, som blev skrottet for mere end 50 år siden

Plus

4 spørgsmål til skibsdesigneren

Salgsdirektør Thomas Eefsen fra Odense Maritime Technology svarer på spørgsmål om Maersk Lines syv nye Østersø-feedere

Plus

C-bed-direktør: Vigtig og succesfuld epoke er slut

OFFSHORE VIND: Den sidste af C-bed’s gamle færger har forladt flåden. Nu er fokus på skræddersyede specialskibe

Rederiet Knud I. Larsen knækkede halsen på container-feedere

Der stod pengestærke personligheder bag rederiet Knud I. Larsen. Det var bl.a. Herman og Peter Zobel (Codan) og familierne bag Frellsen Kaffe og Ørskov Skibsværft samt naturligvis Knud I. Larsen selv

Plus

DFDS haler ind på Grimaldi

ANALYSE: Købet af U.N. Ro-Ro bringer DFDS tæt på Middelhavs-giganten Grimaldi, der omvendt rykkede ind i Nordeuropa med overtagelsen af Finnlines i 2016

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sidste chance!

Technoflex virksomhed præsentation

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & ...

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Send til en kollega

0.637