Ny Torm-aktieudvidelse skal finansiere ordrebog

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

Produkttankrederiet vil udstede 12,5 mio. nye A-aktier. Provenuet skal bruges til at forstærke flåden. Meddelelsen kommer samtidig med et varsel om et stort overskud på driften for 2017

Det er rart at få en positiv regnskabsnyhed ud i forbindelse med en aktieemission. Og en sådan kunne Torm plc. præsentere, siden man forventer et overskud på driften (EBITDA) på 155-160 mio. US$ for regnskabsåret 2017. Overskuddet efter skat vil dog blive væsentlig mindre - mellem 0-5 mio. US$, forlyder det fra selskabet.

Meddelelsen kommer samtidig med, at Torm plc. udsteder 12,5 mio. nye A-aktier. Kapitalfonden Oaktree Capital Management, der i dag ejer 63,5 procent af A-aktierne, har garanteret et provenu på mindst 100 mio. US$, og efter aktieudvidelsen vil Oaktree sidde på 65 procent af aktierne.

På en telekonference i dag holdt CEO Jacob Meldgaard kortene tæt til kroppen ift. adressen på øvrige nye investorer, men det handler om EU- og UK-investorer, forlyder det.

På to stærke ben

Provenuet fra aktieudvidelsen vil dels gå til at konsolidere virksomhedens likvider, der vil være på 300 mio. US$ efter aktieemissionen. Dels til at købe ny tonnage, via nybygninger.

CEO Jacob Meldgaard pointerede, at det er første gang siden 2010, at dansk shipping rejser penge på Børsen.

- Vi er glade og stolte over, at vi kan rejse 100 mio. dollar, som er garanteret via Oaktree. Jeg hæfter mig ved, at vi har stærk opbakning fra Oaktree, som har været villig til at bakke emissionen op - og er villig til at tegne alle aktier, vi udsteder, siger han og tilføjer, at den solide drift af rederiet er det andet ben, der gør Torm interessant for investorerne.

Ny tonnage

Dirktøren lægger ikke skjul på, at man prioriterer ny tonnage højt.

Læs også: Torms søfolk er både på land og sø

- I 2019 får vi leveret to ny LR-tankere af Guangzhou Shipyard International. De har en værdi af 74 mio. US, og herunder udvider vi relationen til APM AMRO, siger Jacob Meldgaard med henvisning til, at den hollandske bank er med til at finansiere de to produkttankere.

- Og vi har fortsat fire optioner på hånden til attraktive priser hos GSI, tilføjer han og understreger, at de nye skibe bl.a. har de snart påkrævede ballastvandsystemer installeret ved leveringen samt mulighed for at installere tidssvarende scrubbere.

Læs også: Ny LR2-nybygning til Torm

- Men vi vil også se på andre attraktive investeringsmuligheder for skibe, der allerede er på vandet, siger han med henvisning til, at det ikke kun er nybygget tonnage, ledelsen ser på.

Anden vækst

Udvidelse giver imidlertid også mulighed for at investere i anden vækst end nye skibe, fastslår Jacob Melgaard:

- Alle pengene bliver ikke brugt i et 'one-go' - vi har også mulighed for at se på andre områder. Med udvidelsen har vi 300 mio. US$ i likvider, og vi er trygge ved, at vi kan skabe yderligere vækst.

- Værdiskabelsen i Torm ser vi imidlertid ved, at vi har kontrollen med skibene, understreger Jacob Meldgaard som svar på et spørgsmål, om man vil købe sig ind i andre produkttankrederier. I så fald bliver det som kontrollerende ejer.
Mere om: TORM


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

’Dana Anglia’ fylder 40 år

Maj i år er det 40 år siden, at DFDS’ seneste færgenybygning blev leveret

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Plus

Mærsks feeder-rederi indleder ny skibsserie

CONTAINER: Seago Line har overtaget den første af i alt syv nybygninger til feeder-trafikken i Nordeuropa

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Mærsk bestiller to nye containerskibe

Nyhedsbrev

Plus

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Online Avis Arkiv

Næssundfærgen er tilbage med ny bemanding

Regeringen vil ikke favorisere danske værfter

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Plus 1

Ugens Positionsbillede

Hedgefonde øger investeringer i shipping

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Metal Maritime vil bekæmpe skatteudspil

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

DFDS med i bølge af ro/pax-kontraheringer i Kina

FÆRGER/SHORTSEA: To nye ro/pax-færger målrettet DFDS’ marked på Østersøen klar i 2021. Hvis DFDS følger markedstrenden kan nye mere cruise-orienterede færger også være på vej fra Kina

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Trecifret millionordre til Karstensens Skibsværft

Massefyring på BornholmerFærgen

Plus

"Assens har ikke en chance for at få samme støtte som Søby"

Ifølge havnedirektøren i Assens er støtten til Søby Havn udtryk for klar statsstøtte til et værft, der ligger i skarp konkurrence med bl.a. Assens værft. Han peger på, at støtten - i første omgang en VVM-undersøgelse, mens 100 mio. kr. kan være på vej til selve udvidelsen - er meget stor sammenlignet med de seneste havnepakker

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Danske Lodser opsiger aftaler med DanPilot

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Smyril Line får egne faciliteter i Hirtshals

HAVNE: Efter markant udvidelse af besejlingen af Hirtshals kan Smyril Line nu se frem til egne terminalfaciliteter i den store nordjyske færgehavn

Brand på russisk destroyer er slået ned

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Nordmændene er vilde med danske værfter

Næssie er i vand igen

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Minister vil ikke lukke sygedagpengehul

Kritikere: Ny tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Faaborg-rederi frikendt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

Send til en kollega

0.33