Hård konkurrence om ikonisk kystrute

Offshorerederi melder sig ind i kampen om Hurtigruten og vil stille op med fire nybygninger

Den norske stat gransker i øjeblikket de indkomne tilbud på at drive verdens vel nok bedst kendte skibsrute, Hurtigruten langs den norske vestkyst fra Bergen i syd til Kirkenes i nord få kilometer fra den norsk-russiske grænse.

Koncessionsholderen har tidligere skullet stille med mindst 11 skibe for at kunne opretholde kravene om daglige anløb af samtlige havne på den 11 dages tur/retur-rutesejlads mellem de to yderpunkter. Dette massive tonnagekrav har hidtil dæmpet interessen for at byde ind for andre end den nuværende operatør, selskabet Hurtigruten AS.

Udbuddet til den kommende koncession, der gælder fra 2021 og ti år frem, er imidlertid nu opdelt i tre. Derfor er der reelt tre kontrakter, som kan bydes ind på: To på fire skibe samt en på tre skibe. Dette har ifølge en udtalelse fra den udbydende myndighed Samferdselsdepartementet skabt en hidtil uhørt interesse, hvor mellem fem og 10 rederier angivelige skulle overveje at byde ind.

Klar til at bygge skibe

Fristen for tilbudsgivning var 3. januar, hvorefter der ventes en afgørelse sidst i marts måned i år. Der er kun to rederier, udover Hurtigruten selv, der offentligt har meldt sig som interesserede.

Dels færgerederiet Color Line, der bl.a. sejler ud fra Hirtshals, samt dels holdingselskabet bag offshore-rederiet Havila Shipping, Havila Holding AS, som til formålet har dannet selskabet Havila Kystruten AS. Det vides således ikke om der også er danske interesser med blandt de bydende rederier.

Læs også: Rolls-Royce Marine spiller hovedrollen i norsk show case

Color Line har efterfølgende ikke meldt yderligere ud om deres interesse i udbuddet. Det har det norske offshore-rederi derimod. De har således offentliggjort en illustration af den serie på fire skibe, selskabet er klar til at sætte i værftsudbud, hvis de vinder en af de to kontrakter på fire skibe. Skibsdesignet er udført af det norske Havyard-værft.

Læs også: Hurtigrutens nye skibe får hybriddrift

De fire passagerskibe bliver således 125 meter lange og får en kapacitet på 700 passagerer, meddeler Havila Kystruten AS.

Holdingselskabet ejer ifølge fagmediet Skipsrevyen bl.a. også dele af det store norske indenrigsfærgerederi Fjord1 samt et af de nuværende Hurtigrute-skibe, ’Richard With’, der for nogle år siden blev afhændet af Hurtigruten på sale and lease back-vilkår.

Mere om: Hurtigruten


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Havnebus skal sejle uden kaptajn

Dansk design bag verdens største færgeordre

SKIBSDESIGN: Nye generationer af cruiseorienterede ro/pax-færger hos Grandi Navi Veloci og Moby Line bliver designet af OSK-Ship Tech

Nyhedsbrev

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Online Avis Arkiv

Dansk nedkølingsteknologi er klar til kommercielt spring

Maersk Drilling og Wärtsilä planlægger vedligeholdelses-sølvbryllup

Bradal´s Produkthandel vælger Fredericia

Genvindingsvirksomheden flytter oplagringen og udskibningen af genbrugsjern til Fredericia Havn

'Næssie' som kirkeskib

Rival nedsabler Mærsks strategi

Der er ikke mange logiske tanker bag Mærsks planer om at knytte havneterminalerne tættere på containerforretningen, mener Hapag Lloyd’s topchef

Esvagts næste ERRV søsat

A.P. Møller straffes for ulovlig arbejdskraft

Dommer ser formildende omstændigheder i sag om to kineseres og en amerikaners ansættelse hos Mærsk.

Mærsk bestiller to nye containerskibe

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Plus

To nye aframax-tankere til Torm

TANK: Input af nyt tonnage til Torms LR2-flåde. Yderligere to skibe i serien følger i det kommende halvår

Plus

4 spørgsmål til Lars Thrane

Plus

Mærsks feeder-rederi indleder ny skibsserie

CONTAINER: Seago Line har overtaget den første af i alt syv nybygninger til feeder-trafikken i Nordeuropa

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Metal Maritime vil bekæmpe skatteudspil

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Plus 1

Ugens Positionsbillede

Næssundfærgen er tilbage med ny bemanding

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Næssie er i vand igen

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet elle...

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Send til en kollega

0.263