23948sdkhjf

Britiske passagerskibe var teknologiske vidundere

I anden del af serien om den engelske handelsflåde dykker vi ned i Englands legendariske linerrederier fra dengang, hvor England havde verdens største linerflåde
Festen for de britiske linerrederier varede lige indtil det tidspunkt, hvor passagerskibe i rutefart mellem verdensdelene blev gjort overflødige af jetflyene.

Men under linerrederiernes storhedstid, var der swung over tingene, og Søfart bringer på dette opslag en gennemgang af de mest legendariske rederier.

De fleste kender Cunnard Line, der byggede videre på White Star Line, der som bekendt ejede ’Titanic’.

Rederiet blev berømt med kæmpen ’Queen Elizabeth’.

Cunard Line blev i 1968 overtaget af byggefirmaet Trafalgar House, som hurtigt frasolgte krydstogtskibene til USA - et godt eksempel på den generelle og mangeårige nedgang, som ramte de engelske linerrederier, da de skulle håndtere kon kurencen fra flytrafikken. Langt de fleste eksisterer som bekendt i dag kun i historiebøgerne.

Men engang var det navne som Blue Funnel Line, British India Steamship og Peninsular & Oriental, der bar den teknologiske førertrøje i den maritime verden. '

Her er imperiets stolte rederier:

Cunnard:
http://www.soefart.dk/article/view/58030...

Blue Funnel Line
http://www.soefart.dk/article/view/58029...

Union Castle Line:
http://www.soefart.dk/article/view/58029...

British India Steamship
http://www.soefart.dk/article/view/58029...

Peninsular & Oriental
http://www.soefart.dk/article/view/58030...

Royal Mail Line
http://www.soefart.dk/article/view/58029...
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109