Milepæl - Nordens maritime voldgift er en realitet

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Etableringen af Nordic Arbitration-voldgiften er en vigtig milepæl og vil ofte være en billigere, mindre kompleks og mere tidseffektiv løsning end en London-voldgift

Nordic Arbitration er nu stiftet og kan vælges som voldgiftsret. Et foreløbigt sekretariat er oprettet ved advokat Georg Scheel, tidligere direktør for Nordisk Skibsrederforening. I slutningen af 2017 vedtog man vedtægter, regler for voldgiftsbehandling, best practice guidelines og regler for bevisoptagelse.

De sidste medlemmer af styregruppen skal udpeges. En hjemmeside er oprettet på nordicarbitration.org eller nordicarbitration.dk. Danske maritime aktører kan med fordel allerede nu overveje at aftale voldgift "på hjemmebane" under Nordic Arbitrations regelsæt i deres kommercielle kontrakter.

Historien bag
Mange danske maritime virksomheders kontraktforhold er i dag underlagt engelsk ret og tvistløsning ved voldgift i London. Baggrunden er en mangeårig international tradition, og i dag begrundes valget ofte med henvisning til hensynet til at sikre et neutralt forum. Høje advokathonorarer med både "solicitors" og "barristers", tunge bevisprocedurer og adgang til domstolsprøvelse af også materielle spørgsmål i voldgiftskendelser fører dog i stigende grad til dyre og langtrukne sags-forløb i England. På konferencen om maritim voldgift (ICMA) i København i september 2017 blev der således fra industriens side udtrykt kritik af det engelske voldgiftssystem. I panelet deltog talere fra danske rederier og fra den danske forsikringsverden.

Parterne kan undgå disse ulemper ved at vælge voldgift i de nordiske lande, der har en mere pragmatisk tilgang til procesførelsen, og hvor procesomkostningerne er væsentligt lavere. Ved at vælge en samlet nordisk løsning sikres, at der kan trækkes sagsvolumen og ekspertise (tekniske eksperter, dommere og advokater) fra hele det nordiske område. Dette giver kritisk masse.

Non-profit
Siden 2014 har en fælles nordisk arbejdsgruppe afsøgt mulighederne for at skabe et nordisk vold-giftsinstitut, der kunne blive et attraktivt alternativ til maritim og offshore voldgift i London.

I arbejdsgruppen var repræsentanter fra både industrien og rådgiversiden i de nordiske lande. Fra dansk side deltog blandt andet bestyrelsesmedlemmer fra Den Danske Søretsforening.

Resultatet er Nordic Arbitration, der vil tage form af en non-profit forening med en overordnet styregruppe og en mindre administrationsfunktion. Nordic Arbitration vil ikke have et fysisk hjem-sted, og Nordic Arbitration bliver dermed en mellemting mellem ad hoc voldgift og voldgift oprettet under et egentligt voldgiftsinstitut. I de konkrete voldgiftssager vil voldgiftsretten have sæde i et af de nordiske lande. Sæde i Danmark kan derved vælges.

Reglerne
Nordic Arbitrations regler adskiller sig ikke væsentligt fra andre sædvanlige regler for førelse af voldgiftssager.

Det særlige ved Nordic Arbitration er de såkaldte "Best Practice Guidelines", der bedst beskrives som retningslinjer for reglernes anvendelse. Formålet er at sikre forudsigelighed, transparens, omkostningseffektivitet og en retfærdig voldgiftsproces.

Retningslinjerne adskiller sig væsentligt fra praksis i f.eks. en London-voldgift. Særligt er der taget højde for tidsaspektet og for omkostningsaspektet.

F.eks. skal klageskrift som udgangspunkt indgives senest 28 dage efter det indledende forberedende møde, svarskrift skal indgives senest 28 dage efter klageskriftet, og efterfølgende skrift-veksling med intervaller af maksimalt 21 dage.

I relation til bevisførelse adskiller Nordic Arbitration sig også væsentligt fra den langsommelige "disclosure"-procedure, der kendes fra London-voldgifter. Udgangspunktet er, at en part og voldgiftsretten ikke kan pålægge modparten at fremlægge dokumentation. Tilsvarende er udgangspunktet, at vidner kun afhøres under den mundtlige forhandling, og at der ikke indgives skriftlige vidneerklæringer inden da.

En Nordic Arbitration-voldgift vil således ofte være en billigere, mindre kompleks og mere tidseffektiv løsning end f.eks. en London-voldgift.

Kun tiden vil vise, om de maritime aktører vil tage Nordic Arbitration til sig som tvistløsningsforum. Potentialet er stort.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

Nyhedsbrev

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

Online Avis Arkiv
Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus

RAL lander underskud i turbulent 2017

Rederier: Pirateri plager Øst- og Vestafrika

Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

VIDEO
Brand rammer bilskib

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

ADP henter ny salgschef

Vattenfall indleder jagten på sø-miner

I sensommeren sender Vattenfall et skib ud for at undersøge, hvad der gemmer sig nede i havbunden der, hvor havmølleparkerne Vesterhav Syd og Nord og Kriegers Flak skal opføres.

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

Send til en kollega

0.262