Milepæl - Nordens maritime voldgift er en realitet

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

Etableringen af Nordic Arbitration-voldgiften er en vigtig milepæl og vil ofte være en billigere, mindre kompleks og mere tidseffektiv løsning end en London-voldgift

Nordic Arbitration er nu stiftet og kan vælges som voldgiftsret. Et foreløbigt sekretariat er oprettet ved advokat Georg Scheel, tidligere direktør for Nordisk Skibsrederforening. I slutningen af 2017 vedtog man vedtægter, regler for voldgiftsbehandling, best practice guidelines og regler for bevisoptagelse.

De sidste medlemmer af styregruppen skal udpeges. En hjemmeside er oprettet på nordicarbitration.org eller nordicarbitration.dk. Danske maritime aktører kan med fordel allerede nu overveje at aftale voldgift "på hjemmebane" under Nordic Arbitrations regelsæt i deres kommercielle kontrakter.

Historien bag
Mange danske maritime virksomheders kontraktforhold er i dag underlagt engelsk ret og tvistløsning ved voldgift i London. Baggrunden er en mangeårig international tradition, og i dag begrundes valget ofte med henvisning til hensynet til at sikre et neutralt forum. Høje advokathonorarer med både "solicitors" og "barristers", tunge bevisprocedurer og adgang til domstolsprøvelse af også materielle spørgsmål i voldgiftskendelser fører dog i stigende grad til dyre og langtrukne sags-forløb i England. På konferencen om maritim voldgift (ICMA) i København i september 2017 blev der således fra industriens side udtrykt kritik af det engelske voldgiftssystem. I panelet deltog talere fra danske rederier og fra den danske forsikringsverden.

Parterne kan undgå disse ulemper ved at vælge voldgift i de nordiske lande, der har en mere pragmatisk tilgang til procesførelsen, og hvor procesomkostningerne er væsentligt lavere. Ved at vælge en samlet nordisk løsning sikres, at der kan trækkes sagsvolumen og ekspertise (tekniske eksperter, dommere og advokater) fra hele det nordiske område. Dette giver kritisk masse.

Non-profit
Siden 2014 har en fælles nordisk arbejdsgruppe afsøgt mulighederne for at skabe et nordisk vold-giftsinstitut, der kunne blive et attraktivt alternativ til maritim og offshore voldgift i London.

I arbejdsgruppen var repræsentanter fra både industrien og rådgiversiden i de nordiske lande. Fra dansk side deltog blandt andet bestyrelsesmedlemmer fra Den Danske Søretsforening.

Resultatet er Nordic Arbitration, der vil tage form af en non-profit forening med en overordnet styregruppe og en mindre administrationsfunktion. Nordic Arbitration vil ikke have et fysisk hjem-sted, og Nordic Arbitration bliver dermed en mellemting mellem ad hoc voldgift og voldgift oprettet under et egentligt voldgiftsinstitut. I de konkrete voldgiftssager vil voldgiftsretten have sæde i et af de nordiske lande. Sæde i Danmark kan derved vælges.

Reglerne
Nordic Arbitrations regler adskiller sig ikke væsentligt fra andre sædvanlige regler for førelse af voldgiftssager.

Det særlige ved Nordic Arbitration er de såkaldte "Best Practice Guidelines", der bedst beskrives som retningslinjer for reglernes anvendelse. Formålet er at sikre forudsigelighed, transparens, omkostningseffektivitet og en retfærdig voldgiftsproces.

Retningslinjerne adskiller sig væsentligt fra praksis i f.eks. en London-voldgift. Særligt er der taget højde for tidsaspektet og for omkostningsaspektet.

F.eks. skal klageskrift som udgangspunkt indgives senest 28 dage efter det indledende forberedende møde, svarskrift skal indgives senest 28 dage efter klageskriftet, og efterfølgende skrift-veksling med intervaller af maksimalt 21 dage.

I relation til bevisførelse adskiller Nordic Arbitration sig også væsentligt fra den langsommelige "disclosure"-procedure, der kendes fra London-voldgifter. Udgangspunktet er, at en part og voldgiftsretten ikke kan pålægge modparten at fremlægge dokumentation. Tilsvarende er udgangspunktet, at vidner kun afhøres under den mundtlige forhandling, og at der ikke indgives skriftlige vidneerklæringer inden da.

En Nordic Arbitration-voldgift vil således ofte være en billigere, mindre kompleks og mere tidseffektiv løsning end f.eks. en London-voldgift.

Kun tiden vil vise, om de maritime aktører vil tage Nordic Arbitration til sig som tvistløsningsforum. Potentialet er stort.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

’Dana Anglia’ fylder 40 år

Maj i år er det 40 år siden, at DFDS’ seneste færgenybygning blev leveret

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Plus

Mærsks feeder-rederi indleder ny skibsserie

CONTAINER: Seago Line har overtaget den første af i alt syv nybygninger til feeder-trafikken i Nordeuropa

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Mærsk bestiller to nye containerskibe

Nyhedsbrev

Regeringen vil ikke favorisere danske værfter

Online Avis Arkiv
Plus

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Næssundfærgen er tilbage med ny bemanding

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Metal Maritime vil bekæmpe skatteudspil

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Plus 1

Ugens Positionsbillede

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

DFDS med i bølge af ro/pax-kontraheringer i Kina

FÆRGER/SHORTSEA: To nye ro/pax-færger målrettet DFDS’ marked på Østersøen klar i 2021. Hvis DFDS følger markedstrenden kan nye mere cruise-orienterede færger også være på vej fra Kina

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Plus

"Assens har ikke en chance for at få samme støtte som Søby"

Ifølge havnedirektøren i Assens er støtten til Søby Havn udtryk for klar statsstøtte til et værft, der ligger i skarp konkurrence med bl.a. Assens værft. Han peger på, at støtten - i første omgang en VVM-undersøgelse, mens 100 mio. kr. kan være på vej til selve udvidelsen - er meget stor sammenlignet med de seneste havnepakker

Trecifret millionordre til Karstensens Skibsværft

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Danske Lodser opsiger aftaler med DanPilot

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Intelligente kølecontainere forudser egne fejl

Aalborg-forsker har sammen med elektronikvirksomheden Lodam udviklet et system, så kølecontainere kan forudsige fejl - inden de går i stykker

Massefyring på BornholmerFærgen

Smyril Line får egne faciliteter i Hirtshals

HAVNE: Efter markant udvidelse af besejlingen af Hirtshals kan Smyril Line nu se frem til egne terminalfaciliteter i den store nordjyske færgehavn

Brand på russisk destroyer er slået ned

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Mærsk noterer sig Rusland som bagmand for cyberangreb

Nordmændene er vilde med danske værfter

Næssie er i vand igen

Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk

Krav for 32 milliarder mere end værdier i OW-konkursbo

Minister vil ikke lukke sygedagpengehul

Kritikere: Ny tunnelforbindelse vil koste tusindvis af job

Faaborg-rederi frikendt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nordiske landskabsarkitekter

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet eller PC/Mac.

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Effektivisering med ny 1,2 mm skæreskive ” The Edge”

Nye filterpressepumper fra PUMPEGRUPPEN

Konference - Vejle investerer 11 milliarder i byudvikling

Electro Care ApS - Omvikling af motorer

Miljø venlig blæsemiddel m. IBIX

Lær at udføre spændingsanalyser - deltag på FEA Inventor Finite Element Ana...

Ajos flytter stående kran

Nyt unikt løfteåg produceret til en kunde

Send til en kollega

0.319