Dansk styrmand om near miss: "Tæt på den helt store katastrofe"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

"Der blev helt stille på broen og alle holdt vejret i nogle lange sekunder" - tidligere styrmand på dansks containerskib beretter om, hvordan han var tæt på at havarere med en færge i Messinastrædet

- Vi sejlede i Messinastrædet mellem Italien og Sicilien på vej mod Suezkanalen. Jeg var førstestyrmand på et containerskib.

Henrik Uth er i dag gået på land og arbejder i virksomheden Survey Association. Han har en fortid som skibsofficer i handelsesflåden.

Han beretter om karrierens største såkaldte near miss i forbindelse med, at han i sin nye egenskab som direktør for Survey Association beskæftiger sig indgående med sikkerhed til søs.

Læs mere her.

- I Messinastrædet sejler færgerne tæt og ofte mellem Sicilien og fastlandet, og vi havde naturligvis lods ombord. Men selv med lods på broen, er det jo fortsat kaptajnen som er ultimativ ansvarlig, og vi overvågede lodsens dispositioner. Vi blev i stigende grad bekymrede over, at lodsen ikke virkede helt tilstedeværende og ikke virkede som om, at han havde det fulde overblik. Måske fordi, at der også var en vigtig fodboldkamp i gang, som han kommenterede ivrigt på sammen med lodser på andre skibe i farvandet.

Pludselig gik det op for os, at han havde overset en færge med vel omkring 1000 passager ombord, som var på kollisionskurs.

Overtog kontrollen
- Vi endte med at måtte overtage fra lodsen! Vi lagde roret helt i borde og maskinen på fuld bak for at undgå den truende kollision.

Dette var en regulær near miss og jeg fik vigtig lærdom om vigtigheden af sikre en effektiv kommunikation mellem besætning, lods og øvrige fartøjer i samme farvand.

Det var både skræmmende lærerigt og viser lidt om, hvor stort ansvar og hvor hårdt pres der hviler på skuldrene af officererne i langfarten.

Lange sekunder
- Jeg husker tydeligt de næsten uendelige øjeblikke, hvor den pågældende færge forsvandt ud af synsfeltet fra broen fordi den var så tæt på, at den blev skjult for stævnen.

Og jeg husker den stilhed, der var på broen, mens alle ventede på det øjeblik, hvor vi enten ville komme til at mærke kollisionen eller at færgen ville komme til syne på den anden siden af stævnen. Heldigvis dukkede den op på den anden side og alle kunne ånde lettet op.

- Der vil altid være en risiko ved sejlads. Som skibsofficer vil du altid opleve at skulle styre dit skib igennem et tæt befærdet farvand og under vanskelige vejrforhold. I disse tilfælde er det uundgåeligt, at risikoen for en ulykke øges. Men den risiko lever vi med til daglig og den risiko er vi trænet i at håndtere.

Henrik Uth fortsætter:

- Kollisioner har fundet sted så længe mennesket har sejlet. Og vi har konstant forsøgt at lære af fejltagelser og havarier og ibrugtage ny teknologi til at reducere risici. Teknologi kan hjælpe med at afværge en kollision. Men der vil altid være et menneske, som skal fortolke relevante input fra teknologien. Men data og kommunikation kan altid blive misfortolket, og i disse tilfælde har man ingredienserne til en ulykke.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

DFDS godt fra start i Kina

Første af fire nye ro/ro-skibe til DFDS oppe på fulde længde i byggedokken hos Jinling

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Mærsk-CEO: Vi vil tage større ansvar for sømandsuddannelser

Flere unge skal kunne bruge en sømandsuddannelse hos Mærsk til at finde et ståsted på arbejdsmarkedet, lyder det fra Mærsk-CEO Søren Skou

Maersk vil reparere 15.000 TEU containerskib

Brandbeskadigede ’Maersk Honam’ ender ikke som skrot

Odfjell-topchef og Mærsk-barnebarn i Maersk Brokers bestyrelse

Blue Water kom ud af 2017 med millionunderskud

Det netop offentliggjorte koncernregnskab for Blue Water Holding bærer præg af store investeringer og forandringer i virksomheden

Nyhedsbrev

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Online Avis Arkiv

OSK-Shiptech ser store muligheder i brandvarmt ro/pax-marked

Når færgemarkedet mættes skal Asiens middelklasse tage over

Plus

Affald hober sig op på havne

Regeringens udflytning af Miljøstyrelsen har skabt månedlange køer på godkendelser til at fragte affald med skib ud af landet. Det gør det sværere og dyrere at planlægge transporten, påpeger flere virksomheder

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Populær genvej mellem Jylland og Als hårdt ramt af maskinskade

DFDS og maritim iværksætter vil have sunde søfolk hjem

DFDS-topchef ny formand for Danske Rederier

Niels Smedegaard overtager formandsposten fra Mærsk-direktør Claus V. Hemmingsen, der fortsætter som næstformand i bestyrelsen

Martec fisker maskinmester-kandidater i Aalborg

Plus

Blue Water bag største turnaround-skib i København

HAVNE: NCL vender et af sine største skibe hele 17 gange i København i år. Hver gang skal et stort antal besætningsmedlemmer af- og påmønstre, hvilket skaber travlhed hos havneagenten

Plus

RAL lander underskud i turbulent 2017

Rederier: Pirateri plager Øst- og Vestafrika

Plus

Havnerapport er ren disruption

DEBAT: Ekspertudvalgets anbefalinger til en ny havnelov løser ikke de private havnevirksomheders problemer - den læner sig i alt for stor udstrækning op ad havnesektorens ønsker og vil derfor kun bringe nyt ved til bålet

Der blev sat en stopper for stigende godsomsætning

Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

VIDEO
Brand rammer bilskib

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Danske Rederier får ny pressechef

ADP henter ny salgschef

Finansdirektør forlader Maersk Line

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Søjlesvingkran med elektrisk krøj? Det kan vi selvfølgelig også klare!

Skueglas til bl.a. Proces- og Foodindustrien, laves efter kundernes specifikation

Bigadan sikrer sine medarbejdere optimalt

Ses vi til Vestfyn Trækker 2018 ?

Whale Catcher “Southern Actor”

Kom og mød os til Vestfyn Trækker i denne weekend

Bonfiglioli snekkegear

Hjemmesider øger salget med klima-ikon!

Fluidware App

WEICON Gasket Maker - Permanent elastisk specialforsegling

Grib muligheden på Folkemødet 2018

Smart og hurtig montageløsning.

JOBOPSLAG: Performance orienteret salgskonsulent til udvikling og opbygning af det svenske marked

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinf...

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Send til en kollega

0.223