Dansk styrmand om near miss: "Tæt på den helt store katastrofe"

| Af Nicolai Østergaard | Tip redaktionen om en historie

"Der blev helt stille på broen og alle holdt vejret i nogle lange sekunder" - tidligere styrmand på dansks containerskib beretter om, hvordan han var tæt på at havarere med en færge i Messinastrædet

- Vi sejlede i Messinastrædet mellem Italien og Sicilien på vej mod Suezkanalen. Jeg var førstestyrmand på et containerskib.

Henrik Uth er i dag gået på land og arbejder i virksomheden Survey Association. Han har en fortid som skibsofficer i handelsesflåden.

Han beretter om karrierens største såkaldte near miss i forbindelse med, at han i sin nye egenskab som direktør for Survey Association beskæftiger sig indgående med sikkerhed til søs.

Læs mere her.

- I Messinastrædet sejler færgerne tæt og ofte mellem Sicilien og fastlandet, og vi havde naturligvis lods ombord. Men selv med lods på broen, er det jo fortsat kaptajnen som er ultimativ ansvarlig, og vi overvågede lodsens dispositioner. Vi blev i stigende grad bekymrede over, at lodsen ikke virkede helt tilstedeværende og ikke virkede som om, at han havde det fulde overblik. Måske fordi, at der også var en vigtig fodboldkamp i gang, som han kommenterede ivrigt på sammen med lodser på andre skibe i farvandet.

Pludselig gik det op for os, at han havde overset en færge med vel omkring 1000 passager ombord, som var på kollisionskurs.

Overtog kontrollen
- Vi endte med at måtte overtage fra lodsen! Vi lagde roret helt i borde og maskinen på fuld bak for at undgå den truende kollision.

Dette var en regulær near miss og jeg fik vigtig lærdom om vigtigheden af sikre en effektiv kommunikation mellem besætning, lods og øvrige fartøjer i samme farvand.

Det var både skræmmende lærerigt og viser lidt om, hvor stort ansvar og hvor hårdt pres der hviler på skuldrene af officererne i langfarten.

Lange sekunder
- Jeg husker tydeligt de næsten uendelige øjeblikke, hvor den pågældende færge forsvandt ud af synsfeltet fra broen fordi den var så tæt på, at den blev skjult for stævnen.

Og jeg husker den stilhed, der var på broen, mens alle ventede på det øjeblik, hvor vi enten ville komme til at mærke kollisionen eller at færgen ville komme til syne på den anden siden af stævnen. Heldigvis dukkede den op på den anden side og alle kunne ånde lettet op.

- Der vil altid være en risiko ved sejlads. Som skibsofficer vil du altid opleve at skulle styre dit skib igennem et tæt befærdet farvand og under vanskelige vejrforhold. I disse tilfælde er det uundgåeligt, at risikoen for en ulykke øges. Men den risiko lever vi med til daglig og den risiko er vi trænet i at håndtere.

Henrik Uth fortsætter:

- Kollisioner har fundet sted så længe mennesket har sejlet. Og vi har konstant forsøgt at lære af fejltagelser og havarier og ibrugtage ny teknologi til at reducere risici. Teknologi kan hjælpe med at afværge en kollision. Men der vil altid være et menneske, som skal fortolke relevante input fra teknologien. Men data og kommunikation kan altid blive misfortolket, og i disse tilfælde har man ingredienserne til en ulykke.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Færgen udnytter ’Leonora Christina’s værftsophold

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Dansk havnebus skal sejle uden kaptajn

Plus

Mærsk vil bygge nyt: Udnytter optioner hos Hyundai

CONTAINER: Yderligere to store containerskibe rapporteres undervejs i Maersk Lines igangværende nybygningsprogram

Plus

J. Lauritzen-boss tror på overskud i 2019

2017 blev endnu et år med røde tal på bundlinjen hos det danske tørlast- og gastankrederi. Dermed har J. Lauritzen på syv år tabt mere end 7,5 mia. kr. Men næste år skulle gerne give overskud, vurderer topchef Mads P. Zacho

J. Lauritzen stadig plaget af røde tal

Nyhedsbrev

Plus

Mærsk: Scrubber er en ufornuftig løsning

Online Avis Arkiv
Plus

Rederi under radaren

United Shipping & Trading Company er en af de helt store i Det Blå Danmark. Det er også en af de mest lukkede. Søfart satte sig for alligevel at se lidt nærmere på virksomheden, og særligt rederiet Uni-Tankers - en skattet del af konglomeratet

Plus

Mærsk retter kikkerten mod land

Dagene med kontraheringer i bundter af mega-containerskibe er slut. Til gengæld skal de landbaserede aktiviteter øges, og Mærsk-toppen kigger nu efter opkøb uden for shippingbranchen

Plus

Admiral: Situationen i Nordatlanten er nu under kontrol

I et eksklusivt interview med Søfart forholder chefen for Marinestaben, admiral Torben Mikkelsen, sig til kritik fra Søværnets egne kaptajner om underbemanding i Nordatlanten. Der er udfordringer ja, men de kan håndteres, forlyder det

Verdens næststørste containerrederi vil vokse i Aarhus

Offshoreenergy rykker ind på Esbjerg Havn

Hamburg Süd-tal offentliggjort - stor mundfuld for Mærsk

Mærsk har købt sig til en omsætning på ca. 5,5 mia. dollar - samtidig afslører rederiet nyt omfattende rutenetværk til/fra Sydamerika efter opkøbet af Hamburg Süd

Kieler-sluse hårdt medtaget

Plus

Højere bøder for illegal arbejdskraft

Står det til Socialdemokratiet skal bøderne fordobles, så de virker afskrækkende for virksomhederne

Aalborg Havn øger sikkerheden - ny skumslukningscentral på vej

For at leve op til skærpede krav fra Beredskabsstyrelsen etablerer Aalborg Havn sammen med de øvrige lejere en ny skumslukningscentral på oliehavnen

Plus

Samsø-hurtigfærge til Sundbusserne

PASSAGERFART: Selskab bag Sundbusserne har købt den tidligere Samsø – Aarhus-færge fra Faaborg Værft

"Danmark og Grønland skal udnytte arktisk viden til industrieventyr"

SYNSPUNKT: I takt med, at havisen trækker sig tilbage og nye hav- og landområder bliver mere tilgængelige, åbnes nye muligheder nordpå, og hvis vi er smarte, venter et industri-eventyr i Arktis

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Plus

Nabotjek skaber håb om flere danske job i skibsfarten

Outputtet fra regeringens nabotjek af det maritime erhvervs konkurrencevilkår bør være flere danske job, mener SF. Danske Maritime bakker op

Dansker skal booste GE Winds offshore-salg

Færgen-direktør: Tæt på salgs-afklaring

VIDEO
Her er havets professionelle redningsmænd

Redningsvæsenet blev oprettet helt tilbage i 1852. Dengang var det fiskerne, der satte livet på spil, og selvom Kystredningstjenesten i dag er professionel, består ånden fra gamle dage endnu. Søfart tog forbi Gedser

8.000 Maersk-containere til Hamburg Süd

Enighed om DIS-udvidelse

Plus

Bimco: Tørlast ser bedre ud en for et år siden

Rederierne frygter støtte giver overkapacitet

Sluse-påsejling bremser trafik i Kielerkanalen

Hedgefonde øger investeringer i shipping

Mærsk støtter dansk cyberindsats

Maritim arkitektur møder teknologi i Marstal

Mange flere Rønne-anløb i horisonten

Redningshelikopter lander på Scandlines' ’Berlin’

Hafnia Tankers sælger otte år gammel LR1 tanker

Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Torms søfolk er både på land og sø

Brand på russisk destroyer er slået ned

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Nogle ser bare et kabel

Skift af stålwire på lastbilkran for kunde

TESS Danmark på FB og LinkedIn

Kreditpolitikkens 10 hovedpunkter

Elektriker sweatshirt ARC RATING: 17,8 cal/cm²

Kundespecifikke hængsler.

General Cable har godkendt Prysmian Groups opkøb

Carl Stahl A/S er igen kreditvurderet til AAA-rating

Vidste du, at vi kan være en del af din næste flyrejse?

Geopal System leverer også kundetilpassede løsninger

Electro Care ApS - Afbalancering

Opgradering til industrikøkkenvaske

Lær hvordan du arbejder smartere med BIM - deltag i gratis webinar d. 2/3 kl. 10

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Send til en kollega

0.255