Skippere, skibe og rederier på Mariager Fjord

| Af Jesper Poulsen | Tip redaktionen om en historie

Der var skibs- og bådebyggerier, en travl erhvervshavn, rederier, mæglere og lodserier - to forfattere har gravet sig ned i det maritime liv omkring Mariager Fjord

Mariager Fjords maritime liv gennem tiden myldret med gode historier.

Og de gode historier bliver ved med at dukke op.

Det noterer forfatterne bag bogen Mariager Fjord - Egnens Livsnerve Og Hovedvej Nr. 1.

Bogen, som kom på gaden 9. januar, er skrevet af Anders Riis og Mogens Damsgaard Sørensen.

Siden 2012 har duoen gravet sig ned i detaljer om skibsfarten på Mariager Fjord siden 1840’erne.

Det indbefatter skippermiljø, cementslæberne, rute- og turistfart, lodseri, vagervæsen, fjordløbets uddybning, havnene, skibsbyggeriet, færgefarten og Hadsundbroerne.

Fem og et halvt års arbejde
- Gennem fem et halvt års arbejde med fjordens maritime historie er de gode historier bare væltet frem.

- Og de bliver ved med at dukke op, forsikrer forfatterne, som breder fortællingerne over 320 sider - fyldigt illustreret med gamle fotos og tegninger.

Men selv om skibene i dag med knap 600.000 ton gods om året fragter mere gods på Mariager Fjord end nogensinde før, består det lokale maritime miljø kun som et minde.

Skibsfarten på fjorden har helt ændret karakter.

Væk er standen af lokale skippere, fartøjer og smårederier. Fjordens fragt udføres nu af folk udefra.

Lokal arbejdsplads
- Med bogen forsøger vi at gengive og fastholde noget af historien, fra dengang fjorden ikke bare var egnens blå hovedvej og en livsvigtig service for egnens industri, men også en lokalt forankret aktivitet og en betydelig lokal arbejdsplads.

- Ikke kun på de hundredvis af småskibe, dampbådene, Københavnerdamperne og fjordens vager- og slæbebåde.

- Fjorden var også en arbejdsplads langs bredderne, på skibs- og bådebyggerier, i havne og hos mæglere, i lodseri og blandt toldere, forklarer Anders Riis, der bor i Mariager.

Han løb i 2012 tilfældigt på Mogens Damsgaard Sørensen, der stammer fra Hadsund.

- Men er du opmærksom på, at det er i sidste øjeblik, hvis vi skal have nedfældet, hvad de lokale husker fra småskibsfarten på Mariager Fjord, spurgte Mogens Damsgaard Sørensen.

Det blev startskuddet til et samarbejde, der nu har strakt sig over fem og et halvt år.

- Vi har gennempløjet tusindvis af gamle aviser på net, besøgt arkiver, haft møder med mange spændende og hjælpsomme mennesker, der brænder lige så meget for at bevare historien, som vi gør, fortæller Anders Riis.

De sidste skippere og sømænd
- Vi har besøgt en række af den sidste generation lokale skippere og sømænd fra småskibsmiljøet for at fange den oplevede historie, inden det er for sent.

- De historier har vi kombineret med research i aviser og lokalarkiver. Og historierne er bare væltet frem i en grad, så bogen flere gange har sprængt sine rammer, uddyber Anders Riis.

Du kan blandt mange andre læse fortællingen om Vilhelm Rysz, der sammen med sin bror Ferdinand skulle forlænge deres sejlskib, Delfin af Hadsund. Skibet endte med at beholde så lidt af det oprindelige skib, at skibsregistret betegnede den som en nybygning. Og om, hvordan næste generation gentog den bedrift. Eller du kan dykke ned i fortællinger om skippermiljøet, om livet og forlisene under cementfarten, om den ægte Mudder Maren og så den, alle kaldte Mudder Maren, men som egentlig hed Eduard.

Melassefart og lodseri
Bogen runder også melassefarten på Hobro, der skabte tankskibsrederiet M(artin) H(jorth) Simonsen - Hadsund Universitet (brohuset) med uddrag fra »forelæsningerne« - lodseriet på Als Odde - lods Peter Funders og hans nyere kollegers gerninger på Als Odde - hans bror, rebslageren i Mariager, der fik en krank skæbne og druknede på vej til Stinesminde, og rebslagerens søn Lauritz Funder, som blev koffardikaptajn.

Det sidste skib
Derfor blev værftets første skib Sømanden lidt forsinket, og det blev i stedet i 1849 leveret til kaptajn H.C. Giese fra København.

Som skibsbygger oplevede Niels Møller succes - bare ikke i Hobro. Alligevel kom et af Niels Møllers senere byggede skibe, træ-hjuldamperen Horsa, til Mariager Fjord, hvor skibsmægler og forfatter Vilhelm From Bartrumsen sikrede den evig berømmelse.

Fem værfter langs fjorden har bygget træskibe ud over jolle-størrelse - heriblandt to firemastede skonnerter Sølvchor og Elin. Den sidste store nybygning, trækutteren Gribskov på 105 bruttoton, forlod Hobro Værft i maj 1976.

Med støtte fra tre større fonde udgives Mariager Fjord - Egnens Livsnerve Og Hovedvej Nr. 1 af forlaget Hyperlink, Mariager.


Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

DFDS sikrer sig afløser for ældste kanal-færge

En nybygning fra Stena skal erstatte den ældste af DFDS' færger på den engelske kanal, 'Calais Seaways' fra 1991.

Svært at identificere omkomne på Maersk Honam

Det er endnu ikke lykkedes at identificere tre af de fire besætningsmedlemmer, der er fundet omkomne efter branden på Maersk Honam. Skibet ventes at kaste anker i dag.

Grenaa Havn går langt over budget

Nyhedsbrev

Plus

Derfor valgte Esvagt et dansk ophugningsværft

Da offshorerederiet skulle sende to skibe til skrot, var kravet først og fremmest, at værftet skulle stå på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter

Online Avis Arkiv

Hans Buch sætter ny mand i spidsen for marine

12 ud af 14 er kidnappet fra 'FWN Rapide'

Plus

Markant vækst i den danskflagede handelsflåde

INDFLAGNING: Volumenen af skibe med Dannebrog agter er vokset med mere end en femtedel på bare et halvt år. Maersk Lines indflagning af skibe fra Hamburg Süd driver udviklingen

Besætning på hollandsk skib kidnappet af pirater

Flere besætningsmedlemmer på hollandsk multi purpose-skib er blevet taget som gidsler efter angreb ved Port Harcourt i Nigeria.

Plus

Maersk Line bevarer kompetente besætninger

INDFLAGNING: Søfolk fra den veldrevne Hamburg Süd-flåde fortsætter som hidtil under det nye danske ejerskab

Kina opruster mod APM Terminals

DFDS lukker Nordsørute

Rosyth-Zeebrügge ruten lukker på grund af dårlige økonomiske resultater

Radioaktivt affald kan give udfordring i Frederikshavn

Havnedirektør maner til besindighed, efter at Danmarks Naturfredningsforening har indgivet en klage efter udsigten til lavradioaktivt affald fra det kommende ophugningsværft i Frederikshavn.

Nu har Semco Maritime overskud på driften

I 2017 lykkedes det Semco Maritime at vende et underskud til overskud, i hvert fald på driften. Bundlinjen er stadig rød.

Plus 1

Danske skibsofficerer efterlyser nuanceret syn på vækst

ARBEJDSPLADSER: Søfartens Ledere forventer ingen eller kun ringe dansk beskæftigelsesvækst fra de mange ekstra skibe under Dannebrog

Søfarten har intet teknologisk quick fix

DEBAT: Skibsfarten kan ikke halvere sin CO2-udledning med eksisterende teknologier - helt andre brændstoftyper er nødvendige

Zoffmann driver tre 'skibsværfter' på samme tid

Der er hele tre værksteder i brug når Steen Zoffmann bygger skibsmodeller på stribe - som kirkeskibsbygger viderefører han en ældgammel tradition og et håndværk, der er næsten forsvundet i Danmark

Plus

Unge tager på 24-timers togt i simulator

SIMAC i Svendborg sender sine elever på 24-timers sejlads i simulator

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

SH Group fra Svendborg har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine

Opfordring fra Sverige: Giv havnene fri

Positionsbillede

Plus

Ny Sanmar-serie til Svitzer

NYBYGNING: Ny Svitzer-slæber til Bremerhaven på leveringsrejse nordpå fra Tyrkiet

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Unik elfærge kontraheret i Norge

Der bliver tale om den første eldrevne enkeltskrogede pendulfærge i aluminium, når det norske rederi Norleds seneste nybygning står færdig i 2019.

VIDEO
Se flydekran punktere tankskib

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Kina indleder flådeøvelse i Taiwan-strædet

Maersk Drilling henter ny chef fra Maersk Oil

Karstensens store planer møder modstand i Skagen

Ny salgschef hos Aalborg Havn

Team Tankers-CEO siger farvel til Nordens bestyrelse

Ny mand skal styre investeringer i A.P. Møller Holding

Aarhus Havn søger tilladelse til 40-årig udvidelsesplan

Rederier skeler mod eskalerende toldkrig

Ørsted byder på nyt offshore vind-projekt i USA

Sådan skete kollisionen på Storebælt

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmateriale) nu også i Danmark.

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt udstyr

Corvina Cloud

Sinamics-drev erstatter Micromaster

Hos os kan du få produceret DNV 2.7.1. godkendte wireslings

Når du skifter mellem kontor- og risikomiljøer.

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøvetagningspumper

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Send til en kollega

0.213