Mærsk udfordres af tragisk dødsulykke
Maersk Drillings ambition om at kunne operere helt uden arbejdsulykker senest i 2018 er slået tilbage til start efter den tragiske dødsulykke på ’Maersk Interceptor’
Politi undersøger
Læs også:En Mærsk-ansat død efter ulykke på boreplatform
Tilbageslag
Læs ogsåMærsk får norsk påbud efter dødsulykke på borerig
En tragisk ulykke om bord på jackup-boreriggen ’Maersk Interceptor’ har sat fokus på arbejdsforholdene i den finansielt hårdt pressede offshore-olieindustri. Og for Mærsk-selskabet Maersk Drilling er der tale om et særdeles hårdt tilbageslag al den stund, at selskabet på tidspunktet for ulykken befandt sig i de afsluttende faser af en ambitiøs og mangeårig sikkerhedsstrategi, kampagnen ’Project Zero’, der skulle munde ud i, at selskabet senest i 2018 helt skulle have udryddet arbejdsulykker med personskade på selskabets rigge. Det er fortsat småt med information om de konkrete omstændigheder omkring ulykken. Både Maersk Drilling, som ejede og bemandede ’Maersk Interceptor’, såvel som olieselskabet Aker BP - som havde hyret Maersk Drilling til at foretage olieboringer på en række felter - afviser at give uddybende information. Det sker med henvisning til, at både norsk politi såvel som den ansvarlige norske myndighed, Petroleumstilsynet, er gået i gang med at undersøge ulykken. Det står dog klart, at to norske Maersk Drilling-medarbejdere på tidspunktet for ulykken - 7. december klokken 12.10 - var i færd med at udføre en vedligeholdelsesopgave på det forreste af riggens tre ben. Ifølge Maersk Drillings CEO, Jørn Madsen, var medarbejderne beskæftiget med at "vedligeholde en søvandspumpe". Norske medier beretter, at den norske Hovedredningscentralen blev underrettet om, at de to personer var blevet ramt af "en faldende genstand". Den medarbejder, der styrtede i havet blev hurtigt reddet op af havet af personale fra standby-fartøjet ’Esvagt Cornelia’, der rutinemæssigt patruljerede omkring boreriggen. Den hårdt sårede medarbejder blev med helikopter fløjet til behandling på et norsk universitetssygehus, men stod ikke til at redde. Den anden medarbejder blev ligeledes evakueret, og blev relativt hurtigt meldt udenfor livsfare. Hos Maersk Drilling understreger driftsdirektør, COO Angela Durkin, at selskabet fastholder sin ambition om senest i 2018 at opnå en tilstand, hvor selskabet opererer helt uden arbejdsskader. Den ambitiøse sikkerhedsvision blev formuleret efter den seneste dødsulykke om bord på en Maersk Drilling-rig i 2013, hvor en medarbejder fra en underleverandør døde, da han blev ramt af et tungt tilslutningsrør, der havde revet sig løs. Siden har Maersk Drilling haft held til en gradvis reduktion i antallet af arbejdsulykker italesat under overskriften ’Project Zero’. I dette projekt arbejdes der med en ambition om, at Maersk Drilling fuldstændig skal eliminere arbejdsulykker med en alvorsgrad så høj, at hændelsen medfører, at den pågældende medarbejder ikke umiddelbart kan vende tilbage til sine arbejdsopgaver på riggen efter behandling. - Medarbejdernes sikkerhed er den altdominerende prioritet i alt, hvad vi gør, og vi fastholder vores ambition om at nå ’zero incidents’. Det er netop derfor, at Maersk Drilling og vores kunde, Aker BP, nu kaster alle ressourcer ind i at klarlægge samtlige aspekter af denne ulykke, så vi kan undgå, at noget tilsvarende sker igen, udtaler Angela Durkin i en skriftlig kommentar til Søfart. : Den seneste ulykke er fortsat langt fra at være den mest alvorlige ulykke om bord på en borerig fra Maersk Drilling. Tilbage i 2008 omkom hele syv offshore-medarbejdere fra forskellige virksomheder om bord på ’Maersk Resilient’, da en helikopter styrtede i havet få sekunder efter take off fra riggens helipad.