23948sdkhjf

Første MH-60R Seahawk nu indsat operativt i Nordatlanten

SØVÆRNET: Inspektionsskibet ’Hvidbjørnen’ var i går rammen om premieren på Søværnets nye generation af helikoptere

Ved en ceremoni ombord på inspektionsskibet ’Hvidbjørnen’ blev den første MH-60R Seahawk helikopter i går torsdag indsat på skibet. Dermed er den første Seahawk-helikopter nu operativ i Nordatlanten og vil fra nu af deltage i Forsvarets opgaveløsning i farvandene omkring Færøerne og Grønland. Det skriver Forsvaret på sin nyhedssite på nettet.

-Det er en fantastisk dag. Seahawk-helikopteren er en utrolig brugbar kapacitet. Det er en af de mest moderne maritime helikoptere, der findes, så den er jeg meget glad for at modtage her ombord, siger skibschefen på inspektionsskibet Hvidbjørnen, kommandørkaptajn Niels Markussen.

Seahawk’en skal afløse Lynx-helikopteren, og 1:1 overtage hele det opgavekompleks, som forgængeren har løst godt siden 1980. Det betyder især tilstedeværelse ombord på de danske inspektionsskibe i Nordatlanten.

Stærkere helikopter

Den nye helikopter er en stærkere og mere robust maskine end forgængeren, og ikke uvæsentligt har den en meget stor udholdenhed. Det er af afgørende betydning i et område, hvor afstandene altid er store.

Seahawk’en kommer under tjeneste ved Færøerne og Grønland til at høre hjemme om bord på et af de fire inspektionsskibe af Thetis-klassen, som har hangar ombord. Her kan helikopteren stå tørt og varmt i et ellers til tider barsk, koldt og vådt klima.

Men også inspektionsfartøjerne i Knud Rasmussen-klassen har helikopterdæk, hvor Seahawk-helikopteren kan lande og få brændstof fyldt på. Med indsættelsen af det tredje skib i denne klasse, ’Lauge Koch’, i starten af denne uge, har man nu en lang række skibe i Nordatlanten, som helikopteren kan lande på.

Knud Rasmussen-klassen har ganske vist ikke hangar, men helikopterdækket er alligevel meget nyttigt. Det gør nemlig, at skibene i klassen kan bruges som helikopterens trædesten under f.eks. søredning. Med en fremskudt trædesten kan helikopterens rækkevidde udvides betydeligt, og kostbar tid kan spares for de mennesker, som skal bruge hjælp på havet. Her er det altid vigtigt, at hjælpen når frem i tide.

Bedre sensorer

En andet stort fremskridt er helikopterens meget større sensorpakke.

-Med helikopterens meget bedre radar kan vi dække et meget større område og detektere mål meget længere fra skibet end hidtil. Vores opgaver i farvandene omkring Færøerne og Grønland betyder, at det er meget nyttigt både for skibet og andre enheder i Forsvaret, at vi har et stort og bredt billede af, hvad der foregår. Det kan helikopteren i høj grad hjælpe os med, siger skibschef på inspektionsskibet ’Hvidbjørnen’, kommandørkaptajn Niels Markussen.

Indkøbet af i alt ni Seahawk, blev besluttet af Folketinget i 2012 og de første helikoptere landede i Danmark i maj 2016, mens de sidste bliver leveret i 2018.

Lynx’en udfases officielt og gennemfører en sidste flyvning ved et arrangement på Helicopter Wing Karup den 15. december.

Kilde: Søværnet

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093