Regulering skal tilpasses autonome skibe

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

Ny rapport om regulering af autonome skibe giver en klar anbefaling om, at regulering skal ske i internationalt regi

Reguleringen på det maritime område skal smidiggøres, hvis den skal understøtte udviklingen af autonome skibe. En ny rapport, som Søfartsstyrelsen nu offentliggør, udpeger, hvor der er behov for ændringer. På den baggrund arbejder Søfartsstyrelsens videre med at gøre reguleringen klar til at håndtere nye forretningsmodeller og teknologier. 

Læs også: Autonom havnebus vigtigt skridt nærmere

Det skriver Erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

- Det er vigtigt, at Danmark og danske virksomheder er i front inden for teknologi og digitalisering. Udviklingen af autonome skibe går rasende hurtigt, og vi skal være på forkant. Men dele af lovgivningen i dag baserer sig på en tradition, der blev skabt, da vi sejlede for vind. Det holder ikke. Reguleringen skal ikke stille sig i vejen for autonome skibe, og derfor er rapporten, der er kommet i dag, et vigtigt input til at bane vejen for denne nye teknologi, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen:

Regulering skal ske via IMO 
Autonome skibe skal være mindst lige så sikre som konventionelle skibe. Rapporten, der er udarbejdet af Rambøll og Core Advokatfirma for Søfartsstyrelsen, giver en klar anbefaling om, at regulering på området bør foregå i internationalt regi og mere specifikt i IMO (FN's søfartsorganisation).

Fra dansk side forsøger man allerede at løfte dagsordenen på internationalt niveau, med henblik på at reguleringen skal kunne rumme udviklingen. 

- Vi skal kunne gribe og udnytte nye teknologiske muligheder - også på havet. Danmark er en stor søfartsnation og vi skal fortsat være fremme i første række ift. udvikling og tests. Der er tale om et globalt erhverv, og derfor er det vigtigt, at regulering og standarder for autonome skibe er internationale. Kun på den måde vil vi se en væsentlig global udvikling på området. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi fra dansk side allerede er godt i gang med at få det på den internationale dagsorden, siger erhvervsministeren.

Rapporten giver en række konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark kan smidiggøre og forberede reguleringen af autonome teknologier ved bl.a. at se på reguleringen om skibes bemanding, definitionen af begrebet skibsfører samt tilladelse for periodevis ubemandet bro og elektronisk udkig.

Læs hele rapporten på Søfartsstyrelsens hjemmeside.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Muslinger førte til forceret slagside for M/F Copenhagen

Plus

Snart slut med oplagte skibe hos Esvagt

Offshore-markedet er lige så stille på vej op i omdrejninger, og det giver atter fuld beskæftigelse til Esbjerg-rederiets flåde

Hans Buch sætter ny mand i spidsen for marine

Plus

Derfor valgte Esvagt et dansk ophugningsværft

Da offshorerederiet skulle sende to skibe til skrot, var kravet først og fremmest, at værftet skulle stå på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter

Nu har Semco Maritime overskud på driften

I 2017 lykkedes det Semco Maritime at vende et underskud til overskud, i hvert fald på driften. Bundlinjen er stadig rød.

Nyhedsbrev

SH Group får eget domicil på Esbjerg Havn

SH Group fra Svendborg har på rekordtid etableret en ny servicevirksomhed i Esbjerg Havn med speciale i offshore og marine

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Unik elfærge kontraheret i Norge

Der bliver tale om den første eldrevne enkeltskrogede pendulfærge i aluminium, når det norske rederi Norleds seneste nybygning står færdig i 2019.

Gigantisk retrofit-ordre fra Hurtigruten

ALTERNATIVE DRIVMIDLER: Ordre på helt nye LNG/hybrid-elektriske hovedmaskinerier til ni skibe fra Hurtigruten på vej til Rolls-Royce Marine

Rapport: LNG kan ikke løse CO2-udfordring

Selv hvis hele verdensflåden skifter til LNG, vil shipping stadig være langt fra at nå sit nye 2050-mål om et halveret CO2-udslip, skriver Splash på baggrund af rapport.

Plus

Maritime iværksættere råber på finansiering

Det Blå Danmark skal være bedre til at støtte nystartede maritime virksomheder, mener iværksætter

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

Maskinrumsbrand på DFDS-skib i Nordsøen

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Nu bruger Viking Line vindkraft på Østersø-færge

Video. Udstyret med en 24 meter høj rotor er vinden nu med til at sikre fremdrift for Viking Grace.

EU siger nej til montørordning - men Danmark kæmper videre

EU-Kommissionen har vendt tommelen ned til en dansk maritim montørordning, men både regeringen og Danske Maritime kæmper videre for en alternativ model

Plus

DF’er vil indføre montørordning trods EU-nej

Danmark bør indføre den maritime montørordning og - om nødvendigt - tage den hele vejen til EU-domstolen, mener regionalpolitiker

Politisk medvind til montørordning fra S og DF

Den afsluttende debat på Danske Maritimes årsmøde gav politisk opbakning til bedre rammevilkår - herunder en maritim montørordning, fra S og DF.

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Danske Maritime: IMO-aftale er alt for uambitiøs

Målet om at halvere shippings CO2-udledning i 2050 kræver ikke andet end den teknologi, vi allerede kender i dag. Det er ikke særlig ambitiøst, lyder det fra Danske Maritimes underdirektør Michael Prehn.

Plus

Fremtiden på den maritime dagsorden

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Danske Rederier: Nyt brændstof er eneste vej til IMO-mål

Der må noget andet end traditionelt brændstof i tanken, hvis shipping skal nå målet om en 50 pct. reduktion i CO2-udledning i 2050, som IMO blev enige om i sidste. Det fortæller Maria Skipper Schwenn fra Danske Rederier til Søfart.

Plus

PJ Diesel satser på 3D-print til motorvedligehold

Den 40-årige servicevirksomhed kaster store ressourcer ind i kampen for at gøre 3D-print til et profitabelt vedligeholdelsesprodukt til rederierne

Plus

Russisk protektionisme truer maritime virksomheder

Maritime virksomheders adgang til det russiske marked er truet af et højspændt politisk klima og russisk protektionisme

Plus

Big is Beautiful udbredt til flere skibssegmenter

SKIBSDESIGN: Danske skibe fraværende blandt de mest signifikante skibe i 2017, hvor EEDI sender flere skibstyper ud ad mega-sporet, mens klimaforandringer og digitalisering er trendsættende

Grønlandsk passagerskib sidder fast i isen på sjette dag

Skibet, der var på vej til Nuuk, har siddet fast i isen i det sydlige Grønland siden onsdag med 58 om bord

Hans Jensen Lubricators køber udviklingsvirksomhed

Virksomheden Adnox, der fjerner NOx uden brug af urea, er blevet købt af Hansen Jensen Lubricators.

MAN Diesel og Hyundai sammen om duelfuel-udvikling af totaktere

Hempel henter ny CFO hos CPH

MAN Diesel & Turbo indgår nyt partnerskab med Hyundai

Danske Maritime får ændret IMO-regler

Se forlængelse af krydstogtskib

Danske Maritime blæser til opgør med IMO-regler

Varmefølsomme kameraer redder liv i Aalborg Havn

VIDEO: Rekordmange ro/pax-skibe hos Remontowa

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Ny hjemmeside: bralo.dk

Se hvem der også bruger løfteåg fra Fyns Kran Udstyr A/S

Kompensatorer fra WILLBRANDT Gummiteknik

X-TEND® wirenet forener sikkerhed med tidløst design

IBIX besøger Rødekors

Verdens mest miljørigtige alkaline batteri (produceret af 75% genbrugsmateriale) nu også i Danmark.

Prysmian INSIGHT er udkommet

Der er fokus på sikkerheden hos Jorgensen Engineering A/S

RS Components lancerer infrarød RS Pro-temperatursensor til industrielt udstyr

Corvina Cloud

Sinamics-drev erstatter Micromaster

Hos os kan du få produceret DNV 2.7.1. godkendte wireslings

Når du skifter mellem kontor- og risikomiljøer.

Jupiter er nærmere end du tror - Nyt multimeter sætter standarden - i smart sæt med strømtang

Vidste du, at det er kæde og sjækler fra Fyns Kran Udstyr A/S, der...

Skal du søge midler via InnoBooster?

Temadag om kølemidler

Meldgaard Silikat A/S på Elmia messe

Bundgaard Køleteknik har valgt Geopal gasalarmer til deres propankøleanlæg og varmepumper

Produktnyhed: Casella Flow Detective - innovativ kalibrator til luftprøvetagningspumper

PJ Diesel Engineering præsenterer et spændende eventprogram

Erikkila SPARTAN traverskran leveret til Karup Kartoffelmelfabrik Amba

Præstmark har også sikkerhedsskruer til Jeres projekter.

Mirit Glas tilbyder skueglas efter kundens egen specifikation

Hvordan mener du, at 650 mio. kr. skal investeres i GTS-institutterne?

Send til en kollega

0.258