Nærmere hurtigrute: Fra Langeland til Lolland på 22 minutter

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Samfundsøkonomiske gevinster ved kortere rejsetid mellem Langeland og Lolland, viser ny rapport. Nu vil profiler fra Venstre og SF sætte yderligere skub i projektet

De otte år gamle planer om en lynforbindelse hen over Langelandsbæltet kan få helt nyt liv, fordi der nu er kommet dokumentation for, at der vil være store samfundsøkonomiske gevinster ved at halvere rejsetiden mellem Spodsbjerg-Tårs til 22 minutter.

Det fremgår af en rapport fra Transportministeriet, som TV 2/Fyn fik indsigt i onsdag.

Rapporten er bestilt af transportminister Ole Birk Olesen, som tidligere på året bad Sund & Bælt om at få udarbejdet en analyse af de sydfynske planer og visioner om en hurtigrute mellem Spodsbjerg-Tårs. 

- Næste skridt i processen er nu, at vi beder transportmininisteren om at tage et spadestik dybere i økonomien. Jeg er meget begejstret og tror, at det nu vil vise sig, at vi kan realisere projektet, som vil have stor betydning for Langeland og Lolland og hele Sydfyn. Det vil også skabe gode forbindelser til en kommende Femern-forbindelse, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen til TV 2/Fyn. 

Godt nyt for Langeland og Sydfyn
SFs politiske ordfører Karsten Hønge kalder projektet et kæmpe løft til både Langeland og Lolland. 

- Det her er virkelig politik for landdistrikter og øer. Det virker meget bedre end udflytning af statslige arbejdspladser, siger Karsten Hønge. 

Langelands kommende borgmester Tonni Hansen (SF) anser nu projektet for at være rykket et stort skridt nærmere. 

- Det her er virkelig godt nyt for Langeland og Sydfyn, og kan være med til at åbne et helt nyt arbejdsmarked og dermed skabe øget bosætning. For eksempel har vi kvalificeret arbejdskraft fra dengang vindmøllefabrikken lukkede i Rudkøbing. Med en hurtigforbindelse bliver det pludselig attraktivt at pendle til Nakskov, hvor Vestas mangler arbejdskraft, siger Tonni Hansen. 

Til Lolland fra Langeland på 22 minutter
Det tager i dag 45 minutter at sejle fra Langeland til Lolland, men ved at bygge en fremskudt færgehavn i det lavvandede område tre kilometer uden for Tårs, behøver færgerne ikke at sænke farten, og dermed kan overfartstiden mere end halveres til 22 minutter.

Desuden vil det skabe mulighed for halvtimesdrift mellem landsdelene og aflaste Storebæltsforbindelsen, når brotaksterne sættes ned de kommende år.

Rapporten fra ministeriet baserer sig på et anlægsoverslag fra Svendborg Kommune, som vurderer, at det vil koste 576 mio. kroner at gennemføre projektet. Men selv hvis projektet bliver dyrere, vil der være samfundsøkonomiske gevinster, viser analysen. 

"Screeningen viser, at en fremskudt færgehavn vil være økonomisk rentabel, hvis den kan etableres for højest 1,26 mia. kroner inkl. 50 procent. risikotillæg eller højst 840 mio. kroner i rå omkostninger", skriver Sund & Bælt i et notat til rapporten.

- Det er jo bare om at sætte skub i processen nu, siger Tonni Hansen (SF), som vil have sagen på dagsordenen i det fynske borgmesterforum, når han tiltræder som ny borgmester 1. januar.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Iværksætter sejler millionoverskud hjem med nyt nicherederi

Plus

Swire Blue Ocean lægger kursen om

Samtidig med direktørskifte udvider det danske offshore-rederi kraftigt og hyrer nye folk til hovedkontoret i København for at kunne levere totalløsninger til kunderne

Dansk offshore-virksomhed solgt til international koncern

Maersk Line sælger brasiliansk rederi efter Hamburg-handel

Myndighederne undersøger dødsulykke på Mærsk-platform

Sidste nye inspektionsfartøj overdrages til Søværnet

Nyhedsbrev

Global fragtopgave til Blue Water Shipping

Online Avis Arkiv

Danske Maritime ser gode maritime takter i finansloven

Søfartsorganisationer i bunkebryllup

Regulering skal tilpasses autonome skibe

Plus

Fusion af velfærds- og arbejdsmiljøråd rykker nærmere

Lovforslag om sammenlægning af Handelsflådens Velfærdsråd og Søfartens Arbejdsmiljøråd har været længe undervejs. Men nu er det omsider på trapperne

Plus

Analytiker: Myndighederne lod Mærsk slippe billigt

To veje for containerraterne

Plus

"Vi gør en forskel for de søfarende hver eneste dag"

Søren Philip Sørensen takker af efter ni år som direktør for Handelsflådens Velfærdsråd

Plus

Flådestation og storebæltsbro gør Korsør Havn særlig

Danske Maritime udklækker forsker i maritim fremtid 

Plus

Maskinmestrenes formand røg ud i kulden

Per Jørgensen fik godt 14 år i spidsen for Maskinmestrenes Forening, før en sag om brug af kreditkort satte en stopper for karrieren

3D-print skaber lettere værktøj til brug i offshore-industrien

Plus

DEBAT: Maritime virksomheder klar til vækst

Plus

Positionsbillede: 'Ultra Fitz Roy'

Plus

Socialdemokrat: Det er dårligt håndteret

S-medlem af Folketinget vil nu sikre nødvendig politisk bevågenhed, så de to inspektionsskibe i Svendborg Havn kan komme i drift

Plus

Semco Maritime satser på Tyra Future

En af de de helt store maritime ingeniørvirksomheder, Semco Maritime, håber at komme i spil til en række kontrakter på Tyra Future-projektet - men topchef Steen Brødbæk tager intet for givet

Plus

Mærsks sømandsboss: Derfor er 650 danske søfolk et passende niveau

Color Group barsler med børsplan

Overskuddet er mere end halveret – og det er fint

Fængselsdom til tidligere Hanjin-chef

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Seaintel: Stor stigning i kontraktraterne forude

Esvagt holder fast i specialbåde

Dialog giver maskinmesterstuderende bedre forhold

Tre stadig savnet efter forlist

Værdien af nordsøolien er halveret siden 2013

Snart er dybden ikke en undskyldning for Assens Værft

Tidligere havnedirektør i Vejle tiltalt for mandatsvig

Fortsat bølgegang i containerraterne

Ny lagerhal til Thyborøn Stevedore

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Kalk problemer?

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din være den næste?

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

ESAB forbinder skærings- og svejsefunktioner med online datastyringssystemer

Lancering af DesignSpark Safety giver mulighed for integreret sikkerhed under udvikling af udstyr

VIDEO: Faldsikringsudstyr godkendt helt op til 150 kg - Fyns Kran Udstyr A/S

Ajos leverer censor til uddannelse af kranfører

Infrastructure-as-a-Service forenkler og accelererer idriftsættelse af netværksinfrastruktur

RS Components løfter termografering til nye højder med det nye FLIR ONE® Pro

Se videoen om Fyns Kran Udstyrs afdeling på H E Bluhmesvej 19 i Esbjerg

Rør- og kanalmontage af gasdetektorer

Små opsamlingskar fra DENIOS

IBIX blæse udstyr stort potentiale!

VPD bearbejdning udvider CNC pakken

Pro-Safe A/S vinder 4 års servicekontrakt

Se hvad Viggo Hansen A/S mener om Fyns Kran Udstyr som samarbejdspartner

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Julehilsen 2017

JUMO sikkerhedstemperaturbegrænser

Honesten og Poleringsskiver til skæreværktøj.

IBIX dobbeltteknologi

Send til en kollega

0.276