Nærmere hurtigrute: Fra Langeland til Lolland på 22 minutter

| Af redaktionen/lda | Tip redaktionen om en historie

VIDEO: Samfundsøkonomiske gevinster ved kortere rejsetid mellem Langeland og Lolland, viser ny rapport. Nu vil profiler fra Venstre og SF sætte yderligere skub i projektet

De otte år gamle planer om en lynforbindelse hen over Langelandsbæltet kan få helt nyt liv, fordi der nu er kommet dokumentation for, at der vil være store samfundsøkonomiske gevinster ved at halvere rejsetiden mellem Spodsbjerg-Tårs til 22 minutter.

Det fremgår af en rapport fra Transportministeriet, som TV 2/Fyn fik indsigt i onsdag.

Rapporten er bestilt af transportminister Ole Birk Olesen, som tidligere på året bad Sund & Bælt om at få udarbejdet en analyse af de sydfynske planer og visioner om en hurtigrute mellem Spodsbjerg-Tårs. 

- Næste skridt i processen er nu, at vi beder transportmininisteren om at tage et spadestik dybere i økonomien. Jeg er meget begejstret og tror, at det nu vil vise sig, at vi kan realisere projektet, som vil have stor betydning for Langeland og Lolland og hele Sydfyn. Det vil også skabe gode forbindelser til en kommende Femern-forbindelse, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen til TV 2/Fyn. 

Godt nyt for Langeland og Sydfyn
SFs politiske ordfører Karsten Hønge kalder projektet et kæmpe løft til både Langeland og Lolland. 

- Det her er virkelig politik for landdistrikter og øer. Det virker meget bedre end udflytning af statslige arbejdspladser, siger Karsten Hønge. 

Langelands kommende borgmester Tonni Hansen (SF) anser nu projektet for at være rykket et stort skridt nærmere. 

- Det her er virkelig godt nyt for Langeland og Sydfyn, og kan være med til at åbne et helt nyt arbejdsmarked og dermed skabe øget bosætning. For eksempel har vi kvalificeret arbejdskraft fra dengang vindmøllefabrikken lukkede i Rudkøbing. Med en hurtigforbindelse bliver det pludselig attraktivt at pendle til Nakskov, hvor Vestas mangler arbejdskraft, siger Tonni Hansen. 

Til Lolland fra Langeland på 22 minutter
Det tager i dag 45 minutter at sejle fra Langeland til Lolland, men ved at bygge en fremskudt færgehavn i det lavvandede område tre kilometer uden for Tårs, behøver færgerne ikke at sænke farten, og dermed kan overfartstiden mere end halveres til 22 minutter.

Desuden vil det skabe mulighed for halvtimesdrift mellem landsdelene og aflaste Storebæltsforbindelsen, når brotaksterne sættes ned de kommende år.

Rapporten fra ministeriet baserer sig på et anlægsoverslag fra Svendborg Kommune, som vurderer, at det vil koste 576 mio. kroner at gennemføre projektet. Men selv hvis projektet bliver dyrere, vil der være samfundsøkonomiske gevinster, viser analysen. 

"Screeningen viser, at en fremskudt færgehavn vil være økonomisk rentabel, hvis den kan etableres for højest 1,26 mia. kroner inkl. 50 procent. risikotillæg eller højst 840 mio. kroner i rå omkostninger", skriver Sund & Bælt i et notat til rapporten.

- Det er jo bare om at sætte skub i processen nu, siger Tonni Hansen (SF), som vil have sagen på dagsordenen i det fynske borgmesterforum, når han tiltræder som ny borgmester 1. januar.



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Plus

RAL lander underskud i turbulent 2017

Brandskadet DFDS-skib ankom til Munkebo

Fotos fra Gabet tidligere i dag af 'Finlandia Seaways' under slæb fra Nordsøen

Nye skibsruter på vej i Kattegat og Skagerrak

Plus

Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

Det er uvist, hvordan Danmark skal bidrage til international bekæmpelse af maritim kriminalitet, når den nuværende piratstrategi udløber ved årets udgang

Nyhedsbrev

Efter million-dom: Flertal vil stoppe rederiers brug af illegale søfolk

Online Avis Arkiv

Rederier efterlyser forlængelse af piratplan

VIDEO
Brand rammer bilskib

Vattenfall indleder jagten på sø-miner

I sensommeren sender Vattenfall et skib ud for at undersøge, hvad der gemmer sig nede i havbunden der, hvor havmølleparkerne Vesterhav Syd og Nord og Kriegers Flak skal opføres.

Navne: Nye udnævnelser hos Torm

Skibsmontøruddannelsen i Esbjerg er igen i høj kurs

Danske Rederier får ny pressechef

ADP henter ny salgschef

Plus

DF: Indsatsen skal fortsætte

Nyt rute-setup hos Finnlines ud fra Aarhus

SHORTSEA: Direkte ro/ro-forbindelse til Helsinki fra Aarhus og ny rute til det vestlige Finland

Knæk i kurven sender Europaraterne ned

Finansdirektør forlader Maersk Line

Kurs mod Esbjerg med Fanø om styrbord

HAVNE: Tyskere lægger til i Sydvestjyllands storhavn fire gange i år. Sæsonen blev indledt med gammelt sovjetskib tidligt om morgen Kristi Himmelfartsdag

Positionsbillede: Skoleskibet 'Dynekilen'

Kendt færgerute blev realiseret efter 500 års overvejelser

De første analyser blev sat i værk i 1454 af Kong Christian den første, og mere end 500 år senere kunne Kong Frederik den niende klippe snoren til færgeforbindelsen mellem Rødby og Puttgarden. Den kendte færgeforbindelse fyldte 55 år i sidste uge

Plus

40 år gammel dansk bugserbåd vender hjem til Finland

BUGSERING: Rauma-bygget slæber tilbage i Finland efter tre årtier i Danmark

Plus

Torm-CEO: Opsvinget kan komme snart

CEO Jacob Meldgaard forventer et bedre marked i år, mens han ser et større opsving vente i horisonten. Og det kan komme før, vi tror

Plus

Dansk vind-rederi køber skib hos Mærsk

Platform supply-skib fra Maersk Supply Services canadiske datterselskab kan se frem til en fremtid i vind-branchen...

Plus

Norden afhænder endnu en bulkcarrier

TØRLAST: Det tredje af i alt seks vietnamesisk byggede Vinashin-skibe fra starten af årtiet rapporteres solgt af Norden

Plus

"Vision skal sætte retning for havnelov"

Minister forstår Fanøs bekymring for større havn i Esbjerg

Torm lander fint første kvartal

Plus

Chikane: Behov for handling frem for undersøgelser

Fanø søger udenlandsk hjælp i kamp mod Esbjerg Havn

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Containerrater stiger for femte uge i træk

Nu er det OK at fejle i Mærsk

Maersk Supply frigiver flere detaljer om nyt mine-projekt

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

Plus

"Danish Maritime Days har brug for et nyt lokomotiv"

Molslinjen fejrede passager nr. 100 millioner

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

Send til en kollega

0.201