23948sdkhjf

Et årti i forandringens tegn for Mærsk og branchen

Dyster fremtid for mellemled mellem containergiganter og kunderne

Det er svært at spå, især om fremtiden. Søren Skou, topchef i A.P. Møller – Mærsk forsøgte sig alligevel ved en konference i forbindelse med Copenhagen Business Schools (CBS) 100 års fødselsdag. Det skriver Berlingske Business. 

Fremtidsudsigterne knytter Søren Skou til de store strategiske ændringer i A.P. Møller - Mærsk, og endemålet, konglomeratet ser for udviklingen. 

Et står klart, meget er helt anderledes om 10 år. De digitale forandringer, som kun tager fart, åbner for nye konkurrenter til den traditionelle containerindustri. Fx ventes IT-kæmper som Amazon at kunne tage en del af markedet. 

Dystre udsigter for mellemmændene
IT betyder i Søren Skous optik også ændringer af hele måden, industrien er i kontakt med sine kunder. Mere specifikt bliver kontakten meget nemmere. 

- Vi vil se, at digitaliseringen vil restrukturere hele branchen. I dag er der mange mellemmænd. De store vil bestå, men mange af de små vil ikke. Det er meget sammenligneligt med rejsebranchen, hvor det lille rejsebureau ikke har mange chancer, medmindre det er dybt specialiseret, sagde Søren Skou ifølge Berlingske Business. 

Digitalisering betyder også, at Mærsk selv står med store udfordringer. For - med Sørens Skous ord - leverer containerkæmpen i dag ydelser som man gjorde for 20-30 år siden.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.254