Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Jeffrey Saunders fra Institut for Fremtidsforskning var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg

Det Blå Danmark har hidtil redet på to succesfulde bølger i globaliseringen. Men der er store forandringer som følge af den 4. industrielle revolution, som er i gang.

- Revolutionen betyder, at kunder, både private og professionelle, får adgang til nye services uden nødvendigvis at eje dem, sagde Jeffrey Scott Saunders, Institut for Fremtidsforskning. 

Han var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg dem 16. november 2017, der trak mere end 100 deltagere. Bag konferencen står Danske Maritime, Danske Rederier og CO-Industri, og konferencen var finansieret af Den Danske Maritime Fond. 


Den 4. industrielle revolution betyder forandring i mange forhold. For eksempel vil 3D-print betyde, at forbrugere kan få adgang til deres produkter på nye måder, som vil få betydning for skibsfarten og den maritime industri.

- Det store spørgsmål er, hvordan forandringerne vil påvirke Vesten og fx Kina som produktionsland. Det presser os til at finde ud af, hvordan skal vi reagere på forandringerne, hvad vil ske, hvorhenne og hvornår, spurgte Jeffrey Saunders. 

Nye forretningsmodeller for transport
Jeffrey Saunders forudser stor vækst i handel, især regionalt og mindre på tværs af kontinenter. Han mener, at væksten i services vil stige mere end handel med produkter: 

- Vi vil se smartere, bedre og mere modulære transportsystemer. Så den 4. industrielle revolution vil vise sit ansigt med nye former for produktion, distribution og forbrug. Den vil være en nøglemotor i de kommende års forandring, sagde han.

Det vil betyde forandring i den måde, vi driver forretning på, påpegede han.

- Disruption og den 4. industrielle revolution får betydning for arbejdskraft, energiforbrug og nye transportformer, f.eks. som vi ser forsøg på hos Amazon med førerløse lastbiler, sagde Jeffrey Saunders.

Andre giganter er på vej ind i transport og logistik, og det udfordrer den traditionelle shippingindustri.

Læs også: Brancheboss: Vi skal være mere innovative

- Det virkeligt interessante er forretningsmodeller. Hvor kan vi levere services omkring os? I stedet for at se på dagens kerneydelser skal industrien blive bedre til at øjne, hvordan køberne vil omgærde sig med services i stedet for udelukkende at have fokus på at levere en bestemt vare eller ydelse. Og hvis aktørerne i den maritime industri og shipping ikke kan levere, så vil andre, fastslog Jeffrey Saunders.  

Hacking er en stigende trussel
Det bliver vigtigt at fokusere på gennemsigtighed i hele leveringskæden.

- Men så er der hacking som den nye, store risikofaktor.  Jo mere alting hænger sammen, des mere interessant bliver shipping at hacke, og derfor bliver it-sikkerhed en ekstremt vigtig konkurrencefaktor, sagde Jeffrey Saunders. 

Det vil ikke blive vanskeligere at rejse kapital, for investorer vil stå på spring for at investere i nye muligheder, men de vil også være usikre og tvivlende, og det skyldes forhold globalt, sagde han. 

Læs også: Nordisk maritimt voldgiftsinstitut sat i søen

Øget økonomisk nationalisme
- Vi kan ikke se bort fra geopolitik, som betyder magtforandringer i og mellem klodens nationer. Det vil få betydning, at der sker en voldsom vækst i den globale middelklasse over hele verden, sagde Jeffrey Saunders. 

Som afslutning på sit indlæg slog han fast, at der er andre handelstrusler på vej.

- Vi ser fortsat en stigende tendens henimod øget økonomiske nationalisme og øgede handelsbarrierer. Siden 2008 er der indført 350 nye regulativer, som fordrer brug af lokal arbejdskraft og lokale leverandører. Det skal industrien også håndtere.

Kilde: Danske Maritime



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Regulering skal tilpasses autonome skibe

3D-print skaber lettere værktøj til brug i offshore-industrien

Nyt rekordoverskud hos Carsoe

Den aalborgensiske leverandør af komplette fiskefabrikker til skibe når snart endnu en milepæl

Esvagt holder fast i specialbåde

Plus

Stingray skal kunne blive på sin post næsten uanset hvad

NYBYGNING: Der kan være rigtigt meget på spil, når Maersk Supply Service skal løse opgaver på havbunden med rederiets første DP3-skibe

Direktør sælger sidste stump af underleverandør

Nyhedsbrev

Semco lander Ørsted-ordre

Online Avis Arkiv
Plus

SØFART TEMA: ’Fremtidens Sømand’
Kaptajn på fjernstyret skib: Den største udfordring er afstanden

René Malmstrøm er kaptajn på verdens første fjernbetjente slæbebåd, ’Svitzer Hermod’. Her fortæller han om sine erfaringer med projektet

Plus 1

MAN Diesel & Turbo vil bekæmpe Wärtsilä i krydstogtindustrien

Motorgiganten MAN Diesel & Turbo har åbnet for salget af spritny firetaktsteknologi målrettet det boomende cruise-segment - første levering er programsat til 2021, men selv på

Plus

Japanskudviklet totakter til ro/ro-skibe

Mærsk foran digital oprustning

Plus

LNG-containerskibe får membran-tanke

UNDERLEVERANDØRER: Den franske LNG-specialist GTT skal levere 18.600 kbm store membran-tanke til CMG CGMs nybygninger

Plus

Supermagnet tager 60 tons stål i ét løft

Sjællands største mobilhavnekran har netop fået monteret en slambert af en magnet, der gør det muligt at løfte stålplader på 60 tons direkte op af de coastere, der anløber Stålvalseværket i Frederiksværk

Plus

Wärtsilä får LNG-premiere på ny motorserie

Plus

Maersk Supply Service valgte Kina-værft til avancerede offshore-skibe

SKIBSBYGNING: Første nybyggede DP3 subsea support-skibe er en debut for kinesisk værftsindustri, men Maersk Supply Services chef for nybygninger har ikke gået på kompromis

Plus

Opgaver på havbunden i parløb med ankerhåndtering

Plus

Power Flex kobler store havnekraner på el-nettet

Den familieejede Fredensborg-virksomhed har gjort strømfremføring til maskiner i bevægelse til sit speciale

Plus

Måling af containers vægt under løftet

Power Flex har udvidet havneprodukterne med en trådløs signaloverførsel af containervejningen mens containerne transporteres af de mobile lastekraner

Liftra vinder innovationspris

Plus

Verdens største VLEC’er til Evergas

Landstrøm skal sikre fortsat vækst

Powercon nærmest 21-dobler årets resultat

Plus

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Rolls-Royce: Teknologien er moden i 2020

Plus

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Svitzer vil bemande fjernstyrede skibe

Fremtidens fjernstyrede skibe vil stadig sejle med besætning om bord, vurderer slæbebådsrederiet efter test af pilot-fartøjet ’Svitzer Hermod’

Skibscontainere bliver til VM stadion med 40.000 pladser

Knud E. Hansen oprettet ny forretning

Dansk bidrag til maritim digitalisering i Østersøen

VMS Group udvider i Skagen

Ghana og Danmark samarbejder om sikkerhed til søs

Ny dansk-kinesisk aftale om maritim industri

IMO: Åbenhed og transparens er vores styrke

Danmark bruger næstmindst på søfartsforskning

​Maskinmesterskole får ny industriel uddannelse

Beskadiget hurtigfærge på værft ved Lindø

Plus

Magelige maritime leverandører

Hvor hurtigt nedbrydes skibsvrag i Nordsøen?

Aarhus Havn skal afprøve ny dansk sikkerhedsopfindelse

Se alle Medlemmernes egne nyheder

DENIOS Bio. X - Industrielle rengøringsborde

Kalk problemer?

KURSUS om Bygningsreglement 2018 - BR18 den 28. februar 2018 i Aarhus

Her er et udpluk af alle de kraner vi leveret i løbet af 2017 - skal din være den næste?

Modstrøm reducerer fitnesscenters energiforbrug med 25 procent

Nederman julekampagne Friskluftslangerulle.. KUN 3.500,00 alt inkl.

Konference - Almene boliger til 10 milliarder i AARHUS 6. februar 2018

ESAB forbinder skærings- og svejsefunktioner med online datastyringssystemer

Lancering af DesignSpark Safety giver mulighed for integreret sikkerhed under udvikling af udstyr

VIDEO: Faldsikringsudstyr godkendt helt op til 150 kg - Fyns Kran Udstyr A/S

Ajos leverer censor til uddannelse af kranfører

Infrastructure-as-a-Service forenkler og accelererer idriftsættelse af netværksinfrastruktur

RS Components løfter termografering til nye højder med det nye FLIR ONE® Pro

Se videoen om Fyns Kran Udstyrs afdeling på H E Bluhmesvej 19 i Esbjerg

Rør- og kanalmontage af gasdetektorer

Små opsamlingskar fra DENIOS

IBIX blæse udstyr stort potentiale!

VPD bearbejdning udvider CNC pakken

Pro-Safe A/S vinder 4 års servicekontrakt

Se hvad Viggo Hansen A/S mener om Fyns Kran Udstyr som samarbejdspartner

Skueglas til inspektion af industrielle processer

Julehilsen 2017

JUMO sikkerhedstemperaturbegrænser

Honesten og Poleringsskiver til skæreværktøj.

IBIX dobbeltteknologi

Send til en kollega

0.224