Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Jeffrey Saunders fra Institut for Fremtidsforskning var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg

Det Blå Danmark har hidtil redet på to succesfulde bølger i globaliseringen. Men der er store forandringer som følge af den 4. industrielle revolution, som er i gang.

Læs også: Regeringen uden plan for bekæmpelse af pirater fra næste år

- Revolutionen betyder, at kunder, både private og professionelle, får adgang til nye services uden nødvendigvis at eje dem, sagde Jeffrey Scott Saunders, Institut for Fremtidsforskning. 

Han var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg dem 16. november 2017, der trak mere end 100 deltagere. Bag konferencen står Danske Maritime, Danske Rederier og CO-Industri, og konferencen var finansieret af Den Danske Maritime Fond. 


Den 4. industrielle revolution betyder forandring i mange forhold. For eksempel vil 3D-print betyde, at forbrugere kan få adgang til deres produkter på nye måder, som vil få betydning for skibsfarten og den maritime industri.

- Det store spørgsmål er, hvordan forandringerne vil påvirke Vesten og fx Kina som produktionsland. Det presser os til at finde ud af, hvordan skal vi reagere på forandringerne, hvad vil ske, hvorhenne og hvornår, spurgte Jeffrey Saunders. 

Læs også: Toplobbyist forlader Danske Rederier

Nye forretningsmodeller for transport
Jeffrey Saunders forudser stor vækst i handel, især regionalt og mindre på tværs af kontinenter. Han mener, at væksten i services vil stige mere end handel med produkter: 

- Vi vil se smartere, bedre og mere modulære transportsystemer. Så den 4. industrielle revolution vil vise sit ansigt med nye former for produktion, distribution og forbrug. Den vil være en nøglemotor i de kommende års forandring, sagde han.

Det vil betyde forandring i den måde, vi driver forretning på, påpegede han.

- Disruption og den 4. industrielle revolution får betydning for arbejdskraft, energiforbrug og nye transportformer, f.eks. som vi ser forsøg på hos Amazon med førerløse lastbiler, sagde Jeffrey Saunders.

Læs også: Rederier en del af regeringens nye hacker-plan

Andre giganter er på vej ind i transport og logistik, og det udfordrer den traditionelle shippingindustri.

- Det virkeligt interessante er forretningsmodeller. Hvor kan vi levere services omkring os? I stedet for at se på dagens kerneydelser skal industrien blive bedre til at øjne, hvordan køberne vil omgærde sig med services i stedet for udelukkende at have fokus på at levere en bestemt vare eller ydelse. Og hvis aktørerne i den maritime industri og shipping ikke kan levere, så vil andre, fastslog Jeffrey Saunders.  

Hacking er en stigende trussel
Det bliver vigtigt at fokusere på gennemsigtighed i hele leveringskæden.

- Men så er der hacking som den nye, store risikofaktor.  Jo mere alting hænger sammen, des mere interessant bliver shipping at hacke, og derfor bliver it-sikkerhed en ekstremt vigtig konkurrencefaktor, sagde Jeffrey Saunders. 

Læs også: Efterlyses: Ny dansk strategi mod kriminalitet til søs

Det vil ikke blive vanskeligere at rejse kapital, for investorer vil stå på spring for at investere i nye muligheder, men de vil også være usikre og tvivlende, og det skyldes forhold globalt, sagde han. 

Øget økonomisk nationalisme
- Vi kan ikke se bort fra geopolitik, som betyder magtforandringer i og mellem klodens nationer. Det vil få betydning, at der sker en voldsom vækst i den globale middelklasse over hele verden, sagde Jeffrey Saunders. 

Som afslutning på sit indlæg slog han fast, at der er andre handelstrusler på vej.

- Vi ser fortsat en stigende tendens henimod øget økonomiske nationalisme og øgede handelsbarrierer. Siden 2008 er der indført 350 nye regulativer, som fordrer brug af lokal arbejdskraft og lokale leverandører. Det skal industrien også håndtere.

Kilde: Danske Maritime



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Dansk opfindelse skal redde liv i verdens havne

Iværksætterne bag en nyudviklet redningsstige til havne øjner et stort markedspotentiale i udlandet

Skib kolliderer med Mærsk-borerig i Esbjerg Havn

Coasteren 'Fluvius Tavy' sejlede torsdag morgen ind i en borerig i Esbjerg Havn

Plus

MARCOD vil være bindeled til universitetet

MARCOD kender de maritime virksomheder i Nordjylland og kan derfor skabe kontakten mellem forskning og erhvervsliv, som ikke blot gøres med én blå dør

Plus

Studerende skriver projekt om elfærger

Vejlederen havde et færgeprojekt i skuffen, da ingeniørstuderende skulle simulere et drivsystem på tredje semester

Plus

Aalborg Universitet styrker den maritime profil

De 400 maritime virksomheder i Nordjylland er blevet forankret i tværfagligt forskningscenter hos AAU (Aalborg Universitet)

Nyhedsbrev

Plus

DF og S frygter ny havnelov

Folketingets to største partier er skeptiske over ekspert-anbefalinger til en ny havnelov. Mens Danske Havne er positive - ikke mindst over en sikring mod overinvesteringer i sektoren. Transportminister Ole Birk Olesen (LA) forholder sig fortsat tavs

Online Avis Arkiv

Danske shipping-folk laver kryptovaluta

Tidligere Mærsk-folk vil revolutionere containerindustrien, og har netop udstedt sin egen kryptovaluta for at rejse kapital.

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Total planlægger ny LNG-terminal i Oman

VIDEO: Kina tester hjemmebygget hangarskib

Danskere vil fjerne plast fra verdenshavene

15 danske partnere er gået sammen i Ocean Plastic Forum for at bidrage til at rense oceanerne for plastikaffald.

Plus

SØFART TEMA: Skibselektronik
Scanel fokuserer nordeuropæisk fra værftsbasen i Frederikshavn

UNDERLEVERANDØRER: Søværnet har fyldt meget hos Scanel de seneste tre år. Det vil de gøre mindst fire år mere, men den nordjyske skibselektronikvirksomhed er aktiv på mange markeder

Maskinmesterskole får avanceret simulator

En avanceret simulator fra Kongsberg Digital træner de studerende på Maskinmesterskolen København i alle tekniske systemer om bord på en VLCC. Men bruges også til at øve kommunikation og prioriteringer, når alarmerne står i kø.

Plus

Fayard vil sælge ballastvandanlæg i containere

Galleri: Fayard-værftet har lanceret et nyt containerbaseret produkt for ballastvand-anlæg. Hafnia og Torm har allerede slået til

Maritim klynge opdyrker eftertragtet resurse ude i folkeskolen

UDDANNELSE: Faglærte metalfolk er en eftertragtet resurse hos mange af Fyns maritime virksomheder. Derfor har folkeskolen siden 2017 været med på samarbejdslisten sammen med SDU og SIMAC hos Fyns Maritime Klynge

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Wärtsilä valgt til ny LNG-bugserbåd

'Vistula Mærsk' er Årets Danske Skib 2018

Plus

Dyb integration hos Wärtsila Lyngsø

Maritime købmænd viste sig frem under Maritime Fair. Her møder vi Christian M. Skytte, sales manager hos Wärtsila Lyngsø

Plus

Statoil satser på flydende vindmøller - Ørsted afviser

Plus

Nordhavn fokuserer på generator-løsninger

Maritime købmænd viste sig frem under sidste uges Maritime Fair. Her møder vi Jørk Rudolph, salgsdirektør, Nordhavn Marine & Offshore

VIDEO
Se videopræsentation af 'Ellen'

Stena Oil laver ny bunkerterminal i Frederikshavn Havn

Stena Oil skriver kontrakt på en ny terminal til maritimt brændsel på Frederikshavn Havn. Bunkerterminalen bliver den største af sin art i Danmark. 

1

Syv regler blev brudt ved dødsulykke på Maersk-rig

Der var brud på syv regler, da en medarbejder mistede livet på jackup-riggen Maersk Interceptor i december sidste år, viser norsk rapport.

Bred opbakning til Marcod efter lukningstrusler

Her er havnenes nye brancheboss

Brancheorganisationen Danske Havne har fundet afløseren for Bjørn B. Christiansen. Valget faldt på en kvinde, der kommer fra By & Havn

PJ Diesel går i dybden med 3D-print

MAN lander ordre til 11 nye 23.000 teu-skibe

MAN Diesel og Hyundai sammen om duelfuel-udvikling af totaktere

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Digitalisering giver brugervenlig brandsikring

Ekstrem god bevægelsesfrihed.

Additive Manufacturing og Non-Contact måling på Metrologidagen 2018

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrationsdæmpere

Super HMI touchskærm

Hydraulikslanger til Vindmølleindustrien

SIANET sliberondeller. Den seneste innovation inden for hulmønstre. 7900 & 7500 CER (keramiske korn)

NORDHAVN A/S bevæger sig ind på nyt high-end marked

Temadag om kølemidler

Der er gang i produktionen af vores nye løfteåg til truck hos vores maskinfabrik i Aalborg.

Nye medarbejdere

Tiden nærmere sig

Prysmian 1.kvartal 2018 resultat

NOS A/S leverer 200 ton løfteåg

HØJGLANSPOLERING af metaller. PREMIUM POLERING i tre nemme skridt, så blankt som et spejl.

Hvilken sensor til niveau måling er bedst?

Broelementerne til Kronprinsesse Marys bro kræver løftegrej i den helt tunge ende

Electro Care ApS - Energioptimering

Hvem er årets robotambassadør?

Det Ny Fluidware App

Vi synes altid det er fedt at se det løftegrej vi sælger blive brugt.

Hvad skal DBI udvikle for din virksomhed?

Står du med et behov for særligt glas? Mirit Glas tilbyder Teknisk glas!

Vi har netop fået fornyet den velansete DNV godkendelse for Triflex vibrati...

Konkurrencedygtige priser på Cylindere!

Send til en kollega

0.285