Globalisering udfordrer skibsfart og maritim industri

Jeffrey Saunders fra Institut for Fremtidsforskning var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg

Det Blå Danmark har hidtil redet på to succesfulde bølger i globaliseringen. Men der er store forandringer som følge af den 4. industrielle revolution, som er i gang.

- Revolutionen betyder, at kunder, både private og professionelle, får adgang til nye services uden nødvendigvis at eje dem, sagde Jeffrey Scott Saunders, Institut for Fremtidsforskning. 

Han var hovedtaler på Det Blå Danmarks maritime konference på Christiansborg dem 16. november 2017, der trak mere end 100 deltagere. Bag konferencen står Danske Maritime, Danske Rederier og CO-Industri, og konferencen var finansieret af Den Danske Maritime Fond. 


Den 4. industrielle revolution betyder forandring i mange forhold. For eksempel vil 3D-print betyde, at forbrugere kan få adgang til deres produkter på nye måder, som vil få betydning for skibsfarten og den maritime industri.

- Det store spørgsmål er, hvordan forandringerne vil påvirke Vesten og fx Kina som produktionsland. Det presser os til at finde ud af, hvordan skal vi reagere på forandringerne, hvad vil ske, hvorhenne og hvornår, spurgte Jeffrey Saunders. 

Nye forretningsmodeller for transport
Jeffrey Saunders forudser stor vækst i handel, især regionalt og mindre på tværs af kontinenter. Han mener, at væksten i services vil stige mere end handel med produkter: 

- Vi vil se smartere, bedre og mere modulære transportsystemer. Så den 4. industrielle revolution vil vise sit ansigt med nye former for produktion, distribution og forbrug. Den vil være en nøglemotor i de kommende års forandring, sagde han.

Det vil betyde forandring i den måde, vi driver forretning på, påpegede han.

- Disruption og den 4. industrielle revolution får betydning for arbejdskraft, energiforbrug og nye transportformer, f.eks. som vi ser forsøg på hos Amazon med førerløse lastbiler, sagde Jeffrey Saunders.

Andre giganter er på vej ind i transport og logistik, og det udfordrer den traditionelle shippingindustri.

Læs også: Russisk shippinglov bekymrer Danske Rederier

- Det virkeligt interessante er forretningsmodeller. Hvor kan vi levere services omkring os? I stedet for at se på dagens kerneydelser skal industrien blive bedre til at øjne, hvordan køberne vil omgærde sig med services i stedet for udelukkende at have fokus på at levere en bestemt vare eller ydelse. Og hvis aktørerne i den maritime industri og shipping ikke kan levere, så vil andre, fastslog Jeffrey Saunders.  

Hacking er en stigende trussel
Det bliver vigtigt at fokusere på gennemsigtighed i hele leveringskæden.

- Men så er der hacking som den nye, store risikofaktor.  Jo mere alting hænger sammen, des mere interessant bliver shipping at hacke, og derfor bliver it-sikkerhed en ekstremt vigtig konkurrencefaktor, sagde Jeffrey Saunders. 

Det vil ikke blive vanskeligere at rejse kapital, for investorer vil stå på spring for at investere i nye muligheder, men de vil også være usikre og tvivlende, og det skyldes forhold globalt, sagde han. 

Læs også: Skibsmekanikeren skal genoplives

Øget økonomisk nationalisme
- Vi kan ikke se bort fra geopolitik, som betyder magtforandringer i og mellem klodens nationer. Det vil få betydning, at der sker en voldsom vækst i den globale middelklasse over hele verden, sagde Jeffrey Saunders. 

Som afslutning på sit indlæg slog han fast, at der er andre handelstrusler på vej.

- Vi ser fortsat en stigende tendens henimod øget økonomiske nationalisme og øgede handelsbarrierer. Siden 2008 er der indført 350 nye regulativer, som fordrer brug af lokal arbejdskraft og lokale leverandører. Det skal industrien også håndtere.

Kilde: Danske Maritime



Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu

’Ellen’ sejler fra budgettet

Plus

Lars Thrane i ny maritim satsning

Lars Thrane har sammen med sine to sønner brugt de seneste år på at opbygge en ny virksomhed inden for navigationsudstyr til skibe, efter han mistede livsværket, da Thrane & Thrane blev udsat for en fjendtlig overtagelse

Dansk nedkølingsteknologi er klar til kommercielt spring

Dansk design bag verdens største færgeordre

SKIBSDESIGN: Nye generationer af cruiseorienterede ro/pax-færger hos Grandi Navi Veloci og Moby Line bliver designet af OSK-Ship Tech

Plus

"Rederierne har godt nok sovet i timen"

Overdreven teknologifiksering og manglende beslutsomhed gør branchen sårbar, mener Lars Thrane

Nyhedsbrev

Plus

4 spørgsmål til Lars Thrane

Online Avis Arkiv

SØFART TEMA 'Førerløse skibe'
Mærsk-chef tror ikke på autonome skibe i nær fremtid

Plus

Molslinjen ramt af nyt motorhavari

FÆRGER: Hurtigfærgen ’Express 2’ er endnu engang sat ud af spillet af motorhavari efter to en halv måneds reparation sidste år

Plus

Maersk Supply Service anerkendt for nybygninger

Prisen for årets nybygning til olie offshoreindustrien gik for anden gang til Danmark

Plus

Viking godt positioneret til det nye polar-marked

SIKKERHED: Gamle kunder i Nordatlanten har givet Viking et forspring i det nye marked omkring polerne, der er reguleret af den et år gamle målbaserede polarkode

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Sundbussen 'Pernille' får topmoderne udstyr

Sundbussen ’Pernille’ får monteret en ammoniakbaseret katalysator i motorrummet

Ugens positionsbillede

Plus

Erhvervsminister vil undersøge mulig protektionisme mod danske værfter

På baggrund af Orskov Yards problemer med at vinde ordrer i Norge, vil erhvervsminister Brian Mikkelsen se på, om danske værfter udsættes for protektionisme fra andre europæiske lande

Plus

GALLERI: Se eksperterne håndtere de helt store turboladere

I Fredericia arbejder ABB’s håndværkere på at få skibsfartens havarerede turboladere på ret køl igen. Søfart har været på besøg

Plus

Rapport om brandsikkerhed og el-drift tager et menneskeligt afsæt

EL-DRIFT: Både risikoscenarier i forhold til brand og den faktiske oplevelse af at arbejde om bord på helt eller delvist el-drevne færger behandles i ny rapport

Plus

Folkeaktier gav 7 mio. til ÆrøXpressen

ÆrøXpresssens aktieemission indbragte mere end 7 mio. kr. fra ca. 1250 aktionærer fra nær og fjern - selskabet mangler nu 5 mio. for at være i hus med de nødvendige 55 mio. kr. til nybygningsprojektet

Plus

Afgørende måneder forude for fælles standardfærge

FÆRGER: Med en standard-afløserfærge listet i Vækstplanen for Det Blå Danmark er forårets program lagt for Færgesekretariatet

MAN Diesels servicedivision tilnærmer sig stort tyrkisk rederi

Halvandet år med neo-panamax

LNG i fortsat fremmarch

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Modulære metanoldrevne brændselsceller på vej ud i elektriske skibsmaskinerier

BRÆNDSELSCELLER: Mens metanol allerede anvendes som alternativ bunker i mekaniske maskinerier, driver metanol også Serenergys brændselsceller, der er på vej ud i fremtidens krydstogtskibe

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Selvstændige brændselscelle-units skal placeres i hver brandzone

BRÆNDSELSCELLER: Serenergy med i Meyer Werfts Pa-X-ell-projekt, som ikke alene anvender brændselsceller i strømproduktionen om bord på krydstogtskibe, men også som en sidegevinst i forhold til Safe-Return-to-Port-reglerne

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Yara reducerer problemet med modtryk i scrubbere

RØGRENSNING: Både modtryksproblematikken og risikoen ved kaustisk soda adresseres i produktudviklingen hos norsk scrubberproducent

Plus

SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker
Strategisk planlægning afløser teknisk fokus frem mod 2020-svovlgrænser

SCRUBBERE: Den kommende, globale 0,5 pct. svovlgrænse giver ekstra rejsedage hos Pureteq i Svendborg. Nu vil deepsea-rederierne og den japanske regering høre mere om dansk scrubberteknologi

Danfoss åbner nyt innovationscenter

Desmi vinder kontrakt til en hel flåde

DNV GL klar med digitaliseret håndtering af certifikater

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Det ikke kun på land vi støber wiresko…

Electro Care ApS - Pumpeservice & reparation

Atlas Copco filtre - høj kvalitet og lav pris

Sealed Rivet fås hos Præstmark.

WILLBRANDT Gummiteknik udstiller på Underhåll 18

IBIX udstiller til årets E & H messe

Så er der hjul hos Megatrade

CNC spåntagende bearbejdning

Ajos’ medarbejdere blev undersøgt for tilfredshed

Hello future!

Electro Care ApS - Energioptimering

GCC - Den nye forskruning

Nye niveauswitche, temperaturfølere og rustfri manometre fra BS

Det er ikke alle produkter i vores udlejningsprogram der kan være i en alukasse…

Har du set vores 2018 katalog?

Du har ret til det bedste og sikreste udstyr, når du arbejder i højderne

Jeres samarbejdspartner til optimering!

Blæseudstyr til metal- og maskinindustrien

Lær at genbruge dine konstruktioner - deltag på kurset Inventor iLogic – Produktkonfiguration d. 5/3

Husk at åbne døre for den næste generation.

DENIOS Systemcontainer

Symetri Europe & Sweco Architects lancerer det første Revit add-in til nord...

ABB Turbocharging øger standarden for energieffektivitet

FLIR FX-C super high definition overvågning fra din Smartphone, tablet elle...

Rejsemontør for 1 dag - marketingmedarbejder trækker i arbejdstøjet

Send til en kollega

0.438